Support har åbent mandag til fredag kl. 10.00 - 15.00.
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

15. december 2022

Samarbejdsaftale

En samarbejdsaftale er en aftale mellem minimum 2 parter, der afklarer rammerne for et samarbejde. Samarbejdsaftalen skal tjene som en forventningsafstemning, der beskriver, hvilke rettigheder og forpligtelser parterne hver især har. Læs mere om, hvad en samarbejdsaftale er og se vores skabelon til samarbejdsaftale her.

Hvad er en samarbejdsaftale?

En samarbejdsaftale er en aftale mellem minimum 2 parter, der beskriver rammerne for et samarbejde. Der er eksempelvis tale om en samarbejdsaftale, når en virksomhed indgår aftale med en leverandør, kunde eller tilsvarende. Samarbejdsaftalen skal hovedsageligt afklare, hvilke rettigheder og forpligtelser parterne har. Derudover skal samarbejdsaftalen også afklare, hvordan parterne skal agere under løsningen af en eventuel tvist.

Hvad skal en samarbejdsaftale indeholde?

Udarbejdelsen og indholdet af en samarbejdsaftale kan variere, alt efter hvilket samarbejde, der er tale om. For nogle parter vil det være særligt relevant at inkludere bestemte punkter, mens disse kan være irrelevante for andre parter. Det væsentligste er derfor, at samarbejdsaftalen udformes således, at den er tilpasset jeres konkrete behov som aftaleparter.

Der er dog visse punkter, som stort set altid er gode at inkludere i en samarbejdsaftale. Vi har samlet disse punkter i en overskuelig skabelon nedenfor. 

Skabelon til samarbejdsaftale

  1. Parterne

  2. Formål

  3. Organisering

  4. Rettigheder og pligter

  5. Varighed

  6. Forsikring

  7. Betaling

  8. Kommunikation

  9. Misligholdelse

1. Parterne

Indledningsvis bør det afklares, hvem samarbejdsparterne er. Det kan ske ved navns nævnelse, men det anbefales, at parterne bliver beskrevet så præcist som muligt, således at der ikke hersker tvivl om, hvem parterne er. Hvis der er tale om et samarbejde mellem virksomheder, bør virksomhedernes CVR-numre stå i aftalen. Hvis der modsat er tale om en samarbejdsaftale, der indgås med en ikke-erhvervsdrivende, bør vedkommendes CPR-nummer fremgå af aftalen. Derudover er det en god idé at skrive parternes adresser ind i aftalen.

Jo mere præcist parterne beskrives i aftalen, desto bedre er det for samarbejdet, da du derved minimerer risikoen for, at en eller flere af parterne slipper for kontraktsansvaret grundet tvivl om, hvem der er de egentlige parter i aftalen. 

2. Formål

Der bør også være et punkt i aftalen, der beskriver samarbejdsaftalens formål. Her kan der stå noget om, hvad det konkrete formål med aftalen er, samt hvad aftalen egentlig vedrører. Der kan ligeledes stå noget om, hvordan samarbejdet skal foregå, og hvem det skal gavne. 

3. Organisering

Det næste punkt i samarbejdsaftalen kan beskrive, hvordan samarbejdet skal organiseres. Det omfatter blandt andet en beskrivelse af, hvordan samarbejdet skal koordineres – herunder hvem deltagerne er, hvor ofte deltagerne skal mødes samt hvilke opgaver og roller, deltagerne har under samarbejdet. 

4. Rettigheder og pligter

Samarbejdsaftalen skal også beskrive parternes rettigheder og pligter – dette er et af de væsentligste og mest centrale punkter. Punktet bør indeholde en dybdegående beskrivelse af, hvad parterne kan have af berettigede forventninger til hinanden. Det kan eksempelvis være en konstatering af, hvornår den modtagende part senest skal have leveret de givne varer.

5. Varighed

Dernæst kan det være hensigtsmæssigt at inkludere et punkt, der beskriver samarbejdsaftalens varighed – herunder om samarbejdet stopper på et nærmere fastsat tidspunkt, eller om der er tale om et løbende aftaleforhold, der kan opsiges med et bestemt varsel.

6. Forsikring

I kan med fordel også inkludere et punkt, der beskriver, hvilke forsikringsforhold som gælder for samarbejdet. 

7. Betaling

Dernæst bør vilkårene for betalingen fremgå. Her kan der stå, hvad prisen for de givne varer eller ydelser er, og hvorvidt betaling skal ske samlet på et nærmere bestemt tidspunkt eller i rater løbende. Her bør det også stå, hvordan betalingen skal ske – herunder om der kan ske betaling med betalingskort, kontanter eller på anden måde. 

8. Kommunikation

I kan også inkludere et punkt, der beskriver, hvordan kommunikationen skal foregå mellem jer – herunder om I primært kan træffe hinanden telefonisk, eller om I eventuelt foretrækker at blive kontaktet per e-mail.

9. Misligholdelse

Afslutningsvis vil det være hensigtsmæssigt at have et punkt i aftalen, der beskriver konsekvenserne ved misligholdelse af aftalevilkårene. Punktet skal beskrive, hvordan den anden part skal forholde sig, hvis der skulle opstå en situation, hvor den øvrige part forsømmer sine forpligtelser. Her kan der eksempelvis stå, at du er berettiget til et afslag i prisen ved den anden parts misligholdelse, eller at al misligholdelse, der består i andet end forsinkelse, berettiger den øvrige part til at hæve samarbejdsaftalen omgående.

Lav nemt samarbejdsaftale for bogholdere

Skal din virksomhed ansætte en bogholder, så bør du altid få udarbejdet en samarbejdsaftale, der sætter rammerne for samarbejdet. Dette kan du heldigvis gøre meget nemt med Legal Desk, hvor du blot udfylder en formular, betaler og underskriver digitalt med NemID.

Læs mere og lav samarbejdsaftale for bogholdere her