Bogføring er en måde, hvorpå du registrerer og systematiserer aktiviteterne i din virksomheds økonomi. Bliv klogere på bogføring og lovkravene i forbindelse hermed med denne artikel – hvis din virksomhed har brug for en bogholder, kan du også nemt lave samarbejdsaftalen med Legal Desk.
Kun 299,-
Ekskl. moms
Spar kr. 4.000,-
Ift. traditionel advokat
10 - 15 min.
I reelt tidsforbrug
Samarbejdsaftale for bogholdere
Få styr på papirarbejdet på 10 minutter
Nem oprettelse
Alle dokumenter samlet ét sted
Digital alt-i-en løsning
Benyttet af mere end 60.000 selvstændige
Legal Desk benyttes af over 275.000 virksomheder, selvstændige, private og samarbejdspartnere!
Kun 299,- Ekskl. moms
Spar kr. 4.000,-
Ift. traditionel advokat
10 - 15 min.
I reelt tidsforbrug
Samarbejdsaftale for bogholdere
Få styr på papirarbejdet på 10 minutter
Nem oprettelse
Alle dokumenter samlet ét sted
Digital alt-i-en løsning
Benyttet af mere end 60.000 selvstændige
Bogføring er, når du registrerer og systematiserer din virksomheds økonomiske aktiviteter. Når du bogfører, noterer du alle køb og salg foretaget af virksomheden, hvad enten transaktionen er sket i forbindelse med den direkte drift af selskabet eller indkøb af materialer til internt brug. Med andre ord skal du både bogføre transaktionen, hvis det er et direkte salg af varer til en kunde, men også, hvis det er et køb af kontorartikler til virksomhedens lokaler.
Bogføring er således en måde at organisere økonomien på, hvor du fører regnskab og ender med en samlet liste over alle virksomhedens aktiviteter. Din bogføring skaber grundlaget for, at der kan opgøres et regnskabsmæssigt resultat for din virksomhed i indeværende regnskabsår.
Hvis din virksomhed skal have assistance fra en selvstændig bogholder, kan I med fordel udarbejde samarbejdsaftalen med Legal Desk.
I praksis kan du bogføre på flere forskellige måder. Den mest anvendte tilgang er at registrere sine bilag ved at nummerere dem på en organiseret måde. Førhen gjorde virksomheder det ved at registrere bilagene fysisk i en samlet mappe. I dag bruger de fleste smarte teknologiske værktøjer såsom e-conomic til at smidiggøre processen og lette arbejdsbyrden.
Du kan prøve regnskabsprogrammet e-conomic gratis i 90 dage. Læs mere her.
Det er som udgangspunkt op til den enkelte virksomhed at beslutte, hvordan bogføringen skal foregå i praksis. Et bilag anses dog først som korrekt bogført, når det indeholder alle nødvendige oplysninger, er nummereret og arkiveres i mindst 5 år.
Når du skal registrere dine transaktioner, skal du både anvende debet og kredit. Debet er betegnelsen for, at der bliver taget penge ud af en konto, mens kredit er betegnelsen for, at der bliver tilført værdi til virksomheden. Hvis du eksempelvis har en fiskeforretning, og du køber et køleskab for 1.000 kr., vil der blive taget penge ud af forretningens kasse, men der vil samtidig blive tilført værdi til forretningen i form af udstyr.
På den måde hænger debet og kredit sammen, og der vil således altid være en debetside og en kreditside til virksomhedens transaktioner. Disse skal gå lige op, for at der bliver balance i regnskabet. Registreringen af virksomhedens transaktioner i debet og kredit kaldes dobbelt bogføring.
Du skal bogføre løbende, således at du altid har et samlet overblik over virksomhedens transaktioner og økonomiske situation. Derudover er det som udgangspunkt lovpligtigt for alle erhvervsdrivende at bogføre samtlige transaktioner, der sker i forbindelse med virksomhedens drift.
Hertil skal det også bemærkes, at bogføringen skal være i orden, hvis SKAT eller andre offentlige myndigheder vælger at udtrække virksomhedens regnskab til kontrol. Hvis dit regnskab udtrækkes til kontrol, og bogføringen ikke er i orden, kan du modtage en bøde. I grove gentagelsestilfælde kan mangelfuld bogføring i værste fald føre til, at virksomheden bliver lukket ned.
Har din virksomhed brug for at få hjælp fra en selvstændig bogholder, så kan du nemt og billigt lave samarbejdsaftalen med Legal Desk. Ved at lave en samarbejdsaftale, skabes der gennemsigtighed omkring samarbejdet, så ingen er i tvivl om vilkårene.
Du behøver blot udfylde vores formular og efter betaling, vil du øjeblikkeligt få adgang til den færdige samarbejdsaftale, som vil være klar til underskrift med NemID.
Klik ‘Lav samarbejdsaftale nu’ nedenfor for at gå i gang med formularen.