En dagsorden er en liste med punkter, der skal gennemgås på et møde. Dagsordener udarbejdes ofte af foreninger inden afholdelsen af en generalforsamling. Men hvilke punkter skal en dagsorden indeholde? Få svaret i denne artikel, der indeholder en skabelon til dagsorden. Husk at I også nemt kan stifte jeres forening med Legal Desk.
Kun 2.499,-
Ekskl. moms
Spar kr. 15.000,-
Ift. traditionel advokat
15 min.
I reelt tidsforbrug
Forening
Få styr på papirarbejdet på 15 minutter
Nem oprettelse
Alle dokumenter samlet ét sted
Inkl. registrering
Digital alt-i-en løsning
Benyttet af mere end 60.000 selvstændige
Legal Desk benyttes af over 275.000 virksomheder, selvstændige, private og samarbejdspartnere!
Kun 2.499,- Ekskl. moms
Spar kr. 15.000,-
Ift. traditionel advokat
15 min.
I reelt tidsforbrug
Forening
Få styr på papirarbejdet på 15 minutter
Nem oprettelse
Alle dokumenter samlet ét sted
Inkl. registrering
Digital alt-i-en løsning
Benyttet af mere end 60.000 selvstændige
En dagsorden er en oversigt over, hvilke emner, der skal gennemgås på et møde.
Uanset hvem der afholder mødet, vil det som regel være hensigtsmæssigt at udarbejde en dagsorden. Det skyldes, at en dagsorden giver alle deltagere på mødet, afholdere såvel som tilhørere, overblik over mødets struktur. Afholderen af mødet vil fremstå mere forberedt og engageret, hvilket ofte vil smitte af på deltagerne, ligesom det vil give deltagerne en chance for at forberede og sætte sig ind i dagsordenens punkter.
Ofte skal foreninger udarbejde en dagsorden inden afholdelsen af en generalforsamling, og denne skal som udgangspunkt være modtaget af deltagerne forud for generalforsamlingen.
Læs mere om, hvordan I opretter jeres forening nemt og hurtigt
Dagsordenens indhold kan være forskelligt, alt efter hvilken slags generalforsamling der er tale om, og hvilke punkter foreningen ønsker at gennemgå. Hvis der er tale om en ordinær generalforsamling, kan dagsordenen dog udarbejdes efter følgende skabelon:
Valg af dirigent
Bestyrelsens beretning
Godkendelse af årsrapporten
Godkendelse af det reviderede regnskab
Præsentation af budget
Forslag
Valg af bestyrelsesmedlemmer
Valg af suppleanter
Valg af revisor
Eventuelt andet
Inden generalforsamlingen kan gå i gang, skal der vælges en dirigent blandt de deltagende. Dirigenten skal fungere som en ordstyrer, der sørger for at mødet følger dagsordenens punkter.
Dernæst bør bestyrelsen fremlægge en beretning om foreningens begivenheder og drift det forudgående år. Denne fremlæggelse skal give nye deltagende et tilstrækkeligt overblik over, hvad foreningen har foretaget sig det forløbne år.
Det næste punkt på dagsordenen under den ordinære generalforsamling bør være godkendelse af årsrapporten. Dette er et vigtigt punkt, da foreningen skal have godkendt årsrapporten senest fem måneder efter afslutningen af regnskabsåret. Når årsrapporten er blevet godkendt, skal den indsendes til Erhvervsstyrelsen.
Dernæst skal det nye regnskab præsenteres og godkendes ved afstemning.
Som det næste punkt skal der ske en præsentation af det nye års budget, som ligeledes skal godkendes ved afstemning. Under præsentationen af budgettet, kan det også drøftes, hvorvidt foreningens nuværende medlemskontingent skal ændres.
Dagsordenen kan med fordel indeholde et punkt om, at der under generalforsamlingen skal behandles indkomne forslag til foreningens drift.
Som det næste punkt skal bestyrelsesmedlemmerne vælges. Bestyrelsen står for foreningens daglige drift og kan vælges blandt foreningens nye medlemmer. Bestyrelsen kan imidlertid også vælges blandt de gamle bestyrelsesmedlemmer, hvis de stiller op igen.
Dagsordenen bør også indeholde et punkt, der omhandler valget af bestyrelsesmedlemmernes suppleanter. Dette er væsentligt, da foreningen bør have suppleanter, som kan tiltræde, hvis et eller flere bestyrelsesmedlemmer bliver forhindrede.
Herefter kan dagsordenen indeholde et punkt, der omhandler valget af en statsautoriseret revisor. Revisoren skal stå for at revidere og kontrollere regnskabet.
Afslutningsvis kan dagsordenen indeholde et punkt, der hedder ‘Eventuelt andet’. Dette punkt gør det muligt at drøfte andre emner, der kan være opstået efter udarbejdelsen af dagsordenen eller under generalforsamlingen.
Går du rundt med ambitioner om at starte din egen forening, er det heldigvis blevet meget nemmere! Du kan nemlig klare hele oprettelsen hjemmefra med Legal Desk og tilmed spare en masse penge.
Når du opretter forening med Legal Desk, er vedtægter og generalforsamlingsreferat inkluderet i prisen. Disse udarbejder vi, så snart foreningen er oprettet, og du har underskrevet dokumenterne. Vi sørger også for, at din forening får et CVR-nummer. Klik på knappen nedenfor og kom godt i gang med oprettelsen.