Support har åbent mandag til fredag kl. 10.00 -15.00.
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

10. juli 2024

Overskudsgrad

Overskudsgraden er et vigtigt økonomisk nøgletal, som viser, hvor stor en procentdel af din virksomheds omsætning, der i sidste ende bliver til overskud. Overskudsgraden kan altså være med til at vurdere din virksomheds indtjeningsevne. Læs denne artikel og bliv klogere på, hvad overskudsgrad er, og hvordan du udregner den.

Hvad er overskudsgrad?

Overskudsgrad viser, hvor stor en procentdel af virksomhedens omsætning, der resulterer i overskud. Det er derfor et vigtigt værktøj, når en virksomheds indtjeningsevne skal vurderes.

Hvordan beregnes overskudsgrad?

For at kunne udregne din virksomheds overskudsgrad, skal du bruge dit regnskab. De tal, som du skal bruge fra dit regnskab, er henholdsvis resultat før renter og skat, også kaldet “resultat af primær drift”, og nettoomsætningen. Når du har disse tal, kan du indsætte dem i følgende formel:

Overskudsgrad = Resultatet før renter og skat * 100 / nettoomsætning

Eksempel: Mille ejer en virksomhed, som har et resultat før renter og skat på 1.500.000 kr. Hendes nettoomsætning udgør 10.000.000 kr. Hermed har Milles virksomhed en overskudsgrad på 15. Det betyder, at Mille tjener 15 øre pr. omsat krone i virksomheden.

Sådan virker Legal Desk

Hvad bruges overskudsgraden til?

Overskudsgraden kan sammen med to andre nøgletal, afkastningsgrad og egenkapitalens forrentning, vise din virksomheds overordnede indtjeningsevne. Med andre ord kan overskudsgraden bruges til at vurdere, hvor god din virksomhed er til at tilpasse sine omkostninger i forhold til indtægterne. Jo højere din overskudsgrad er, jo bedre er det.

Overskudsgraden kan endvidere også bruges til at sammenligne med konkurrerende virksomheders overskudsgrad, hvorfra du kan danne dig et billede af dine konkurrenters evne til at skabe overskud ud fra deres respektive omsætning. Du kan også sammenligne tallet med tidligere års tal fra din virksomhed for at se udviklingen. Har du f.eks. skabt en højere overskudsgrad end tidligere år, vil dette indikere, at du enten er blevet bedre til at holde omkostningerne nede eller sælge mere og dermed skabe et større overskud.