Da der ikke findes en foreningslov i Danmark, har du selv stor frihed til at stifte og udvikle din forening efter dine egne ønsker. Der er dog nogle formelle krav, som du skal tage stilling, inden du stifter din forening. Læs her, hvordan du stifter en forening og hvilke overvejelser, du bør gøre dig.
Kun 2.499,-
Ekskl. moms
Spar kr. 15.000,-
Ift. traditionel advokat
15 min.
I reelt tidsforbrug
Forening
Få styr på papirarbejdet på 15 minutter
Nem oprettelse
Alle dokumenter samlet ét sted
Inkl. registrering
Digital alt-i-en løsning
Benyttet af mere end 60.000 selvstændige
Legal Desk benyttes af over 275.000 virksomheder, selvstændige, private og samarbejdspartnere!
Kun 2.499,- Ekskl. moms
Spar kr. 15.000,-
Ift. traditionel advokat
15 min.
I reelt tidsforbrug
Forening
Få styr på papirarbejdet på 15 minutter
Nem oprettelse
Alle dokumenter samlet ét sted
Inkl. registrering
Digital alt-i-en løsning
Benyttet af mere end 60.000 selvstændige
For at stifte en forening kræver det, at du sammen med én eller flere personer frivilligt samles om et fælles formål, der skal gælde for foreningen. Formålet skal dog være inden for lovens rammer og ikke kriminelt. Et lovligt formål kan være at dyrke sports- eller fritidsaktiviteter, varetage medlemmernes interesser eller arbejde ud fra et bestemt sæt værdier.
Udover at have et fælles formål, skal du i forbindelse med foreningens stiftelse også:
udarbejde vedtægter
udpege en bestyrelse
afholde stiftelsesmøde.
Et stiftelsesmøde afholdes med det primære formål om i fællesskab at vedtage foreningens vedtægter og godkende den udpegede bestyrelse. Efter afholdelsen af stiftelsesmødet, er din forening officielt stiftet, og projektet kan nu for alvor sparkes i gang. Den udpegede bestyrelse vil fungere som foreningens ledelse og har retten til at indgå aftaler og optage gæld i foreningens navn. Vedtægterne fungerer som foreningens regler og retningslinjer. Du kan læse mere om, hvad foreningens vedtægter bør indeholde her.
Der er ikke noget krav om, at der skal indskydes kapital, når du stifter en forening. De fleste foreninger har dog brug for en eller anden form for økonomisk støtte, hvorfor økonomien i foreningen bør tages op til overvejelse i forbindelse med selve stiftelsen.
Du kan nemt stifte en frivillig forening med Legal Desk her.
Selvom det er nemt at stifte en forening, bør I stadig gøre jer nogle grundige overvejelser om flere forskellige ting. Først og fremmest skal I overveje, hvad foreningens formål er, så I har et klart og tydeligt billede af, hvad foreningens medlemmer skal samles om. Dernæst bør I overveje, hvordan foreningen rent praktisk skal organiseres, f.eks. hvordan beslutninger skal træffes, hvem der laver hvad og hvem, der bestemmer hvad. Disse overvejelser er alle sammen essentielle for, at foreningens drift kan fungere optimalt.
Et større område, som I også skal tage stilling til, er det økonomiske aspekt af foreningens drift. Her bør I blandt andet overveje følgende:
Hvilke udgifter forventer foreningen at have?
Hvordan skaffer foreningen kapital, hvis det er nødvendigt?
Skal foreningen optage lån?
Skal foreningen leje lokaler eller ejendomme?
Hvis der skal anskaffes kapital, bør I overveje mulighederne for at ansøge om midler fra det offentlige, private fonde eller lignende. I samme ombæring bør I også overveje, hvorvidt I vil opkræve kontingent fra foreningens medlemmer og i så fald, hvor meget og hvor ofte.
Om din forening modtager et CVR-nummer afhænger af, hvilken type forening, du har stiftet. Det er nemlig kun foreninger, der kan anerkendes som værende en selvstændig juridisk person, som modtager et CVR-nummer. At være en selvstændig juridisk person betyder, at foreningen kan låne penge, optage gæld, indgå aftaler og eje formuer/ejendomme i foreningens navn.
For at blive anerkendt som selvstændig juridisk person, skal du – udover de formelle krav til selve stiftelsen – have beskrevet i foreningens vedtægter, hvem der kan være medlem af foreningen. Derudover skal foreningen have sin egen selvstændige og afgrænsede økonomi med dertilhørende egne konti, budgetter og regnskaber.
Læs mere om de forskellige typer af foreninger og hvornår registrering er påkrævet her.
Det kan være en dyr og langsommelig affære, når du stifter din frivillige forening gennem en advokat. Derfor har Legal Desk valgt at gøre det både nemmere og billigere – faktisk op til 15.000 kr. billigere. Du kan tilmed gå i gang med processen allerede nu.
Med Legal Desk udfylder du blot en formular, betaler og så modtager du straks herefter dine dokumenter, klar til underskrift med MitID. Vi sørger tilmed for den efterfølgende registrering og sender dig dit CVR-nummer så snart, at din frivillige forening er stiftet.
Klik ‘Opret forening nu’ for at gå i gang med det samme.
En forening er en frivillig sammenslutning af personer med et fælles formål.
For at stifte en forening skal man have et fælles lovligt formål, udarbejde vedtægter, udpege en bestyrelse og afholde et stiftelsesmøde.
Nej, der er ikke noget krav om indskud af kapital ved stiftelse af en forening.
Vedtægterne bør beskrive medlemskab, økonomi og andre relevante retningslinjer.
Ja, en forening kan optage lån, hvis det er nødvendigt for at finansiere aktiviteter eller projekter.
Det er nemmere, billigere og hurtigere end at gøre det gennem en traditionel advokat.