27. december 2022
En revisorerklæring er en revisors erklæring om, at vedkommende har gennemgået en virksomheds regnskab og kan stå inde for det. Men hvad skal en revisorerklæring indeholde? Og hvad betyder de forskellige sikkerhedsgrader for revisorerklæringer? Få svarene i denne artikel.
Når en revisor eksempelvis reviderer en virksomheds årsregnskab og vurderer, at den er korrekt udført, vil revisor bekræfte dokumentets rigtighed med en revisorerklæring. Revisorerklæringen er derfor typisk noget, som der udarbejdes for større selskaber, herunder A/S’er (aktieselskaber) og ApS’er (anpartsselskaber), da det for disse er lovpligtigt at få gennemgået sit årsregnskab af en revisor.
En revisorerklærings indhold afhænger i første omgang af, hvad revisoren reviderer. Hvis der er tale om en revisorerklæring, som angår et årsregnskab, vil den typisk indeholde et punkt, der vedrører eventuelle forbehold ved regnskabet og en samlet konklusion. Derudover kan revisor også vælge at inkludere øvrige oplysninger i erklæringen afhængigt af de konkrete omstændigheder.
Når du skal have udarbejdet en revisorerklæring, skal du beslutte dig for, hvilken sikkerhedsgrad du vil have. Der findes 5 grader, og du bør vælge den grad af sikkerhed, der stemmer bedst overens med dine konkrete behov. I det følgende beskrives de 5 sikkerhedsgrader.
Visse virksomheder har mulighed for at fravælge, at der udarbejdes en revisionserklæring i forbindelse med årsregnskabets indsendelse – dette gælder primært kapitalselskaber (A/S’er eller ApS’er). Hvis din virksomhed vælger helt at fravælge, at der udarbejdes en revisorerklæring, så vil årsregnskabets sikkerhedsgrad være på den laveste grad, da regnskabet ikke er blevet gennemgået af en fagligt kvalificeret person. Dette er i mange tilfælde ikke hensigtsmæssigt, da det kan sende et forkert signal til potentielle investorer eller banker, der skal yde lån til virksomheden.
Hvis din virksomhed ikke ønsker, at regnskabet skal revideres af en revisor, men blot vil have hjælp til at opstille regnskabet, kan I vælge at få assistance til regnskabet. I dette tilfælde vil tallene i regnskabet ikke blive gennemgået, men udelukkende regnskabets form – revisor vil dog afholde sig fra at give en assistanceerklæring, hvis der er åbenlyse fejl i regnskabet. På den måde giver denne form for erklæring en anelse mere sikkerhed, end tilfældet ville være med ingen revisorerklæring.
Din virksomhed kan også vælge at få udarbejdet et review af regnskabet. Her vil revisoren først og fremmest gennemgå de tal, som vedkommende har fået oplyst af ledelsen. Dernæst vil revisoren gå i dialog med virksomheden og spørge ind til visse dele af regnskabet, hvis der er uklarheder, som giver anledning til det. Denne form for revisorerklæring giver en middelmådig sikkerhedsgrad.
Din virksomhed kan også vælge at få udarbejdet en udvidet gennemgang af regnskabet. Denne form for revisionserklæring minder i store træk om den forudgående – den byder dog på en højere sikkerhedsgrad, da revisor ikke kun gennemtjekker tal og indgår i en dialog med ledelsen, men også læser ledelsespåtegningen i regnskabet for at sikre sig, at denne er i fineste orden.
Afslutningsvist kan din virksomhed vælge at få foretaget en fuld revision af regnskabet, hvilket er den form for revisionserklæring, der byder på den højeste sikkerhedsgrad. Her vil revisor gå grundigt i dybden med hele regnskabet for at sikre sig, at alt er korrekt og stemmer overens. Denne form for revisionserklæring er især hensigtsmæssig, hvis din virksomhed ønsker at sende et sundt signal til potentielle investorer, samarbejdspartnere m.v.
Hvis din virksomhed er revisionspligtig, skal du være opmærksom på, at du får udarbejdet revisorerklæringen af en godkendt revisor. For at blive godkendt revisor, skal vedkommende være registreret revisor eller statsautoriseret revisor. Idet titlen som revisor ikke er beskyttet, kan alle i princippet kalde sig for revisor. Det er imidlertid ikke alle, som kan udarbejde en brugbar revisionserklæring for dig og din revisionspligtige virksomhed.
Har du brug for, at en selvstændig bogholder holder styr på din virksomheds bogføring, kan du nemt lave samarbejdsaftalen med Legal Desk. På den måde skaber du afklaring og gennemsigtighed omkring samarbejdet, samtidig med at du sparer advokatsalæret.