Support har åbent mandag til fredag kl. 10.00 - 15.00. | kontakt@legaldesk.dk | Tlf. 93 87 78 89
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk
Forretningsorden
Dit produkt oprettes...
15
Det tager 15 i reelt tidsforbrug

Suppleant

En suppleant er en person, der er udpeget til at tiltræde i en bestyrelse, hvis et bestyrelsesmedlem er fraværende over en længere periode. Læs mere om, hvordan en suppleant bliver udpeget, og hvornår en suppleant skal tiltræde her – når du laver din forretningsorden for bestyrelsen med Legal Desk, indsættes der automatisk en bestemmelse om, at der kan vælges en suppleant.

Kun 699,-

Ekskl. moms

Spar kr. 10.000,-

Ift. traditionel advokat

15 min.

I reelt tidsforbrug

Forretningsorden

Få styr på papirarbejdet på 10 minutter

Udfyld og modtag straks

Digital alt-i-en løsning

Alle dokumenter samlet ét sted

Underskriv digitalt

Benyttet af mere end 60.000 selvstændige

4.446 anmeldelser

Legal Desk benyttes af over 275.000 virksomheder, selvstændige, private og samarbejdspartnere!

placeholder placeholder placeholder placeholder placeholder placeholder placeholder
placeholder placeholder placeholder placeholder placeholder
placeholder placeholder placeholder

4.446 anmeldelser

Kun 699,- Ekskl. moms

Spar kr. 10.000,-

Ift. traditionel advokat

15 min.

I reelt tidsforbrug

Forretningsorden

Få styr på papirarbejdet på 10 minutter

Udfyld og modtag straks

Digital alt-i-en løsning

Alle dokumenter samlet ét sted

Underskriv digitalt

Benyttet af mere end 60.000 selvstændige

Indholdsfortegnelse

Hvad er en suppleant?

En suppleant er en person, der er udpeget til at være stedfortræder for en anden, hvis vedkommende er fraværende. Der udpeges typisk suppleanter for medlemmer, der varetager vigtige opgaver i bestyrelsen.

Hvordan udpeges suppleanter?

Bestyrelsen vælges under den ordinære generalforsamling, hvilket betyder, at suppleanter til bestyrelsen vælges på samme tidspunkt. Måden hvorpå suppleanter udpeges kan være forskellig, alt efter hvilken type bestyrelse, der er tale om, og hvad der står i vedtægterne. Typisk vil de personer, der har stillet op som bestyrelsesmedlemmer, men lige akkurat ikke har fået stemmer nok, blive suppleanter for bestyrelsen i stedet.

Mange små og mellemstore virksomheder vil dog typisk ikke have suppleanter, da bestyrelsen som regel er relativt lille.

Se hvordan Legal Desk virker. Artiklen fortsætter under videoen. 

Hvornår tiltræder en suppleant?

En suppleant tiltræder typisk ved et bestyrelsesmedlems fravær. Det skal dog bemærkes, at suppleanter ikke fungerer som suppleanter for enkelte bestyrelsesmedlemmer, men for bestyrelsen som helhed. En suppleant vil typisk ikke indtræde i bestyrelsen, hvis et bestyrelsesmedlem kun kortvarigt er fraværende. Derfor vil det som regel være påkrævet, at et bestyrelsesmedlem reelt afgår og derfor bliver varigt fraværende, før en suppleant kan tiltræde som bestyrelsesmedlem.

Hvis bestyrelsen har flere suppleanter, vil rækkefølgen for suppleanternes eventuelle tiltræden formentlig være reguleret i vedtægterne. Her kan der eksempelvis stå, at den suppleant, som fik flest stemmer ved generalforsamlingen, tiltræder først. Der kan også stå, at den suppleant, der har været suppleant i længst tid, tiltræder først.

Suppleanters deltagelse i bestyrelsesmøder

Hvorvidt suppleanter skal deltage i bestyrelsesmøder på trods af, at de ikke er tiltrådt i bestyrelsen, afhænger af hvad der står i vedtægterne. Her kan der stå, at suppleanterne skal deltage, under møder, hvor der skal træffes vigtige beslutninger. Der kan også stå, at enkelte suppleanter skal deltage på lige fod med de øvrige bestyrelsesmedlemmer. Her skal det dog bemærkes, at en suppleant ikke har noget formelt ansvar for bestyrelsens arbejde. En suppleant har derfor heller ikke stemmeret under bestyrelsesmøder, da det kun er udvalgte bestyrelsesmedlemmer, der har dette.

Opret forretningsorden for bestyrelsen med Legal Desk

I selskaber med mere end 1 person i bestyrelsen, er det lovpligtigt, at der oprettes en forretningsorden, som ridser op, hvad bestyrelsesarbejdet omfatter. Dette kan heldigvis gøres nemt og billigt med Legal Desk – bare udfyld vores formular, betal og modtag straks herefter dit dokument, som hurtigt kan underskrives med NemID.

Du behøver ikke vælge en suppleant med det samme, når du opretter din forretningsorden med Legal Desk. Vi indsætter automatisk en bestemmelse om, at en suppleant senere kan vælges, hvis det ønskes. Læs mere om vores forretningsorden her.

Gå i gang med formularen ved at trykke ‘Lav forretningsorden nu’ nedenfor.

Forretningsorden

Få styr på papirarbejdet på 10 minutter

Udfyld og modtag straks

Digital alt-i-en løsning

Alle dokumenter samlet ét sted

Underskriv digitalt

Benyttet af mere end 60.000 selvstændige

Kun 699,-

Ekskl. moms

Lav forretningsorden

Spar 10.000,- ift. traditionel advokat