24. april 2024
Når din virksomhed handler på tværs af landegrænser, er det vigtigt at have styr på handelsbetingelserne angående fragt, risiko og forsikring, så der ikke opstår misforståelser. Incoterms er et sæt standard leveringsklausuler, som du kan bruge til dette. Læs mere om incoterms her.
Incoterms er et sæt anerkendte handelsbetingelser, nærmere bestemt leveringsklausuler, der anvendes ved internationale handelsaftaler mellem virksomheder. Incoterms er udarbejdet som en hjælp til virksomheder med at indgå leveringsaftaler, når gods skal fragtes på tværs af landegrænser.
Incoterms indeholder handelsbetingelser, der på forhånd fastslår, hvem af parterne i handelsaftalen, der skal betale for fragt, bære risikoen for beskadigelse eller undergang samt forslag til, hvem der skal betale forsikringen af godset under fragten. Betingelserne tager også stilling til, hvornår de forskellige forpligtelser overgår fra sælgeren til køberen, så der ikke efterfølgende kan sås tvivl om dette.
Du kan herunder se et overblik over, hvilke betingelser Incoterms tager stilling til i klausulerne:
Der findes 11 forskellige leveringsklausuler, som kan aftales som værende de gældende leveringsklausuler mellem handelspartnerne. I det følgende afsnit vil vi kort forklare, hvad de forskellige klausuler indebærer, så du kan finde frem til den klausul, der vil være at foretrække for din virksomhed.
Ved anvendelse af EXW overgår fragtomkostningerne af godset samt risikoen for godsets beskadigelse eller undergang fra sælger til køber, når sælger har gjort godset tilgængeligt på dennes lager eller fabrik. Køber bærer således samtlige fragtomkostninger frem til levering. Sælger bærer således minimal risiko ved denne klausul. Det anbefales, at forsikring også dækkes at køber, når godset er blevet gjort tilgængeligt på sælgers lager eller fabrik.
Ved anvendelse af FCA overgår fragtomkostningerne, risikoen for beskadigelse eller undergang samt forsikring fra sælger til køber, når godset er blevet overleveret til købers valgte fragtfører, der transporterer godset videre. Sker overleveringen ikke hos sælgers lager eller fabrik, sker risikoovergangen, når godset stilles tilgængeligt for købers valgte fragtfører uaflæsset.
FAS kan kun benyttes ved søfragt. Ved FAS overgår fragt- og forsikringsomkostningerne fra sælger til køber, når godset er overleveret ved den angivne kaj på skibets langside. Risikoen for beskadigelse eller undergang overgår samtidigt også fra sælger til køber på dette tidspunkt.
FOB kan kun benyttes ved søfragt. Ved FOB bærer sælger omkostningerne for fragt og forsikring samt risikoen for beskadigelse eller undergang, indtil godset er lastet ombord på skibet i den aftalte havn. Når godset er lastet på skibet overgår alle udgifterne samt risikoen til køberen. Skulle godset således forsvinde under sejlturen, bærer køberen alle udgifter og tab hertil.
CFR kan kun benyttes ved søfragt. Ved CFR betaler sælger for fragten, indtil godset er ankommet til den aftalte ankomsthavn. Køber bærer fragtomkostninger herfra. Ansvaret for risikoen for beskadigelse eller undergang og forsikringsomkostningerne overgår dog allerede til køber, når godset er lastet ombord på skibet i afskibsningshavnen.
CIF kan kun benyttes ved søfragt. Ved CIF betaler sælger for fragt og forsikringer, indtil godset er ankommet til den aftalte ankomsthavn. Risikoen for beskadigelse og undergang overgår dog allerede fra sælger til køber, når godset er lastet ombord på skibet i den aftalte afskibningshavn.
Ved anvendelse af CPT overgår fragtomkostningerne til køber på det tidspunkt, hvor godset er leveret på det aftalte sted mellem parterne. Risikoen for beskadigelse og undergang og forsikringsomkostningerne overgår dog allerede fra sælger til køber, når godset er overleveret til den første fragtfører, der skal transportere varerne fra sælgers lager eller fabrik.
Ved anvendelse af CIP betaler sælger for fragten og forsikring, indtil godset er leveret til det af køber angivne leveringssted. Minimumsdækningen af forsikringen skal dog efterleve (A)-klausulerne i Institute Cargo Clauses (ICC). Overgangen af risikoen for beskadigelse og undergang overgår dog allerede fra sælger til køber, når godset er overleveret til første fragtfører.
Ved DAP betaler sælger for fragten og forsikringen, frem til det af køber angivne leveringssted ulosset. Overgangen af risikoen overgår også først fra sælger til køber, når godset stilles til rådighed på det af køber angivne leveringsted ulosset. Ulosset betyder, at sælger ikke har ansvaret for at få varerne aflosset, men at ansvaret derimod påhviler køber.
Ved anvendelse af DPU overgår både omkostningerne til fragten og forsikringen fra sælger til køber, når godset er leveret på det af køber angivne leveringssted. Risikoen for beskadigelse og undergang overgår også først til køber, når godset er færdiglosset på det angivne sted. Altså når varerne er taget ud af fragtbilen og placeret på selve leveringsstedet.
Ved anvendelse af DDP betaler sælger for fragten og forsikringen frem til det af køber angivne leveringssted. Sælger betaler herudover også for eventuelle afgifter og gebyrer herunder told, som bliver pålagt godset. Risikoovergangen sker også først, når godset er stillet til rådighed på det af køber angivne leveringssted ulosset.
Du kan læse mere om Incoterms på Incoterms2020.dk
I og med at Incoterms er anerkendte handelsbetingelser i den globale verden, har mange virksomheder allerede kendskab til disse leveringsklausuler, hvorfor du ikke skal bruge tid på at udarbejde nye aftaler og betingelser med din modpart. Ved at anvende Incoterms mindsker du således også risikoen for, at der skulle opstå misforståelser angående fragten, forsikringen eller risikoen. Sandsynligheden for at ende i juridiske stridigheder er derfor væsentligt mindre, hvis du anvender Incoterms.