Support har åbent mandag til fredag kl. 10.00 - 15.00. | kontakt@legaldesk.dk | Tlf. 93 87 78 89
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk
Forening
Dit produkt oprettes...
15
Det tager 15 i reelt tidsforbrug

Skabelon til dagsorden

En dagsorden er en liste med punkter, der skal gennemgås på et møde. Dagsordener udarbejdes ofte af foreninger inden afholdelsen af en generalforsamling. Men hvilke punkter skal en dagsorden indeholde? Få svaret i denne artikel, der indeholder en skabelon til dagsorden. Husk at I også nemt kan stifte jeres forening med Legal Desk.

Kun 2.499,-

Ekskl. moms

Spar kr. 15.000,-

Ift. traditionel advokat

15 min.

I reelt tidsforbrug

Forening

Få styr på papirarbejdet på 15 minutter

Nem oprettelse

Alle dokumenter samlet ét sted

Inkl. registrering

Digital alt-i-en løsning

Benyttet af mere end 60.000 selvstændige

4.446 anmeldelser

Legal Desk benyttes af over 275.000 virksomheder, selvstændige, private og samarbejdspartnere!

placeholder placeholder placeholder placeholder placeholder placeholder placeholder
placeholder placeholder placeholder placeholder placeholder
placeholder placeholder placeholder

4.446 anmeldelser

Kun 2.499,- Ekskl. moms

Spar kr. 15.000,-

Ift. traditionel advokat

15 min.

I reelt tidsforbrug

Forening

Få styr på papirarbejdet på 15 minutter

Nem oprettelse

Alle dokumenter samlet ét sted

Inkl. registrering

Digital alt-i-en løsning

Benyttet af mere end 60.000 selvstændige

Indholdsfortegnelse

Hvad er en dagsorden?

En dagsorden er en oversigt over, hvilke emner, der skal gennemgås på et møde. 

Uanset hvem der afholder mødet, vil det som regel være hensigtsmæssigt at udarbejde en dagsorden. Det skyldes, at en dagsorden giver alle deltagere på mødet, afholdere såvel som tilhørere, overblik over mødets struktur. Afholderen af mødet vil fremstå mere forberedt og engageret, hvilket ofte vil smitte af på deltagerne, ligesom det vil give deltagerne en chance for at forberede og sætte sig ind i dagsordenens punkter.

Ofte skal foreninger udarbejde en dagsorden inden afholdelsen af en generalforsamling, og denne skal som udgangspunkt være modtaget af deltagerne forud for generalforsamlingen.

Sådan virker Legal Desk

Læs mere om, hvordan I opretter jeres forening nemt og hurtigt

Hvad skal en dagsorden indeholde?

Dagsordenens indhold kan være forskelligt, alt efter hvilken slags generalforsamling der er tale om, og hvilke punkter foreningen ønsker at gennemgå. Hvis der er tale om en ordinær generalforsamling, kan dagsordenen dog udarbejdes efter følgende skabelon:

  1. Valg af dirigent 

  2. Bestyrelsens beretning 

  3. Godkendelse af årsrapporten

  4. Godkendelse af det reviderede regnskab

  5. Præsentation af budget

  6. Forslag

  7. Valg af bestyrelsesmedlemmer

  8. Valg af suppleanter

  9. Valg af revisor

  10. Eventuelt andet

1. Valg af dirigent 

Inden generalforsamlingen kan gå i gang, skal der vælges en dirigent blandt de deltagende. Dirigenten skal fungere som en ordstyrer, der sørger for at mødet følger dagsordenens punkter. 

2. Bestyrelsens beretning 

Dernæst bør bestyrelsen fremlægge en beretning om foreningens begivenheder og drift det forudgående år. Denne fremlæggelse skal give nye deltagende et tilstrækkeligt overblik over, hvad foreningen har foretaget sig det forløbne år.

3. Godkendelse af årsrapporten

Det næste punkt på dagsordenen under den ordinære generalforsamling bør være godkendelse af årsrapporten. Dette er et vigtigt punkt, da foreningen skal have godkendt årsrapporten senest fem måneder efter afslutningen af regnskabsåret. Når årsrapporten er blevet godkendt, skal den indsendes til Erhvervsstyrelsen. 

4. Godkendelse af det reviderede regnskab 

Dernæst skal det nye regnskab præsenteres og godkendes ved afstemning.

5. Præsentation af budget 

Som det næste punkt skal der ske en præsentation af det nye års budget, som ligeledes skal godkendes ved afstemning. Under præsentationen af budgettet, kan det også drøftes, hvorvidt foreningens nuværende medlemskontingent skal ændres.

6. Forslag

Dagsordenen kan med fordel indeholde et punkt om, at der under generalforsamlingen skal behandles indkomne forslag til foreningens drift. 

7. Valg af bestyrelsesmedlemmer

Som det næste punkt skal bestyrelsesmedlemmerne vælges. Bestyrelsen står for foreningens daglige drift og kan vælges blandt foreningens nye medlemmer. Bestyrelsen kan imidlertid også vælges blandt de gamle bestyrelsesmedlemmer, hvis de stiller op igen.

8. Valg af suppleanter

Dagsordenen bør også indeholde et punkt, der omhandler valget af bestyrelsesmedlemmernes suppleanter. Dette er væsentligt, da foreningen bør have suppleanter, som kan tiltræde, hvis et eller flere bestyrelsesmedlemmer bliver forhindrede. 

9. Valg af revisor

Herefter kan dagsordenen indeholde et punkt, der omhandler valget af en statsautoriseret revisor. Revisoren skal stå for at revidere og kontrollere regnskabet.

10. Eventuelt andet

Afslutningsvis kan dagsordenen indeholde et punkt, der hedder ‘Eventuelt andet’. Dette punkt gør det muligt at drøfte andre emner, der kan være opstået efter udarbejdelsen af dagsordenen eller under generalforsamlingen.

Opret forening med Legal Desk

Går du rundt med ambitioner om at starte din egen forening, er det heldigvis blevet meget nemmere! Du kan nemlig klare hele oprettelsen hjemmefra med Legal Desk og tilmed spare en masse penge.

Når du opretter forening med Legal Desk, er vedtægter og generalforsamlingsreferat inkluderet i prisen. Disse udarbejder vi, så snart foreningen er oprettet, og du har underskrevet dokumenterne. Vi sørger også for, at din forening får et CVR-nummer. Klik på knappen nedenfor og kom godt i gang med oprettelsen.

Forening

Få styr på papirarbejdet på 15 minutter

Nem oprettelse

Alle dokumenter samlet ét sted

Inkl. registrering

Digital alt-i-en løsning

Benyttet af mere end 60.000 selvstændige

Kun 2.499,-

Ekskl. moms

Opret forening i dag

Spar 15.000,- ift. traditionel advokat