Når du bliver arbejdsgiver, er der en række forhold, du skal have styr på. Det gælder eksempelvis forsikringer, SKAT og arbejdspladsvurdering. Legal Desks tjekliste for nye arbejdsgivere giver dig et overblik over, hvad du skal huske, når du skal ansætte en medarbejder.
GRATIS
Hos Legal Desk
Spar kr. 1.400,-
Ift. traditionel advokat
10 - 15 min.
I reelt tidsforbrug
Ansættelseskontrakt
Få styr på papirarbejdet på 10 minutter
Udfyld og modtag straks
Alle dokumenter samlet ét sted
Digital alt-i-en løsning
Mere end 275.000 tilfredse kunder
Legal Desk benyttes af over 275.000 virksomheder, selvstændige, private og samarbejdspartnere!
Pris: GRATIS
Hos Legal Desk
Spar kr. 1.400,-
Ift. traditionel advokat
10 - 15 min.
I reelt tidsforbrug
Ansættelseskontrakt
Få styr på papirarbejdet på 10 minutter
Udfyld og modtag straks
Alle dokumenter samlet ét sted
Digital alt-i-en løsning
Mere end 275.000 tilfredse kunder
Så snart du har ansat din første medarbejder, bliver du arbejdsgiver. Denne rolle kommer med en masse ledelsesmæssige opgaver og en masse ansvar. Derfor er det vigtigt, at du har godt styr på dine forskellige opgaver og ved, hvad du skal gøre.
Derfor har vi hos Legal Desk lavet denne tjekliste, så du kan være helt sikker på, at du lever op til dit ansvar og får klaret de opgaver, du har som arbejdsgiver.
Hvis du ansætter en medarbejder i din virksomhed - uanset hvilken selskabsform, der er tale om - skal din virksomhed registreres som arbejdsgiver hos SKAT. Det samme gælder, hvis du ejer et selskab, såsom anpartsselskab (ApS) eller aktieselskab (A/S), og vil udbetale løn til dig selv. Du kan læse mere om, hvordan du registrerer din virksomhed som arbejdsgiver på virk.dk her.
Alle medarbejdere har krav på en ansættelseskontrakt, hvis de arbejder minimum tre timer om ugen i gennemsnit og er ansat mindst en måned. Hvis en arbejdsgiver ikke forsyner de ansatte med ansættelseskontrakter inden for syv kalenderdage efter starten af ansættelsesforholdet, risikerer arbejdsgiveren at skulle betale godtgørelse, fordi man ifølge lovgivningen er forpligtet til at oplyse medarbejderne om arbejdets vilkår.
Læs mere og lav en gratis ansættelseskontrakt her
Når du ansætter den første medarbejder i din virksomhed, er du forpligtet til at tegne en arbejdsskadeforsikring hos et forsikringsselskab. Forsikringen er lovpligtig, uanset om den ansatte er lønnet eller ulønnet, og om ansættelsen er permanent eller midlertidig – eksempelvis som sæsonarbejder eller praktikant.
Arbejdsskadeforsikringen dækker i tilfælde af, at ansatte kommer til skade i arbejdstiden. Forsikringen dækker bl.a. udgifter til sygebehandling, erstatning for tab af erhvervsevne og godtgørelse til efterladte. Vi samarbejder med Tryg Forsikring, der tilbyder en fordelagtig arbejdsskadeforsikring, og du kan gratis og uforpligtende indhente et tilbud her.
Læs mere om Trygs arbejdsskadeforsikring og bestil et gratis tilbud her.
Det er ikke alle virksomheder, der er underlagt revisionspligt, men det kan alligevel være en rigtig god idé at føre regnskab, så du har styr på din virksomheds økonomi. Her kan du med fordel benytte et regnskabsprogram til at gøre regnskabsarbejdet nemt og overskueligt. Regnskabsprogrammet er et online værktøj, hvor du bl.a. kan skrive og sende fakturaer, scanne kvitteringer med telefonen og få afstemt dit regnskab automatisk.
Før du kan udbetale løn til din medarbejder, er det vigtigt, at lønnen indberettes til SKAT, så der betales A-skat og ATP (hvis påkrævet). Herudover skal medarbejderen have en lønseddel for hver lønperiode, der giver et overblik over lønnen, skat, ATP og hvad der ellers måtte være af forhold (eksempelvis kørselsgodtgørelse, pension). Du kan enten udarbejde lønseddel og indberette løn manuelt, eller du kan bruge et automatisk lønsystem såsom Dataløn.
Når du bliver arbejdsgiver og har medarbejdere, der møder fysisk ind på arbejdspladsen, skal der laves en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV). En APV er en vurdering af sikkerheds- og sundhedsforholdene på arbejdspladsen, der skal have fokus på de risici, der kendetegner de arbejdstyper, der er på arbejdspladsen. APV’en skal være tilgængelig for ledelsen samt alle medarbejdere. Du kan læse mere om, hvad en APV skal indeholde og finde branchespecifikke tjeklister på Arbejdstilsynets hjemmeside her.
Mange virksomheder af en vis størrelse vælger at beskrive de mere detaljerede regler for ansættelse og adfærd i en personalehåndbog. såsom brug af sociale medier, medarbejdergoder eller lignende.
Det kan eksempelvis være brug af sociale medier, medarbejdergoder eller lignende. Som arbejdsgiver er man ikke forpligtet til at have en personalehåndbog, og hvis man vælger at lave en, er der derfor heller ikke krav til indholdet, så længe det ikke strider mod nogen lovgivning.
Arbejdsgiveren skal registrere virksomheden som arbejdsgiver hos SKAT.
Ja, hvis medarbejderen arbejder mere end tre timer om ugen og er ansat i mindst en måned.
En arbejdsskadeforsikring er lovpligtig for alle arbejdsgivere.
En arbejdspladsvurdering (APV) er en vurdering af sikkerheds- og sundhedsforholdene på arbejdspladsen. Den er lovpligtig og skal være tilgængelig for alle medarbejdere.
Medarbejdernes A-skat og AM-bidrag skal indberettes, før der kan udbetales løn. Der skal også udleveres en lønseddel til medarbejderen for hver lønperiode.
Det er ikke et lovkrav, men kan være en fordel for virksomheden. En personalehåndbog beskriver reglerne for ansættelsen og generelle retningslinjer for virksomheden. Det er ikke lovpligtigt at udarbejde en personalehåndbog.
Uden en ansættelseskontrakt kan arbejdsgiveren risikere at betale en godtgørelse.