10. juli 2024
Overskudsgraden er et vigtigt økonomisk nøgletal, som viser, hvor stor en procentdel af din virksomheds omsætning, der i sidste ende bliver til overskud. Overskudsgraden kan altså være med til at vurdere din virksomheds indtjeningsevne. Læs denne artikel og bliv klogere på, hvad overskudsgrad er, og hvordan du udregner den.
Overskudsgrad viser, hvor stor en procentdel af virksomhedens omsætning, der resulterer i overskud. Det er derfor et vigtigt værktøj, når en virksomheds indtjeningsevne skal vurderes.
For at kunne udregne din virksomheds overskudsgrad, skal du bruge dit regnskab. De tal, som du skal bruge fra dit regnskab, er henholdsvis resultat før renter og skat, også kaldet “resultat af primær drift”, og nettoomsætningen. Når du har disse tal, kan du indsætte dem i følgende formel:
Overskudsgrad = Resultatet før renter og skat * 100 / nettoomsætning
Eksempel: Mille ejer en virksomhed, som har et resultat før renter og skat på 1.500.000 kr. Hendes nettoomsætning udgør 10.000.000 kr. Hermed har Milles virksomhed en overskudsgrad på 15. Det betyder, at Mille tjener 15 øre pr. omsat krone i virksomheden.
Overskudsgraden kan sammen med to andre nøgletal, afkastningsgrad og egenkapitalens forrentning, vise din virksomheds overordnede indtjeningsevne. Med andre ord kan overskudsgraden bruges til at vurdere, hvor god din virksomhed er til at tilpasse sine omkostninger i forhold til indtægterne. Jo højere din overskudsgrad er, jo bedre er det.
Overskudsgraden kan endvidere også bruges til at sammenligne med konkurrerende virksomheders overskudsgrad, hvorfra du kan danne dig et billede af dine konkurrenters evne til at skabe overskud ud fra deres respektive omsætning. Du kan også sammenligne tallet med tidligere års tal fra din virksomhed for at se udviklingen. Har du f.eks. skabt en højere overskudsgrad end tidligere år, vil dette indikere, at du enten er blevet bedre til at holde omkostningerne nede eller sælge mere og dermed skabe et større overskud.
At drive en virksomhed kræver konstant opmærksomhed på lovgivning, deadlines og juridiske forpligtelser. Små ændringer kan få store konsekvenser, og det, du ikke opdager, kan ende med at koste både tid og penge.
Virksomhedstjekket er en slags assistent, der hjælper dig med at huske alt dette.
Du skal ikke foretage dig noget for at få virksomhedstjekket. Det sker automatisk, når du køber et erhvervsprodukt hos Legal Desk.
Du får automatisk besked om:
Vigtige deadlines – fx. ved indlevering af årsrapport og momsregnskab
Relevante lovændringer – fx. da digitalt regnskabsprogram blev lovpligtig i 2025
Lovpligtige erhvervsprodukter – fx. påkrævet skriftlig dokumentation af aftaler og kontrakter
Andre fordele:
Gratis service: Ingen ekstra omkostninger for opdateringer.
Fleksibilitet: Du kan til enhver tid afmelde opdateringer og stadig beholde oversigten på din profil.