En bogholder er en person, som hovedsageligt udarbejder regnskaber og bogfører for virksomheder. En bogholder kan dog også påtage sig andre opgaver såsom at rykke debitorer, foretage momsindberetning, udregne løn og skat m.v. Lær mere om bogholdere og deres forskellige arbejdsopgaver her. Med Legal Desk kan du også nemt udarbejde en samarbejdsaftale for bogholdere.
Kun 299,-
Ekskl. moms
Spar kr. 4.000,-
Ift. traditionel advokat
10 - 15 min.
I reelt tidsforbrug
Samarbejdsaftale for bogholdere
Få styr på papirarbejdet på 10 minutter
Nem oprettelse
Alle dokumenter samlet ét sted
Digital alt-i-en løsning
Benyttet af mere end 60.000 selvstændige
Legal Desk benyttes af over 275.000 virksomheder, selvstændige, private og samarbejdspartnere!
Kun 299,- Ekskl. moms
Spar kr. 4.000,-
Ift. traditionel advokat
10 - 15 min.
I reelt tidsforbrug
Samarbejdsaftale for bogholdere
Få styr på papirarbejdet på 10 minutter
Nem oprettelse
Alle dokumenter samlet ét sted
Digital alt-i-en løsning
Benyttet af mere end 60.000 selvstændige
En bogholder er en person, der hovedsageligt udarbejder regnskaber for en virksomhed. En bogholder står dog også for den daglige drift af virksomheden, hvilket indebærer, at vedkommende skal bogføre for virksomheden, foretage betalinger i banken, rykke debitorer m.v.
Har din virksomhed brug for en bogholder, kan du nemt og billigt udarbejde en samarbejdsaftale for bogholdere med Legal Desk her.
En af bogholderens mest centrale opgaver er bogføring. Bogføring er, når du registrerer og systematiserer aktiviteterne i en virksomheds økonomi. Bogføring indebærer, at bogholderen noterer alle virksomhedens transaktioner, herunder køb og salg af varer og ydelser, der er sket i forbindelse med virksomhedens drift.
Du bogfører et bilag korrekt ved at nummerere og arkivere det med alle nødvendige oplysninger i minimum 5 år – dette kaldes bogføringspligt. Når du bogfører, skal du indskrive alle virksomhedens transaktioner 2 gange i resultatopgørelsen (herunder oversigten over virksomhedens omkostninger og omsætning i en given periode). Det skyldes, at transaktionerne både skal angives i virksomhedens debet (udgifter) og kredit (indtægter), således at der bliver balance i bogføringen. Dette forhold kaldes dobbelt bogføring.
En bogholder adskiller sig fra en revisor ved, at en bogholder har taget en kortere uddannelse som kontor- eller økonomielev, mens en revisor har taget en længere videregående uddannelse som statsautoriseret eller registreret revisor. Derudover har en bogholder og revisor forskelligartede opgaver, da bogholderens arbejde primært er at udarbejde regnskaber, mens revisoren reviderer regnskaber og rådgiver virksomheden.
Det skal dog bemærkes, at bogholdere ofte betegner dem selv som revisorer, da titlen ikke er beskyttet – det er imidlertid kun personer, der har taget uddannelsen som registreret revisor eller statsautoriseret revisor, som må bruge disse titler.
En bogholder kan have mange forskellige opgaver, men det bogholderen hovedsageligt beskæftiger sig med er at udarbejde regnskaber og bogføre for virksomheden. Derudover påtager bogholdere sig ofte også følgende opgaver:
At stå for den daglige drift af virksomheden – det indebærer at udarbejde afstemninger, konteringer, anlægskartotek og kreditor- og/eller debitorkartotek.
At sende regninger ud og rykke debitorer, der mangler at betale deres regninger.
At foretage momsindberetning.
At foretage betalinger i banken.
At beregne løn og skat for virksomhedens ansatte.
At lave rente- og rabatberegninger på vegne af virksomheden.
Alle virksomheder skal udarbejde regnskaber, hvorfor de tit bruger bogholdere. Der er dog intet, der forhindrer dig i selv at udarbejde regnskab og bogføre for virksomheden, da der som udgangspunkt ikke findes noget krav om, at disse opgaver skal foretages af en bogholder. I mange tilfælde vil det dog være en god idé at rådføre sig med en bogholder – især hvis virksomheden er stor og omsætter for mange penge, eller hvis virksomheden er nystartet, og du derfor ikke har tilstrækkelig viden om, hvordan du udarbejder regnskab og bogfører korrekt.
Hvis du skal have en bogholder til at hjælpe din virksomhed med regnskabet, kan du med fordel udarbejde den nødvendige samarbejdsaftale med Legal Desk. Samarbejdsaftalen sikrer begge parter og skaber gennemsigtighed omkring samarbejdet.
Du behøver blot udfylde vores formular og på baggrund af dine svar, vil samarbejdsaftalen automatisk blive udarbejdet, og du vil få adgang til den med det samme. Herefter skal samarbejdsaftalen blot underskrives af begge parter med NemID.
Klik ‘Lav samarbejdsaftale nu’ nedenfor for at gå i gang med formularen.