Support har åbent mandag til fredag kl. 10.00 - 15.00.
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

16. december 2022

Fratrædelseserklæring

En fratrædelseserklæring er en erklæring om, at en bestemt person agter at fratræde sin stilling. Der vil typisk blive udarbejdet en fratrædelseserklæring i forbindelse med, at formanden eller et bestyrelsesmedlem forlader sin bestyrelse. Læs mere om, hvad en fratrædelseserklæring er, samt hvad den typisk indeholder her.

Hvad er en fratrædelseserklæring?

En fratrædelseserklæring er en erklæring om, at formanden eller et bestyrelsesmedlem i en forening agter at fratræde sin stilling og dermed forlade bestyrelsen. Fratrædelseserklæringer kan også være relevante i andre tilfælde, såsom ved en medarbejders fratræden af sin stilling i en virksomhed.

Se hvordan Legal Desk virker. Artiklen fortsætter under videoen. 

Hvad indeholder en fratrædelseserklæring?

Indholdet af en fratrædelseserklæring kan variere, alt afhængig af de konkrete omstændigheder, hvorunder formanden eller bestyrelsesmedlemmet fratræder sin stilling. En typisk fratrædelseserklæring vil indeholde følgende:

  • Fulde navn på den person, der forlader bestyrelsen 
  • Vedkommendes CPR-nummer
  • Beskrivelse af vedkommendes stilling
  • Vedkommendes adresse.

Derudover kan fratrædelseserklæringen også indeholde bestemmelser vedrørende vedkommendes muligheder for at videregive oplysninger, som de har opnået i perioden som formand/bestyrelsesmedlem. Her vil der typisk stå noget i retning af, at den pågældende ved sin underskrift forpligter sig til ikke at videregive fortrolige oplysninger. 

Hvorfor skal jeg underskrive en fratrædelseserklæring?

Der kan være forskellige årsager til, at bestyrelsen kræver, at du underskriver en fratrædelseserklæring, når du fratræder. Det kan først og fremmest være for at sikre, at du er indforstået med, at du ikke må videregive fortrolige oplysninger omkring bestyrelsen efter din fratræden. Det kan dog også være fordi, at bestyrelsen af driftsmæssige årsager ikke vil igangsætte processen med at erstatte dig, inden du med din underskrift har tilkendegivet, at du fratræder din stilling.

Start en forening med Legal Desk

Hvis du gerne vil starte en forening, kan det betale sig at bruge Legal Desk til oprettelsen. Her udfylder du blot en simpel formular, betaler og underskriver herefter dokumenterne med NemID. Så klarer vi den efterfølgende registrering.

Læs mere og start forening her