08. maj 2024
Går du og drømmer om iværksætterlivet? Men vil du gerne undgå de klassiske begynderfejl og overraskelser? Så læs med her og få 5 gode råd til, hvordan du kommer godt fra start.
Som selvstændig får du mulighed for at arbejde med noget, som du både er passioneret omkring og samtidig (forhåbentlig) tjener penge på. Det kræver først og fremmest hårdt arbejde, men også at der er styr på det juridiske. Få overblikket over de vigtigste ting, som du skal huske i din startup.
Når du har valgt, hvilket slags selskab du vil oprette - enkeltmandsvirksomhed, ApS eller A/S - skal du registrere virksomheden. Alle kapitalselskaber uanset type skal registreres hos Erhvervsstyrelsen på Virk.dk for at opnå gyldighed. Erhvervsstyrelsen kræver altid et registreringsgebyr på 670 kr.
For at registrere din virksomhed, skal du bruge følgende juridiske dokumenter:
Stiftelsesdokument - Stiftelsesdokumentet indeholder grundlæggende informationer om det nystartede selskab. Dokumentet oplyser blandt andet, hvornår selskabet er stiftet, hvem ejeren er, og hvis der er flere ejere, hvor stor en del af selskabet de hver især ejer. Et stiftelsesdokument er ikke et krav for en enkeltmandsvirksomhed, hvor man derimod blot modtager et dokument, der bekræfter oprettelsen af virksomheden.
Vedtægter - Et selskabs vedtægter er et af de mest centrale dokumenter, da disse indeholder de regler, der gælder for virksomheden. Det kan for eksempel være selskabets formål og navn, hvordan der træffes beslutter samt ledelsens sammensætning.
Bekræftelse af selskabskapitalen - Hvis du stifter et ApS eller et A/S skal du have selskabskapitalen bekræftet af en tredjepart, det kan for eksempel være en revisor, advokat eller hos en online juridisk tjeneste. Det gælder ikke for en enkeltmandsvirksomhed, men er modsat et krav for et ApS og et A/S.
Når din virksomhed er registreret i Erhvervsstyrelsens virksomhedsregister, får du tildelt et CVR-nummer. CVR-nummeret er dit selskabs identifikationsnummer, ligesom tilfældet er med CPR-numre for private personer. Det bruges i alle sammenhænge, hvor virksomheden skal identificeres overfor offentlige myndigheder, kunder, samarbejdspartnere, SKAT og lignende. Dit CVR-nummer anvendes desuden også som dit momsnummer, hvis din virksomhed er momsregistreret.
Du går sikkert og dagdrømmer om netop din startups potentiale - og det er en god idé at huske på. For med tiden kan dit selskab få succes og potentielt blive mange penge værd. Hvis I er flere stiftere af selskabet, kan det derfor være relevant at oprette en ejeraftale. På den måde sikrer I, at der er enighed om ejerskabets fordeling, for eksempel hvis selskabet en dag skal sælges. Med ejeraftalen skaber I klarhed, og I mindsker dermed risikoen for ærgerlige konflikter senere hen.
I mange tilfælde er det både en fordel, men også et lovkrav, at der laves en direktørkontrakt. En direktørkontrakt sætter rammerne for ansættelsesforholdet mellem et selskab og selskabets direktør, og indeholder flere punkter end en almindelig ansættelseskontrakt. Kontrakten sikrer trygge og faste rammer for både selskabet og direktøren. Hvis direktøren er ejer i selskabet, er det nødvendigt med en direktørkontrakt, da det er et lovkrav ifølge selskabsloven.
Du har nok allerede stødt på diskussion om persondataforordningen - også kaldet GDPR - men måske uden helt at forholde dig til den. Det er kompliceret, ja. Så her får du et sammendrag af de vigtigste elementer i forordningen, som har betydning for dig som iværksætter.
Som det allerførste skal du finde ud af, om persondataforordningen overhovedet er relevant for din virksomhed. Forordningen gælder kun for behandling af personoplysninger. Så find ud af, om du, gennem din virksomhed, indsamler personoplysninger, og om du behandler dem. I langt de fleste tilfælde vil du “behandle” dem og være omfattet af reglerne, men det er alligevel værd at undersøge. Du skal have et lovligt behandlingsgrundlag for at behandle personoplysninger. Et lovligt behandlingsgrundlag vil typisk være et samtykke. Det kan eksempelvis være et samtykke til, at du må opbevare og bruge kundens oplysninger med henblik på markedsføring eller . Det er også relevant, at du sikrer klare procedurer, har styr på datasikkerheden og kender forordningens principper for databehandling.
I vores artikel “Få styr på persondata: 5 råd på 5 minutter” får du overblik og mere viden om GDPR for selvstændige.
Med Legal Desk kan du oprette juridiske online dokumenter og læse mere om juridiske krav til virksomheder.