11. oktober 2024
Hvis du ejer en enkeltmandsvirksomhed, som du ikke længere ønsker at drive, skal du lukke den på Erhvervsstyrelsens hjemmeside. Få svar på, hvordan du i praksis skal gøre, og hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med lukningen.
Inden du påbegynder selve lukningen af din virksomhed, er der en række forhold, du skal tage stilling til. Disse forhold er følgende:
Undersøge, hvornår du kan opsige dine medarbejdere
Undersøge, hvornår og hvordan kontrakter, bestillinger og forpligtelser kan opsiges
Sikre at du fortsat har adgang til virksomhedens digitale postkasse
Indberette og betale SKAT til og med datoen for lukningen af virksomheden i TastSelvErhverv (hvis virksomheden er registreret for moms, lønsum, punktafgifter mm.)
Hvis du hverken har medarbejdere ansat, er bundet af kontrakter, forpligtelser og lignende eller er registreret for moms, lønsum og punktafgift, kan du blot gå i gang med nedlukningen.
Nedlukning af en enkeltmandsvirksomhed er en relativ simpel proces, der foregår ved at udfylde en ophørsblanket online på Erhvervsstyrelsens hjemmeside Virk.dk. I praksis skal du gennemføre følgende fem trin:
Som det første skal du gå ind på Virk.dk, her skal du klikke på “Start” og logge ind med MitID Erhverv eller dit private MitID, afhængigt af hvad du bruger
Dernæst skal du acceptere betingelserne og klikke på “Fortsæt”
For at finde din virksomhed, kan du enten søge på virksomhedens CVR-nummer eller vælge den under “Dine virksomheder”
Når du har fundet din virksomhed, skal du klikke på “Ændre” og derefter vælge “Luk virksomhed”
Når du har gennemført lukningen, modtager du en kvittering per mail, og SKAT sender et ophørsbevis, når Erhvervsstyrelsen har registreret lukningen, og den er endelig godkendt.
Hvis du ønsker at fortsætte med at drive din virksomhed, men ønsker en anden selskabsform, skal du lave en omdannelse af din enkeltmandsvirksomhed og altså ikke lukke den. For at omdanne en enkeltmandsvirksomhed til et anpartsselskab (ApS) eller aktieselskab (A/S), skal du udarbejde stiftelsesdokument og vedtægter på ny til den ønskede selskabsform, hvorefter enkeltmandsvirksomheden skal indskydes i anpartsselskabet.
I praksis skal du først kontakte en revisor, da det er en revisor, der skal stå for selve omdannelsen. Derefter kan du nemt selv udarbejde stiftelsesdokumenter og vedtægterne gennem Legal Desk, som i praksis foregår ved at du stifter et ApS. Når du har udarbejdet disse dokumenter, skal du aflevere dem til revisoren, der herefter indskyder din enkeltmandsvirksomhed i anpartselskabet og dermed omdanner din enkeltmandsvirksomhed til et ApS.
Du kan læse mere om omdannelse af enkeltmandsvirksomhed til Aps her.