Support har åbent mandag til fredag kl. 10.00 - 15.00. | kontakt@legaldesk.dk | Tlf. 93 87 78 89
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk
Samarbejdsaftale for bogholdere
Dit produkt oprettes...
10 - 15
Det tager 10 - 15 i reelt tidsforbrug

Ny bogføringslov

I maj 2022 blev der vedtaget en ny bogføringslov, der påvirker selskaber og personligt ejede virksomheder. Den nye lov pålægger virksomheder at bogføre digitalt med henblik på at spare tid og styrke indsatsen mod snyd og fejl i regnskaber og moms- og skatteangivelser. Bliv klogere på de nye regler her.

Kun 299,-

Ekskl. moms

Spar kr. 4.000,-

Ift. traditionel advokat

10 - 15 min.

I reelt tidsforbrug

Samarbejdsaftale for bogholdere

Få styr på papirarbejdet på 10 minutter

Nem oprettelse

Alle dokumenter samlet ét sted

Digital alt-i-en løsning

Benyttet af mere end 60.000 selvstændige

4.446 anmeldelser

Legal Desk benyttes af over 275.000 virksomheder, selvstændige, private og samarbejdspartnere!

placeholder placeholder placeholder placeholder placeholder placeholder placeholder
placeholder placeholder placeholder placeholder placeholder
placeholder placeholder placeholder

4.446 anmeldelser

Kun 299,- Ekskl. moms

Spar kr. 4.000,-

Ift. traditionel advokat

10 - 15 min.

I reelt tidsforbrug

Samarbejdsaftale for bogholdere

Få styr på papirarbejdet på 10 minutter

Nem oprettelse

Alle dokumenter samlet ét sted

Digital alt-i-en løsning

Benyttet af mere end 60.000 selvstændige

Indholdsfortegnelse

Hvad har ændret sig i den nye bogføringslov?

I den nye lov gælder de samme generelle krav til registrering og opbevaring af regnskabsmateriale som før. Den primære ændring er en øget digitalisering og automatisering af virksomheders bogholderi, der stiller strengere krav til virksomhederne. Det betyder, at opbevaring af fysiske bilag og regnskabsmateriale er udskiftet med digitale alternativer.

Krav om godkendt digitalt bogføringssystem

Den nye bogføringslov indeholder blandt andet et krav om, at din virksomhed skal benytte et godkendt, digitalt bogføringssystem.

Loven giver erhvervsministeren ret til at lave en række yderligere krav, der betyder, at virksomheders digitale bogføringsregistreringer og bilag skal kunne sendes til et offentligt modtagerpunkt. Det vil foregå gennem den fællesoffentlige digitale infrastruktur for udveksling af e-dokumenter. Dermed får myndighederne bedre mulighed for at føre tilsyn og kontrol på området.

Erhvervsstyrelsen kan udstede bøder

Det er Erhvervsstyrelsen, der godkender og registrerer de digitale bogføringssystemer. Hvis ikke din virksomhed benytter et godkendt, registreret system, skal det system, du i stedet bruger, leve op til de samme krav.

Erhvervsstyrelsen får derudover en række generelle kontrolmuligheder, der løbende giver dem mulighed for at anmode om dokumentation og udstede bøder og påbud.

Se, hvordan Legal Desk virker. Artiklen fortsætter under videoen. 

Justering af bogføringsreglerne

De grundlæggende regler til bogføring er i det store og hele fastholdt – dog med enkelte præciseringer og ændringer. Bogføringen skal fremover tilrettelægges og udføres under hensyntagen til virksomhedens kompleksitet, antallet af transaktioner og transaktionernes økonomiske omfang.

Derudover er der en udvidet definition på regnskabsmateriale, som bliver defineret som:

  • Oplysninger, der er nødvendige for kontrolsporet, eksempelvis kundeaftaler, leverandøraftaler, ansættelsesaftaler, vurderinger, arbejdspapirer og lignende. Kontrolspor er en samlet betegnelse for de bilag, der er nødvendige for at verificere en regnskabsmæssig registrering
  • Dokumentation for oplysningerne i ledelsesberetningen samt noter
  • Årsregnskaber og øvrige regnskaber

Hvilke krav er der til beskrivelsen af en virksomheds bogføringsprocedure?

Det er et krav, at virksomheder har en beskrivelse af deres bogføringsprocedure. Beskrivelsen skal indeholde:

  • Virksomhedens procedure for at sikre, at alle transaktioner løbende bliver registreret
  • Virksomhedens procedure for at sikre, at regnskabsmaterialet bliver opbevaret på betryggende vis
  • Hvilke medarbejdere, der er ansvarlige for procedurerne

Udbyderne af digitale bogføringssystemer sørger for, at der er beskrivelser af den del af virksomhedens system.

Hvilke virksomheder er omfattet af den nye bogføringslov?

Den nye lov påvirker virksomheder forskelligt, alt afhængigt af hvilken form for virksomhed der er tale om. Kravene i den nye lov gælder alle selskaber, der er omfattet af regnskabspligten efter årsregnskabsloven.

Loven gælder også personligt drevne virksomheder såsom enkeltmandsvirksomheder, hvis deres nettoomsætning overstiger 300.000 kr. fordelt over en periode på to år i træk.

Foreninger, der udfører erhvervsdrift og har en omsætning på mere end 300.000 kr., er også omfattet af loven. Et eksempel kan være en forening, der udlejer deres lokaler.

Reglerne for selskaber

Reglerne i den nye bogføringslov gælder alle regnskabspligtige selskaber. Der er med andre ord ikke en omsætningsgrænse, som eksempelvis gælder for personligt ejede virksomheder. Reglerne træder i kraft 1. januar 2024, hvor alle selskaber skal have et registreret bogføringssystem. 

De nye regler gælder for alle:

  • Anpartsselskaber (ApS)
  • Aktieselskaber (A/S)
  • Partnerselskaber (P/S)
  • Kommanditselskaber (K/S)
  • Andelsselskaber med begrænset ansvar 
  • Selskaber med begrænset ansvar

Reglerne for personligt ejede virksomheder

Reglerne for personligt ejede virksomheder træder tidligst i kraft 1. januar 2026. Det er virksomhedens omsætning, der efter de nye regler afgør, om du skal gøre brug af et digitalt bogføringssystem. Det afhænger med andre ord af størrelsen på din omsætning, om du er omfattet af de nye regler, der gælder fra januar 2026.

For at være omfattet af reglerne, skal din personligt ejede virksomhed have en omsætning på over 300.000 kr. over en periode på to år.

Tidsplan for de nye krav

De specifikke krav til bogføringssystemerne bliver udarbejdet løbende af Erhvervsstyrelsen og bliver offentliggjort senest 1. januar 2023.

Kravet om virksomheders brug af systemerne kan derfor tidligst komme til at gælde fra 2024-2026 – afhængigt af hvilken virksomhedstype og omsætning der er tale om. Selskaber vil tidligst være omfattet af de nye krav fra 2024, mens personligt ejede virksomheder først skal leve op til kravene i 2026. 

Kravet om at bruge en offentlig modtagerportal for fakturaer vil først gælde, når Erhvervsstyrelsen sætter det i kraft. Tidspunktet afhænger af, hvornår det praktisk og teknisk kan lade sig gøre.

De generelle krav til bogføringsloven trådte i kraft 1. juli 2022, herunder Erhvervsstyrelsens nye kontrolmulighed.

Samarbejdsaftale for bogholdere

Hvis en selvstændig bogholder skal lave bogføring og regnskabsservice for en virksomhed, bør der udarbejdes en fyldestgørende samarbejdsaftale. På den måde sikrer begge parter, at der er afklaring og gennemsigtighed i aftaleforholdet.

Samarbejdsaftale for bogholdere

Få styr på papirarbejdet på 10 minutter

Nem oprettelse

Alle dokumenter samlet ét sted

Digital alt-i-en løsning

Benyttet af mere end 60.000 selvstændige

Kun 299,-

Ekskl. moms

Start nu

Spar 4.000,- ift. traditionel advokat