Når du ansætter en ny medarbejder i din virksomhed, er der en række ting, som du bør være opmærksom på. Først og fremmest skal du have styr på formalia i forbindelse med ansættelsen, men du bør også tænke over, hvordan du kan give din medarbejder en god onboarding. Sådan sørger du for, at din nye medarbejder får den bedste start og hurtigst muligt bliver en integreret del af din virksomhed. Husk du gratis kan lave ansættelseskontrakter med Legal Desk.
GRATIS
Hos Legal Desk
Spar kr. 1.400,-
Ift. traditionel advokat
10 - 15 min.
I reelt tidsforbrug
Ansættelseskontrakt
Få styr på papirarbejdet på 10 minutter
Udfyld og modtag straks
Alle dokumenter samlet ét sted
Digital alt-i-en løsning
Mere end 275.000 tilfredse kunder
Legal Desk benyttes af over 275.000 virksomheder, selvstændige, private og samarbejdspartnere!
Pris: GRATIS
Hos Legal Desk
Spar kr. 1.400,-
Ift. traditionel advokat
10 - 15 min.
I reelt tidsforbrug
Ansættelseskontrakt
Få styr på papirarbejdet på 10 minutter
Udfyld og modtag straks
Alle dokumenter samlet ét sted
Digital alt-i-en løsning
Mere end 275.000 tilfredse kunder
Når du skal ansætte din første medarbejder, er der en række forhold, du skal have styr på som ny arbejdsgiver. Det er eksempelvis et krav, at du har visse forsikringer, og at arbejdspladsen er indrettet forsvarligt til medarbejdere. Læs mere om, hvad du skal have styr på som ny arbejdsgiver her.
Alle medarbejdere, der arbejder mindst tre timer om ugen i gennemsnit, skal have en ansættelseskontrakt. Medarbejderen og arbejdsgiveren skal underskrive ansættelseskontrakten, og medarbejderen skal have udleveret en underskrevet kopi. Ansættelseskontrakten skal indeholde alle de væsentligste vilkår for ansættelsen.
Du kan lave en gratis ansættelseskontrakt her
Det er vigtigt at huske ansættelseskontrakten, da den sikrer faste og trygge rammer for både medarbejder og arbejdsgiver. Derudover kan manglende ansættelseskontrakt betyde, at medarbejderen har krav på godtgørelse på et senere tidspunkt.
Som arbejdsgiver skal du bruge medarbejderens skattekort til afregning af løn. Skattekortet er en del af medarbejderens forskudsopgørelse og kan indhentes via SKAT. Skattekortet vil også kunne indhentes via et lønservice-bureau, hvis din virksomhed bruger et sådan.
Hvis det er medarbejderens primære arbejde, skal du bruge hovedkortet. Er det derimod medarbejderens bibeskæftigelse, skal du bruge bikortet.
Ansættelse af nye medarbejdere skal indberettes til det forsikringsselskab, hvor virksomheden har sine forsikringer. Derudover skal den nye medarbejder også omfattes af virksomhedens pensionsordninger for medarbejderne, hvis det er aftalt i ansættelseskontrakten. Dette vil du ofte kunne læse mere om i de policer og vilkår, som du har modtaget fra henholdsvis dit forsikrings- og pensionsselskab.
Medarbejderen har krav på at få udleveret en lønseddel for hver lønperiode. Lønsedlen skal indeholde en oversigt over medarbejderens løn, inklusiv arbejdstiden, løn før skat, indeholdt skat og AM-bidrag, samt hvad medarbejderen får udbetalt i løn.
Du skal indberette den nye medarbejders løn hver lønperiode. Dette kan enten gøres igennem et af de forskellige lønprogrammer, der findes på markedet, eller du kan gøre det selv igennem SKATs lønsystem eIndkomst.
Hvis virksomheden har udarbejdet en personalehåndbog, skal denne udleveres til medarbejderen. Personalehåndbogen beskriver grundlæggende de regler, der gælder på arbejdspladsen. Det er ikke et krav, at der skal udarbejdes en personalehåndbog, og det er derfor helt op til arbejdsgiveren, om denne ønsker en personalehåndbog eller ej. Læs mere om personalehåndbøger her.
Når du ansætter en ny medarbejder, er det ikke nok at have styr på formalia. Det er også vigtigt at planlægge en god onboarding, så vedkommende hurtigst muligt føler sig tilpas i virksomheden - både socialt og fagligt.
Jo bedre en onboarding du sørger for, jo hurtigere vil medarbejderen også kunne excellere og skabe værdi for din virksomhed. Så selvom du måske kan fristes til at tro, at rekrutteringen er overstået, når ansættelseskontrakten er underskrevet, og der er taget hånd om formalia, er dette ikke helt rigtigt.
Nu gælder det nemlig om at onboarde den nye medarbejder bedst muligt. Hvis du mangler inspiration til, hvordan du kan strikke et godt onboarding-forløb sammen, kan du tage udgangspunkt i vores tjekliste herunder.
Inden den nye medarbejder officielt starter hos din virksomhed, er der en række ting, du med fordel kan forberede, så vedkommende får den bedst mulige start og ikke mangler noget i løbet af de første dage.
Når du har lavet en god forberedelse, er du klar til at modtage den nye medarbejder. Men i løbet af specielt den første dag, men også resten af den første uge, bør I være ekstra opmærksomme på at give den nye medarbejder en god velkomst.
Når onboarding-forløbet har været i gang i et stykke tid, er det vigtigt at følge op på det, så du sikrer, at den nye medarbejder generelt har det godt og er kommet godt i gang hos virksomheden.
Derfor kan du med fordel lave en opfølgning efter tre og seks måneder, hvor I kan lave en overordnet status, herunder evaluere og komme med feedback på forløbet og den generelle trivsel/performance.
Det har aldrig været nemmere at udarbejde en ansættelseskontrakt – hverken til timelønnede eller funktionærer. Du kan nemlig blot udfylde vores formular og helt gratis modtage en ansættelseskontrakt, der er skræddersyet til dine behov. Underskrift foregår med MitID, og du kan lave lige så mange ansættelseskontrakter, som du har brug for – det bliver ikke meget lettere!
Tryk blot ‘Lav ansættelseskontrakt nu’ nedenfor for at gå i gang med formularen.
Alle ansatte, der arbejder mindst tre timer om ugen i gennemsnit, skal have en ansættelseskontrakt. Både medarbejderen og arbejdsgiveren skal underskrive ansættelseskontrakten, og medarbejderen skal have udleveret en underskrevet kopi.
Som arbejdsgiver skal du bruge medarbejderens skattekort til at afregne løn. Husk, at du skal bruge hovedkortet, hvis det er medarbejderens hovedbeskæftigelse.
Du skal indberette den nye medarbejders løn hver lønperiode, og medarbejderen har krav på at få udleveret en lønseddel for hver lønperiode.
Når du ansætter nye medarbejdere, skal dette indberettes til virksomhedens forsikringsselskab. Den nye medarbejder skal også inkluderes i virksomhedens pensionsordninger for medarbejderne, hvis dette er aftalt i ansættelseskontrakten.
En personalehåndbogen er en mappe, hæfte, side eller lignende, som beskriver grundlæggende de regler og retningslinjer, der gælder på arbejdspladsen. Hvis din virksomhed har en personalehåndbog, skal den udleveres til medarbejderen.
Inden opstart er det en god ide at have alt det praktiske på plads:
En god velkomst kan indebære: