03. januar 2023
Et varemærke er et særligt navn eller kendetegn, der gør, at kunder og forbrugere kan genkende din virksomhed, produkt eller tjeneste. Der gælder særlige regler i forhold til beskyttelse og registrering af varemærker som du kan læse mere om her.
Et varemærke er et navn, logo, eller slogan, som bruges til at adskille virksomheder, produkter og tjenester fra andre lignende konkurrenter. Varemærker bruges til markedsføring, for at skabe en identitet og en genkendelighed blandt forbrugerne og for at skille sig ud fra konkurrenterne. Et varemærke giver derfor kunden information om, hvor varen kommer fra.
Et varemærke kan bestå af både ord, logo, figurer og lyde. I praksis inddeles varemærker i følgende kategorier:
Ordmærker består af bogstaver og/eller tal. Det vil sige alt, hvad du kan skrive med almindelige tegn. Du kan bruge ét eller flere ord i dit varemærke.
Figurmærker er en samlet betegnelse for forskellige typer af varemærker. Herunder logoer, ord i særlig grafisk udformning, 3-dimensionelle mærker osv.
Vareudstyrsmærker er varemærker, hvor selve varens form, udstyr eller emballage udgør varens kendetegn.
Lydmærker er varemærker, der er lyde, det kan være en kendingsmelodi eller en signaturlyd.
Når du tager et varemærke i brug i Danmark opnår du en varemærkeret ved anvendelsen. Håndhævelse af et varemærke, som er etableret ved brug, kan dog være forbundet med bevismæssige udfordringer, da ejerne skal kunne dokumentere sin brug. Du kan også registrere dit varemærke hos Patent- og Varemærkestyrelsen. Uanset hvad du vælger, opnår du varemærkeret, som betyder, at du har eneret over varemærket og andre derfor ikke må gøre brug af det. Dog er der en række fordele ved at registrere dit varemærke:
For at opretholde varemærkeret opnået ved ibrugtagning, skal mærket anvendes konstant, dette er ikke nødvendigt for de registrerede varemærker.
Ved at registrere dit varemærke kan du vente op til fem år med at tage mærket i brug, uden at miste retten til det.
Ved registrering kan du også opnå beskyttelse for varer og tjenester, som mærket ikke har været anvendt for tidligere, hvor retten opnået ved ibrugtagning kun gælder for de varer og tjenester som mærket konkret er anvendt for.
Ved at registrere dit varemærke får du dokumenteret din eneret til varemærket og dermed kan du være stillet bedre i forhold til at skulle dokumentere dit brug af varemærket i tilfælde af konflikter eller lignende.
For at blive varemærkeregistreret skal du skal sende en varemærkeansøgning til Patent- og Varemærkestyrelsen. Det er Patent- og Varemærkestyrelsen der behandler din ansøgning, undersøger om varemærket er ledigt og om varemærket lever op til de krav, der stilles.
Gebyrstrukturen for ansøgninger er ændret pr. 1. januar 2019. Herfra indeholder ansøgningen som udgangspunkt kun én vareklasse. Skal du søge om en vareklasse, koster det et grundgebyr på 2.000 kr. Hvis du har brug for en ansøgning med flere vareklasser, kan det tilkøbes for hhv. 200 kr. for anden vareklasse tilføjet og 600 kr. for yderligere vareklasser tilføjet.
For registreringer foretaget før 1. januar 2019 gælder varemærkeretten indtil 10 år efter datoen for varemærkeregistreringen. For registreringer efter 1. januar 2019 gælder varemærkeretten indtil 10 år efter datoen for ansøgningen.
Pris for fornyelse af varemærkeretten inden for perioden (10 år fra hhv. dato for registrering og dato for ansøgning) er samme som ved første ansøgning. Ansøges der om fornyelse uden for perioden forhøjes prisen med 20 pct.
Hvis du også ønsker, at beskytte dit varemærke i udlandet skal du ansøge om det separat. I modsætning til Danmark, kræver de fleste lande registrering for at opnå varemærkeret.
For at et navn, logo, eller slogan kan blive registreret som et varemærke hos Patent- og Varemærkestyrelsen skal det opfylde følgende krav:
Du kan ikke beskytte ord og vendinger, der kun beskriver din vare eller ydelse, som eksempelvis “Fugtgivende creme”, da det kan være en vending andre virksomheder også skal bruge til at beskrive deres produkt.
Du kan ikke få registreret et varemærke, hvis det vildleder forbrugeren. Det vil sige, hvis varemærket ikke stemmer overens med det produkt, du tilbyder. Eksempelvis et mærke for uægte lædertasker, der indeholder ordet ‘ægte læder’.
Hvis du ønsker at bruge en krone eller et flag i dit varemærke, skal du have tilladelse til det.