Support har åbent mandag til fredag kl. 10.00 - 15.00.
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

25. august 2023

FAQ - Hvad er det?

FAQ, eller “Ofte stillede spørgsmål”, er en måde at imødekomme kundernes mest almindelige spørgsmål på forhånd. Ved at samle og besvare disse spørgsmål på virksomhedens hjemmeside giver du kunderne en bedre oplevelse, og du sparer samtidig også virksomheden for tid og ressourcer. I denne artikel beskriver vi nærmere, hvad en FAQ er, hvordan den struktureres, og gode tips til at skabe en effektiv FAQ-side.

Hvad er en FAQ?

FAQ er en forkortelse, der står for Frequently Asked Questions, hvilket betyder “ofte stillede spørgsmål” - og går derfor også under forkortelsen OSS på dansk. Det er en liste over de spørgsmål, som kunder oftest stiller til en virksomhed. Derfor vælger virksomheder typisk at samle disse spørgsmål og svarene herpå på deres hjemmeside under titlen FAQ, Ofte stillede spørgsmål eller lignende. 

Ved at samle de mest stillede spørgsmål på en faq-side, spares både kundernes og virksomhedens tid, da kunderne ikke behøver at sende individuelle e-mails, og virksomhedens kundeservice undgår at skulle forholde sig til de samme spørgsmål flere gange end højst nødvendigt.

Hvad består en FAQ typisk af?

FAQ-afsnittet varierer fra virksomhed til virksomhed, da det er afhængigt af virksomhedens type og de produkter eller tjenester, de tilbyder. Derfor er der ingen specifikke retningslinjer for FAQ, da hver virksomhed opretter sin egen baseret på en analyse af de mest almindelige spørgsmål fra deres kunder. 

Ikke desto mindre er der nogle fællestræk, der gælder for de fleste virksomheder. Dette omfatter typisk spørgsmål om leveringstid, forsendelsespriser, gendannelse af glemt kodeord til profiler osv.

FAQ’en bør altså indeholde de emner, som kunderne ofte søger svar på. 

Tips til at lave en effektiv FAQ-side

1. Besvar relevante spørgsmål

For at lave en god FAQ-side er det vigtigt at undersøge, hvad kunderne spørger om ved at gennemgå e-mails og kundeservicebeskeder. Indkludér ofte stillede spørgsmål på siden og overvej at ændre information, der kan forårsage forvirring. 

2. Udnyt data fra eksisterende sider

For at sikre kvalitetsindhold på din FAQ-side kan det være en god idé at genbruge relevant information fra andre sider på din hjemmeside. Dette sparer tid og bidrager til at forbedre hjemmesidens rangering ved Google-søgninger. 

3. Giv korte og præcise svar

Når du besvarer kunders spørgsmål, hold dem da korte, enkle og for så vidt muligt fri for tekniske udtryk. Skriv gerne spørgsmål og svar i et direkte sprog fra hhv. kundens og virksomhedens perspektiv (jeg/min/vi). Tjek naturligvis for grammatikfejl for at opretholde professionalisme. 

4. Lav et overskueligt layout 

For en FAQ-side er det afgørende at placere spørgsmålene tydeligt på hjemmesiden, så det er let for kunderne at finde den. En god struktur gør kunderejsen langt bedre, og du sparer kunderne for at bruge en masse unødig tid på at lede efter svar. Noget der kan påvirke deres valg om at købe fra dig frem for dine konkurrenter. 

5. Sørg for regelmæssig opdatering af din FAQ-side

En væsentlig fejl ved en FAQ-side er at lade den være statisk og uden opdateringer. Det er vigtigt at evaluere de spørgsmål, du modtager fra kunderne, og overveje, om det er relevant at inkludere dem på din hjemmeside. Dette vil aflaste virksomheden og kundeservice og i sidste ende hjælpe kunderne bedre. 

Sådan kan en FAQ-side se ud

Spørgsmål & svar

Hvordan opretter jeg en konto?

For at oprette en konto skal du klikke på "Tilmeld mig” knappen øverst på siden og følge registreringsprocessen. 

Hvordan nulstiller jeg min adgangskode?

Hvis du har glemt din adgangskode, kan du klikke på “Glemt adgangskode” på login-siden og følge instruktionerne for at nulstille den. 

Hvordan kontakter jeg kundeservice?

Hvis du vil i kontakt med kundeservice, skal du bruge kontaktformularen på vores “Kontakt os”-side. 

Hvordan returnerer jeg en vare? 

Hvis du ønsker at returnere en vare, bedes du kontakte vores kundeservice via Kontakt os-siden og oplyse dit ordrenummer. De vil guide dig gennem returneringsprocessen.