Support har åbent mandag til fredag kl. 10.00 - 15.00.
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

26. marts 2024

Benchmarking

Benchmarking er en systematisk metode til evaluering og undersøgelse, der giver virksomheder og institutioner mulighed for at sammenligne sig med andre for at opnå forbedringer. Det er en tilgang, hvor du måler dine egne resultater i forhold til andres, med et fastlagt referencepunkt, der tjener som norm.

Hvad er Benchmarking?

Benchmarking er en systematisk undersøgelse, hvor virksomheden foretager en måling af egne resultater i forhold til andre virksomheder på bestemte områder – eksempelvis resultater, nøgletal og processer. Hvis man ønsker at forbedre sin virksomheds præstation, kan man anvende benchmarking til at sammenligne med andre virksomheders resultater. 

Driver du eksempelvis en produktionsvirksomhed og opdager, at en konkurrent producerer samme produkt og vinder markedsandele på grund af lavere produktionsomkostninger, kan benchmarking hjælpe dig med at fastsætte en målsætning om at reducere omkostningerne for at konkurrere effektivt.

Forskellige typer Benchmarking

Der findes tre hovedkategorier af benchmarking, der alle har til formål at gøre virksomheden så konkurrencedygtig som muligt.

1. Benchmarking mellem virksomheder

Benchmarking mellem virksomheder er også kendt som ekstern benchmarking eller konkurrent-benchmarking. Her sammenligner en virksomhed sig med andre virksomheder baseret på foruddefinerede kriterier – eksempelvis pris eller kvalitet. Typisk sammenligner virksomheden sig med nært beslægtede konkurrenter, da sammenligning med virksomheder med væsentlige forskelle ikke giver meningsfulde resultater. 

2. Intern Benchmarking

Intern benchmarking dækker over sammenligning af driftsresultater på tværs af forskellige afdelinger internt i en virksomhed. Intern benchmarking er ofte nemmere at implementere, da alle påkrævede oplysninger allerede er tilgængelige i din egen virksomhed. 

3. Best Practice Benchmarking

Best practice benchmarking fokuserer på sammenligning med de virksomheder, der har præsteret bedst på markedet. Best practice benchmarking kan tjene som en målestok og hjælpe mindre virksomheder med at identificere potentielle problemer og løsninger. Derfor er det en evalueringsmetode, der gør det muligt at lære af de bedste praksisser fra succesrige virksomheder.

Alle former for benchmarking kan være værdifulde metoder til at opnå mere indsigt i mål og processer i en virksomhed. Når du undersøger, hvordan de mest succesrige virksomheder opnår deres resultater ved benchmarking, kan du bruge deres erfaringer til at forbedre din egen virksomhed og forblive konkurrencedygtig.