20. september 2024
Det er lovpligtigt for alle selskaber at tegne en arbejdsskadeforsikring – også selvom der ikke er blevet ansat medarbejdere. Du kan læse mere om den lovpligtige arbejdsskadeforsikring i denne artikel, hvor du også kan få gode råd til, hvor du kan tegne din forsikring.
En arbejdsskadeforsikring er en lovpligtig forsikring, du som arbejdsgiver skal tegne for at dække dine ansatte, hvis de skulle komme til skade i arbejdstiden. Det er lovpligtigt, at du har en arbejdsskadeforsikring, der dækker alle dine ansatte.
Forsikringen er lovpligtig, når følgende krav er opfyldt:
Medarbejdere: Alle medarbejdere, der er ansat i virksomheden, skal omfattes af en arbejdsskadeforsikring. Det er uden betydning, hvorvidt medarbejderen er lønnet eller ulønnet.
Ejere: Ejere skal omfattes af en arbejdsskadeforsikring, hvis de udfører arbejde i selskabet, hvilket vil være tilfældet, når de er ledelsesmedlemmer f.eks. direktører i selskabet.
Direktører: Direktører skal omfattes af en arbejdsskadeforsikring, hvis de arbejder i selskabet, hvilket altid er tilfældet for direktører, da det er lovpligtigt at have mindst én direktør i et selskab.
Familiemedlemmer: Hvis der er familiemedlemmer, der udfører arbejde i selskabet, som kan sidestilles med andre ansatte, skal de også omfattes af arbejdsskadeforsikring.
Der er visse tilfælde, hvor der ikke er pligt til at oprette en arbejdsskadeforsikring:
Selvstændig: Hvis du er selvstændig (har en enkeltmandsvirksomhed), er det ikke lovpligtigt at have en arbejdsskadeforsikring, men du kan dog stadig vælge at oprette en.
Ægtefæller: Er din ægtefælle medarbejder i din virksomhed, er det heller ikke et krav, at vedkommende er dækket af en arbejdsskadeforsikring.
Private: Er din ansatte i privat tjeneste – det vil sige ansat i f.eks. en privat husstand – i mindre end i alt 400 timer på et år, behøver vedkommende heller ikke at være dækket af en arbejdsskadeforsikring. Dette gælder typisk rengøringspersonale, der gør rent i private hjem.
Interessentskaber: Ejere i et interessentskab, eller komplementaren i et kommanditselskab, behøver heller ikke være dækket af en arbejdsskadeforsikring, da disse hæfter personligt på samme måde som en selvstændig.
Tegner du ikke en arbejdsskadeforsikring for dine ansatte, bliver du pålagt en bøde af Arbejdsskadestyrelsen. Derudover skal du også et betale et beløb svarende til en arbejdsskadeforsikrings pris.
Bliver en af dine ansatte ramt af en arbejdsskade, og har du ikke en arbejdsskadeforsikring, er du ansvarlig over for vedkommende, hvilket betyder, at du skal betale den ansatte erstatning.
Vi har indgået samarbejde med Tryg Forsikring, der tilbyder en fordelagtig arbejdsskadeforsikring til en god pris. Forsikringen lever op til alle lovkrav og dækker:
Udgifter til sygebehandling, træning og hjælpemidler
Erstatning for tab af erhvervsevne
Erstatning for varigt mén
Overgangsbeløb ved dødsfald
Erstatning for tab af forsørger
Godtgørelse til efterladte.
Med en arbejdsskadeforsikring fra Tryg, kan du derfor være helt sikker på, at du er dækket ind, hvis uheldet er ude.
Du kan læse mere og indhente et gratis og uforpligtende tilbud hos Tryg her.
Prisen på en arbejdsskadeforsikring varierer meget, da den bl.a. afhænger af, hvilken type arbejde, som virksomheden beskæftiger sig med, antallet af medarbejdere og hvilket forsikringsselskab, du tegner din forsikring hos.
Sker der en ulykke eller bliver din ansatte ramt af sygdom i arbejdstiden, er der tale om en arbejdsskade. En arbejdsskade kan også ske uden for ansattes arbejdstid, hvis det er forårsaget af enten arbejdets karakter eller arbejdsforholdene. Formelt set skal ulykken eller sygdommen opstå senest 5 dage efter, at det skadelige arbejde eller de skadelige forhold har fundet sted.
Et eksempel på en arbejdsskade er fysiske gener, der opstår senest 5 dage efter, at den ansatte har løftet en tung genstand. Det kan også være allergi, fordi vedkommende har indåndet støv eller et særligt materiale. I dag anerkendes også psykisk belastning såsom stress, traumer og depression som en arbejdsskade, hvis det skyldes psykisk påvirkning fra arbejdet i form af voldsomme oplevelser, chikane eller mobning.
Arbejdsskader opdeles i ulykker og sygdomme. For at en ulykke anerkendes som en arbejdsskade, skal den være forårsaget af arbejdets karakter eller arbejdsforholdene. Derudover skal skaden ligge over minimumsgrænsen i Arbejdsskadesikringsloven, og den ansatte skal have gener af skaden, der stammer fra ulykken. For at en sygdom kan anerkendes som en arbejdsskade, skal sygdommen fremgå af fortegnelsen over erhvervssygdomme, og det skal desuden dokumenteres, at arbejdet er skyld i sygdommen.