15. december 2022
En konsulentaftale er en skriftlig aftale mellem en virksomhed og en konsulent, der beskriver rammerne for konsulentens rådgivning af virksomheden. Læs denne artikel og find ud af, hvilke punkter du med fordel kan inkludere i din konsulentaftale.
En konsulentaftale er en aftale mellem en virksomhed og en konsulent, der fastsætter rammerne for konsulentens rådgivning. Konsulentaftalen tjener derfor som en forventningsafstemning mellem parterne, hvor det blandt andet skal afklares, om konsulenten skal arbejde som selvstændig erhvervsdrivende for virksomheden, eller om konsulenten reelt bliver en fastansat rådgiver for virksomheden.
Der findes ingen reelle formkrav til konsulentaftaler, hvilket betyder, at du kan bestemme hvilke punkter, du vil gennemgå i aftalen. Konsulentaftalen bør som udgangspunkt gennemgå alle de punkter, som er relevante for jer som aftaleparter. I det følgende gennemgås seks af de punkter, der almindeligvis er gode at have med i konsulentaftalen for at undgå senere uoverensstemmelser mellem parterne.
Det bør først og fremmest fremgå klart af aftalen, hvorvidt konsulenten er ansat som selvstændig erhvervsdrivende, eller om vedkommende er fastansat konsulent for virksomheden. Hvis konsulenten arbejder som selvstændig erhvervsdrivende, kan der stå, at vedkommende ikke betragtes som fastansat, og at vedkommende derfor ikke er berettiget til at indgå aftaler på virksomhedens vegne, medmindre virksomheden har givet samtykke hertil.
Dertil kommer, at konsulentaftalen bør indeholde en beskrivelse af hvilke rettigheder og forpligtelser, konsulenten har. Under dette punkt kan det fremgå, at det forventes, at konsulenten udfører sit arbejde på de aftalte tidspunkter og på en fagmæssigt korrekt måde. Derudover kan der stå, at arbejdet skal udføres med den kvalitet, som det med rette kan forventes af en konsulent med den givne erfaring og baggrund.
Under dette punkt kan det også nævnes, at konsulenten er berettiget til at vælge hvilke personer, der skal udføre arbejdet. Konsulenten skal imidlertid vælge en person, der er kvalificeret til at levere den pågældende konsulentydelse.
Konsulentaftalen kan med fordel også indeholde en beskrivelse af virksomhedens forpligtelser. Under dette punkt kan det fremgå, at virksomheden skal give konsulenten adgang til virksomhedens kontorfaciliteter, personale og øvrige oplysninger, der er nødvendige for konsulentens udførelse af arbejdet. Der kan desuden stå, at virksomheden ikke er berettiget til at overdrage sine rettigheder og forpligtelser til en anden, uden konsulentens udtrykkelige samtykke.
Under dette punkt skal konsulentens honorar beskrives. Da en konsulent oftest ansættes som selvstændig erhvervsdrivende, vil vedkommende som regel være timelønnet. Her bør der derfor stå, at virksomheden betaler konsulenten et honorar på X antal kroner i timen.
Dernæst er det fordelagtigt at have et punkt i konsulentaftalen, der beskriver parternes tavshedspligt. Her kan det fremgå, at alle de forhold, som den ene part erfarer omkring den anden under aftalens forløb, er fortrolige oplysninger. Der kan ligeledes stå, at de fortrolige oplysninger kun må videregives til medarbejdere og underleverandører, hvor der er en saglig grund til det. Derudover bør der stå, at tavshedspligten også gælder efter aftalens ophør.
Afslutningsvis bør konsulentaftalen indeholde et punkt, der beskriver hvorledes aftaleforholdet kan ophøre. Her kan der stå, at begge parter er berettigede til at opsige aftalen med X antal måneders varsel. Ydermere kan det nævnes, at konsulenten er forpligtet til at tilbagelevere virksomhedens materialer ved aftaleforholdets ophør, der vedrører virksomhedens kunder. Det skyldes, at virksomheden som regel vil være ejer af al kundedata.
Har din virksomhed brug for en ekstern bogholder, der kan stå for bogføringen og regnskabsservice, kan du nemt og billigt udarbejde samarbejdsaftalen med Legal Desk. Det er nemlig vigtigt, at vilkårene for samarbejdet er dokumenteret, så der er gennemsigtighed omkring forløbet.