14. december 2022
Når en virksomhed modtager eller leverer varer eller ydelser til og fra et andet land, er der tale om import og eksport. Vi forklarer i denne artikel mere om, hvad import og eksport er, og hvad du som virksomhedsejer skal være opmærksom på, hvis din virksomhed skal importerer og/eller eksporterer varer.
Når en virksomhed køber varer og ydelser fra udlandet, er der tale om import. Virksomheden importerer altså varer. Omvendt er der tale om eksport fra det land, der leverer de givne varer eller ydelser.
Der er i realiteten kun tale om import og eksport, når varen bliver købt eller solgt fra et land udenfor EU, EØS eller Tyrkiet. Købes eller sælges varen fra et EU-land er der blot tale om en levering eller udlevering, og virksomheden behøver ikke at være registreret som importør eller eksportør. Det begrundes i at der indenfor EU, er fri bevægelighed af varer. Køber eller sælger du varer fra et andet EU-land, skal der ikke betales told, men kun moms og eventuelle punktafgifter.
Hvis du som virksomhedsejer handler i Europa, kan du også drage fordel af EU's indre marked og handelsaftaler med andre europæiske lande. Det betyder, at dine varer frit kan bevæge sig indenfor dette område uden ekstraudgifter eller mængdebegrænsninger. Det kaldes frie varebevægelser.
Hvis du som virksomhedsejer skal importere eller eksportere varer fra et land udenfor EU (det gælder også Grønland og Færøerne), skal du være registreret som importør og/eller eksportør hos Erhvervsstyrelsen (virk.dk). Dette kan gøres i forbindelse med selve selskabsregistreringen, som skal foretages for at modtage et CVR-nummer, når du stifter din virksomhed. Men det er også muligt at blive registreret for import og eksport på et andet tidspunkt, hvis det først bliver aktuelt senere.
Når du er registreret og skal til at importerer eller eksporterer varer eller ydelser, er det vigtigt at være opmærksom på følgende forhold:
Du skal sætte dig ind i Toldstyrelsens bestemmelser for betalingen af told og sikkerhedsstillelse af denne.
Det er vigtigt at huske, at det er dit ansvar at sikre at produktet lever op til de specifikke sikkerhedskrav.
Undersøg om de varer du skal importere eller eksporterer kræver en særlig importlicens.
Hvis du vil have mulighed for at returnere de importerede varer, skal din virksomhed også være registreret som eksportør.
I udgangspunktet behøver du ikke både registreres for import og eksport, hvis din virksomhed blot skal gøre en af delene. Dog skal du både registreres for import og eksport, hvis du importerer varer, som du vil have mulighed for at returnere - da der her vil være tale om at eksportere varen retur.
Når du stifter selskab gennem Legal Desk, sørger vi for at registrere dit selskab for dig, herunder registrering af import og eksport, hvis du har valgt dette. På den måde slipper du for, at skulle gøre andet end at besvare en række spørgsmål i en webformular og underskrive selskabsdokumenterne, der generes automatisk på baggrund af dine svar.
Læs mere om stiftelse af enkeltmandsvirksomhed