09. december 2024
Her finder du bl.a. svar på, hvorfor LegalDesk er omfattet af reglerne om bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering, samt hvordan det påvirker sagsbehandlingsprocessen.
Det er et omfattende sæt af regler, politikker og procedurer, der er designet til at forhindre og opdage aktiviteter, der involverer ulovlig pengehvidvask og finansiering af terrorisme. Formålet med AML er at etablere systemer, der identificerer og rapporterer mistænkelige transaktioner samt sikrer, at virksomheder og finansielle institutioner overholder lovgivningen. Dette er afgørende for at forhindre ulovlig pengeoverførsel og finansiering af kriminelle aktiviteter.
Reglerne for bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering gælder for forskellige enheder og organisationer, herunder finansielle institutioner såsom banker, forsikringsselskaber, børsmæglere og pengeinstitutter. Desuden omfatter det også virksomheder inden for sektorer som ejendomsmægling, advokatfirmaer, revisionsfirmaer mm.
LegalDesk er omfattet af reglerne om bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering, fordi LegalDesk tilbyder produkter og ydelser, der falder inden for lovens anvendelsesområde, herunder selskabsstiftelse samt andre produkter og ydelser.
Da LegalDesk tilbyder produkter som er omfattet af hvidvaskloven, betyder dette, at vi er forpligtet til at overholde hvidvasklovgivningen og implementere passende foranstaltninger for at forhindre og opdage mulige tilfælde af pengehvidvaskning og finansiering af terrorisme. Gennem vores procedurer og politikker arbejder vi aktivt på at opretholde standarder for bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering og sikre, at vores tjenester lever op til de lovmæssige krav og bedste praksisser på dette område.
KYC står for "Know Your Customer" og refererer til processen med at identificere og validere kundernes identitet. Det er en afgørende del af bekæmpelse af hvidvask og omfatter indsamling af nødvendige oplysninger for at forstå kundens profil. Hos LegalDesk er KYC en vigtig del af vores procedurer for at opretholde sikkerhed, integritet og lovlig brug af vores tjenester.
Når en virksomhed er underlagt reglerne for bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering, er virksomheden underlagt KYC-procedure. Identifikation af kunder er derfor en afgørende del af processen for at forhindre hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme. I overensstemmelse med LegalDesks interne retningslinjer, der er udformet for at overholde hvidvasklovgivningen, kræver vi gyldig billedlegitimation i form af pas-kopi som en del af vores KYC-processen. Hvis gyldig pas-kopi ikke kan leveres som en del af KYC-processen, kan vi ikke levere ydelser som er omfattet af hvidvaskloven. Vi vil i disse tilfælde refundere kundens køb.
Nej, KYC-proceduren er en obligatorisk del af vores forpligtelser til at overholde lovgivningen. Dette betyder, at alle kunder som køber et produkt som er underlagt hvidvaskloven, skal gennemgå KYC-processen, der kræver indsamling af relevante oplysninger for at validere og verificere deres identitet. Hvis man som kunde er uenig med vores proces, kan vi ikke levere ydelsen, hvorfor vi refunderer købet, hvis man er uenig eller ikke kan opfylde vores dokumentationskrav.
LegalDesk har foretaget en grundig risikovurdering og fastlagt de krav, der er nødvendige for at reducere risikoen for hvidvask og terrorfinansiering. Disse krav sikrer, at vi lever op til hvidvaskloven. Hvis andre selskaber stiller færre krav, kan det skyldes forskelle i deres forretningsmodeller. Nogle virksomheder kan have en lavere risikoprofil eller en anden tilgang til risikostyring, der gør deres krav mere lempelige. Det kan dog også være et tegn på, at de ikke lever fuldt op til deres forpligtelser i henhold til lovgivningen.
Vores virksomhed har en forpligtelse til at overholde hvidvasklovgivningen. I forbindelse med at sikre overholdelse af disse krav er vi nødt til at gennemføre en mere omfattende dokumentation og analyse af kundeforholdene, når det involverer udenlandske stiftere. Dette kræver ekstra ressourcer og øget indsats fra vores side, hvilket afspejles i de tilknyttede gebyrer.
Når det kommer til danske selskaber, kan vi nemt udføre en undersøgelse af reelle ejere ved at indhente dokumentation fra offentlige danske systemer. Men når det drejer sig om udenlandske selskaber, er vores muligheder for lignende undersøgelser begrænsede. Det er derfor af afgørende betydning, at udenlandske selskaber uploader dokumentation fra offentlige myndigheder, hvor selskabets reelle ejerskab kan bekræftes og fastlægges.
Både store og små virksomheder modtager en gang imellem penge fra det offentlige. Det kan fx være dagpengerefusion, negativ moms eller andre betalinger fra stat, region eller kommune. Derfor skal alle virksomheder uanset størrelse, som har CVR-nummer, også have en NemKonto. Hvis din virksomhed har en NemKonto, kan vi udbetale selskabskapitalen til virksomhedens NemKonto. Hvis ikke du har fået etableret en NemKonto, skal du fremsende dokumentation på virksomhedens bankkonto. Beslutningen vedrørende bankdokumentation er truffet med henblik på at opfylde hvidvaskreglerne. Vores beslutning sikrer grundlag for behandling af selskabskapitalen i overensstemmelse med vores forpligtelser og ønsket om at opretholde høje standarder for hvidvask bekæmpelse.
LegalDesk kan ikke stifte selskaber med to udenlandske selskaber som ejere. Vi har vurderet, at denne ejerstruktur indebærer en meget høj risiko for at skjule identiteten på de reelle ejere. For at mitigere denne risiko kræves omfattende risikohåndtering, hvilket medfører lange og tunge sagsbehandlingstider.
Dette er ikke foreneligt med vores forretningsmodel, da LegalDesk ønsker at levere en hurtig og effektiv service til vores kunder. Derudover er denne type sager ikke rentabel for LegalDesk og passer ikke ind i vores fokus på enkle og sikre løsninger.