Support har åbent mandag til fredag kl. 10.00 - 15.00.
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

15. december 2022

Due diligence

Due diligence er en detaljeret undersøgelse af en virksomheds forhold, der typisk foretages af køber i forbindelse med opkøbet af en virksomhed. Men hvad skal du fokusere på i din undersøgelse, når du udfører due diligence? Læs mere om dette, og hvordan du foretager due diligence i praksis her.

Hvad er due diligence?

Due diligence er en detaljeret undersøgelse af en virksomheds forhold, der typisk foretages i forbindelse med opkøbet af en virksomhed eller indgåelsen af en kontrakt med den. Ved en due diligence-undersøgelse, er det eksempelvis relevant at gennemgå virksomhedens aktiver (ejendele) samt økonomien som helhed, så du kan danne dig et sandfærdigt billede af virksomhedens forhold. Der findes forskellige former for due diligence-undersøgelser, herunder due diligence baseret på virksomhedens:

  • kontrakter og immaterielle rettigheder
  • regnskab 
  • skattemæssige forhold
  • ledelse
  • marketing m.v.

Hvilke forhold, du vælger at medtage i din due diligence-undersøgelse bør derfor afhænge af, hvad formålet med undersøgelsen er, og hvilke oplysninger om virksomheden, som har betydning i den forbindelse. Afhængigt af hvilke forhold, der skal undersøges, kan det ligeledes blive relevant at involvere diverse rådgivere såsom jurister, revisorer og/eller konsulenter. 

Hemmeligholdelsesaftale

Inden nogen foretager en due diligence-undersøgelse af din virksomhed, bør du først indgå en hemmeligholdelsesaftale med vedkommende. Dette sikrer, at den undersøgende part bliver forpligtet til at hemmeligholde fortrolige oplysninger omkring virksomheden, som vedkommende er blevet bekendt med under undersøgelsen. Det forhindrer også den pågældende i at kunne misbruge oplysningerne.

Du kan nemt og hurtigt lave en hemmeligholdelsesaftale med Legal Desk her

Se hvordan Legal Desk virker. Artiklen fortsætter under videoen. 

Hvordan udføres en due diligence-undersøgelse i praksis?

Hvis der skal foretages en samlet due diligence-undersøgelse af alle forholdene ved en virksomhed i forbindelse med et muligt opkøb, vil undersøgelsen som regel være opdelt i flere faser.

Indledningsvis vil der blive foretaget en forundersøgelse, som skal give svar på, hvorvidt der er visse forhold ved virksomheden, der allerede i denne fase gør, at handlen formentlig ikke vil gå igennem. Hvis dette er tilfældet, vil undersøgelsen stoppe allerede her.

Hvis forundersøgelsen ikke giver anledning til tvivl omkring, hvorvidt handlen skal gå igennem, vil næste led være dataindsamling. Denne del af undersøgelsen danner grundlaget for de væsentligste oplysninger i due diligence-rapporten, som formentlig besvarer de fleste af købers spørgsmål og bekræfter det, som sælger har oplyst omkring virksomheden.

Dernæst kan oplysningerne fra dataindsamlingen blive analyseret og fortolket af køber og dennes eventuelle rådgivere. Til sidst vil der være udarbejdet en reel due diligence-rapport, der enten giver anledning til, at kontraktforhandlingerne fortsættes eller afbrydes.

Lav hemmeligholdelsesaftale med Legal Desk

Skal du enten købe eller sælge en virksomhed og skal i den forbindelse have udarbejdet en due diligence-rapport, så husk først at få udarbejdet en hemmeligholdelsesaftale, der sikrer, at ingen fortrolige oplysninger slipper ud.

Læs mere og lav nemt en hemmeligholdelsesaftale her