At opsige sit job kan virke ligetil – og det er det som udgangspunkt også – men det kan pludselig gå hen og blive besværligt, hvis der opstår misforståelser mellem din arbejdsgiver og dig. Sørg derfor altid for, at du får det hele med i din opsigelse. Du kan finde inspiration i vores eksempel, eller du kan lave den online og helt gratis på kun 5 minutter med Legal Desk.
GRATIS
Hos Legal Desk
Spar kr. 250,-
Ift. traditionel advokat
5 min.
I reelt tidsforbrug
100% tilfredshedsgaranti eller pengene retur
Skriftlig opsigelse
Lav og modtag på 5 minutter
Underskriv digitalt
Alle dokumenter samlet ét sted
Få styr på formalia
Digital alt-i-en løsning
Mere end 275.000 tilfredse kunder
100% tilfredshedsgaranti eller pengene retur*
Legal Desk benyttes af over 230.000 virksomheder, selvstændige, private og samarbejdspartnere!
Pris: GRATIS
Hos Legal Desk
Spar kr. 250,-
Ift. traditionel advokat
5 min.
I reelt tidsforbrug
Skriftlig opsigelse
Lav og modtag på 5 minutter
Underskriv digitalt
Alle dokumenter samlet ét sted
Få styr på formalia
Digital alt-i-en løsning
Mere end 275.000 tilfredse kunder
100% tilfredshedsgaranti eller pengene retur*
Inden du opsiger din stilling, er det en god idé at få styr på, hvor langt dit opsigelsesvarsel er. Opsigelsesvarslet fremgår af din ansættelseskontrakt og er perioden fra du har afleveret din opsigelse til din sidste arbejdsdag. Typisk er opsigelsesvarslet enten 14 dage, 1 måned, 2 måneder eller 3 måneder.
Opsigelsesvarslet regnes typisk fra den 1. i måneden til slutningen af måneden. Det betyder, at hvis du opsiger dit job den 20. oktober med 1 måneds varsel, vil din sidste arbejdsdag være den 30. november. Den faktiske tid, du har tilbage, er altså mere end én måned i dette tilfælde. Når du laver din opsigelse med Legal Desk, bliver din sidste arbejdsdag automatisk beregnet ud fra de oplysninger, som du giver.
Der er som udgangspunkt ikke noget krav til, hvordan du skal opsige dit job – du kan altså i princippet gøre det mundtligt. Hvis du er funktionær, følger det dog af funktionærloven, at det skal ske skriftligt.
Uanset hvad anbefaler vi, at du indgiver din opsigelse skriftligt, da der dermed ikke kan opstå tvivl om, hvornår opsigelsen er sket, hvornår du har sidste arbejdsdag og om arbejdsgiver har modtaget opsigelsen (ved at få en skriftlig bekræftelse fra arbejdsgiver).
Der er intet lovkrav til, hvad du skal skrive i din opsigelse. Det er dog bedst at inkludere følgende punkter i din opsigelse, så der absolut ikke er nogen tvivl om opsigelsens omstændigheder:
Dato for opsigelse (dagen hvorpå du indgiver din opsigelse)
Dato for sidste arbejdsdag (se dit opsigelsesvarsel)
Begrundelse for opsigelse (kun hvis relevant – du behøver ikke give en begrundelse)
Underskrift (hvis printet, så hvis du siger op over mail, SMS eller lignende, er dette ikke nødvendigt)
Helt simpelt, kan du formulere din opsigelse som følgende:
“Jeg, [dit navn], opsiger hermed min stilling som [indsæt stillingsbetegnelse] pr. d.d. med virkning fra [indsæt sidste arbejdsdag].”
Lav din opsigelse helt gratis med Legal Desk på kun få minutter! Det er utroligt nemt, da det kun kræver, at du udfylder vores formular, hvorefter du modtager dokumentet klar til at blive underskrevet.
Ved at lave din opsigelse med Legal Desk, er du sikker på, at du får alle de relevante oplysninger med og din opsigelse bliver 100 % juridisk gyldig.
Din skriftlige opsigelse bør indeholde følgende:
Der er ingen formkrav til din opsigelse, og derfor kan den i princippet formuleres mundtligt til din chef. Dog er det en god idé at indlevere en skriftlig opsigelse med underskrift fra din chef, så du kan dokumentere, at du faktisk har sagt op.
Der er ingen formkrav til din opsigelse, og derfor kan den i princippet formuleres mundtligt til din chef. Dog er det en god idé at indlevere en skriftlig opsigelse med underskrift fra din chef, så du kan dokumentere, at du faktisk har sagt op.
Din skriftlige opsigelse bør indeholde følgende:
Det er ikke påkrævet, at en opsigelse skal være skriftlig for at være gyldig, men det er vigtigt, at virksomheden kan dokumentere, at opsigelsen er blevet afgivet. Derfor anbefales det altid, at afskedigelsen sker skriftlig. Et opsigelsesbrev skal indeholde en meddelelse om opsigelsen, oplysninger om opsigelsesvarslet og afslutningstidspunktet og bør indeholde en begrundelse. Begrundelse kan ske mundtligt, men medarbejderen kan dog kræve, at denne også afgives skriftligt.
Ja, man kan godt sende en opsigelse på mail, dog er det en god idé at gemme den, så du har dokumentation på din opsigelse.