Support har åbent man. - tors. kl. 09.00 - 16.30. Fredag kl. 09.00 - 16.00 | kontakt@legaldesk.dk | Tlf. 93 87 78 89
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

14. december 2022

ROI – ‘Return on Investment’

ROI er en forkortelse for ‘Return on Investment’, som er et udtryk for, hvor stort afkastet fra en investering er. I denne artikel forklarer vi, hvad ROI er, og hvordan du udregner ROI.

Hvad er ROI?

ROI er en forkortelse for ‘Return On Investment’, som er et udtryk for, hvor stort afkastet fra en investering er. En positiv ROI er dermed et udtryk for, at du har tjent penge på din investering, mens en negativ ROI er et udtryk for, at du har tabt penge på din investering. 

Hvordan beregner jeg ROI?

Du kan beregne ROI’en for en konkret investering ved at gøre brug af følgende formel:

(Indtjening - investering) / investering x 100 = ROI

Eksempel: Niels købte en ejerlejlighed i 2012 for 5.000.000 kr. og solgte den i 2020 for 7.000.000 kr. Hvis Niels skal beregne sin ROI, ser regnestykket derfor således ud: (7.000.000 - 5.000.000) / 5.000.000 x 100 = 40 %.

ROI’en er dermed positiv, hvilket er et udtryk for, at Niels har tjent penge på investeringen. Niels har således tjent 40 % af indkøbsprisen, ved at købe ejerlejligheden og sælge den videre til en højere pris. 

Hvilken betydning har ROI i markedsføringssammenhænge?

ROI er et vigtigt investeringsbegreb i markedsføringssammenhænge, da den forventede ROI kan give en god idé om, hvorvidt et markedsføringstiltag er rentabelt (kan betale sig). I den sammenhæng skal ROI’en vise, hvor meget indtjening en bestemt investering, altså markedsføringstiltaget, vil indbringe. Det kan illustreres på følgende måde:

Eksempel: Annette har netop åbnet en blomsterforretning og ønsker at annoncere dette i Blomsterbladet. Annoncen koster 10.000 kr., og hun kan på baggrund af Blomsterbladets popularitet og antal læsere regne med at tjene 5.000 kr. på annonceringen. Regnestykket ser dermed således ud: (5.000 - 10.000) / 10.000 x 100 = - 50 %.

Annettes investering vil altså resultere i en negativ ROI på - 50 %, hvilket betyder, at hun taber penge på den. Annonceringen er derfor ikke rentabel for Annette, hvorfor hun ikke bør foretage investeringen.

Start din egen virksomhed med Legal Desk

Har du en drøm om at blive selvstændig, er der heldigvis ikke langt fra tanke til handling, hvis du opretter din virksomhed gennem Legal Desk. Det gælder både for kapitalselskaber – såsom ApS’er og A/S’er – og enkeltmandsvirksomheder. Det hele kan klares online, og du kan altid spørge os om hjælp!

Læs mere og kom i gang her.