Support har åbent mandag til fredag kl. 10.00 - 15.00.
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

16. december 2022

Tiltrædelseserklæring

En tiltrædelseserklæring er en erklæring, hvori en person tilkendegiver, at de agter at tiltræde som formand eller bestyrelsesmedlem i en bestyrelse. Men hvad indeholder en tiltrædelseserklæring typisk? Og hvorfor skal der udarbejdes en tiltrædelseserklæring? Få svarene i denne artikel.

Hvad er en tiltrædelseserklæring?

En erklæring om tiltrædelse vil typisk blive afgivet af en person, der agter at tiltræde som formand eller bestyrelsesmedlem i en bestyrelse – enten i en forening eller virksomhed. Indholdet i erklæringen kan variere, alt afhængig af de konkrete omstændigheder for tiltrædelsen. Noget der imidlertid er fælles for de fleste tiltrædelseserklæringer er, at de beskriver de nærmere forhold, hvorunder personen skal tiltræde som formand eller bestyrelsesmedlem. 

Se hvordan Legal Desk virker. Artiklen fortsætter under videoen. 

Hvad indeholder en tiltrædelseserklæring?

Indholdet af en tiltrædelseserklæring kan være forskelligt, alt efter hvilken forening/virksomhed, erklæringen vedrører, samt hvilken stilling den relevante person tiltræder. Erklæringen vil dog typisk indeholde følgende:

  • Fulde navn på den person, der tiltræder i bestyrelsen
  • Vedkommendes CPR-nummer
  • Vedkommendes adresse
  • Beskrivelse af den stilling, som den pågældende tiltræder
  • Navn på foreningen/virksomheden
  • Virksomhedens/foreningens eventuelle CVR-nummer.

Derudover kan tiltrædelseserklæringen også indeholde et afsnit, der beskriver de nærmere vilkår for vedkommendes tiltræden, herunder hvornår vedkommende officielt tiltræder, hvilke pligter og rettigheder vedkommende får ved tiltrædelsen samt hvad der i øvrigt forventes af vedkommende.

Hvorfor udarbejde en tiltrædelseserklæring?

Der kan være flere grunde til at udarbejde en tiltrædelseserklæring – en af de mest almindelige er, at både bestyrelsen og den tiltrædende person gerne vil afklare de nærmere vilkår. Det gavner bestyrelsen ved, at de ved underskrift af tiltrædelseserklæring sikrer sig, at vedkommende er bekendt med de krav, der stilles. Det gavner også den tiltrædende part, da det giver vedkommende mulighed for at læse erklæringen og tage stilling til, hvorvidt de bestrider lysten og evnerne til at påtage sig stillingen.

Opret forening med Legal Desk

Med Legal Desk har det aldrig været nemmere at oprette en forening. Du udfylder blot en formular, betaler og underskriver dokumenterne med NemID. Herefter klarer vi registreringen af foreningen og sender bekræftelse og CVR-nummer, når vi modtager dem.

Læs mere og opret forening her