19. januar 2023
En SWOT-analyse anvendes til at forstå, hvilke styrker og svagheder virksomheden har, samt hvilke muligheder og trusler, der kan påvirke virksomhedens drift. En SWOT-analyse er derfor et godt analyseredskab til at vurdere din virksomheds overordnede situation. Læs mere om SWOT-analyse her og benyt skabelonen nedenfor.
Når du skal lave en SWOT-analyse, skal du identificere de områder i din virksomhed, hvor tingene går godt, og de områder hvor tingene går mindre godt. Herudover skal du identificere de muligheder og trusler fra omverdenen, som kan påvirke virksomhedens drift. Formålet med analysen er at danne et overblik over, hvordan din virksomheds situation i branchen er lige nu. SWOT står for strengths, weaknesses, opportunities og threats.
Analysen opdeles i to dele. Dels en analyse af den interne situation, hvor du finder frem til virksomhedens styrker og svagheder. Dels en analyse af den eksterne situation - dvs. den kontekst, som virksomheden befinder sig i - hvor du kortlægger de muligheder og trusler, som virksomheden står over for.
Den interne situation inkluderer altså faktorer, som virksomheden selv kan påvirke eller kontrollere, mens den eksterne situation inkluderer faktorer, som virksomhed ikke kan kontrollere, og som virksomheden derfor kan/bør tilpasse sig eller udnytte.
I denne kategori skal du identificere de områder, hvor virksomheden står stærkt. Dette er områder, der skaber værdi for virksomheden, såsom lave produktionsomkostninger eller en solid kombination af kompetencer på holdet.
I denne kategori skal du med et kritisk blik indkredse de områder, der bremser eller sænker virksomhedens udvikling. Det kan f.eks. være manglende adgang til målgruppen.
I denne kategori skal du identificere de faktorer i omverdenen, der kan have en positiv effekt på virksomheden. Dette er de muligheder, der potentielt kan skabe en merværdi for virksomheden, såsom forbedret produktportfolio eller minimering af omkostninger.
I denne kategori skal du identificere de faktorer, der kan påvirke driften i virksomheden i en negativ retning, såsom mistet konkurrenceevne eller urentabel forretning. Disse faktorer kan være ændringer i lovgivning eller, som det er set i 2020, Covid-19.
Interne faktorer |
|
Styrker Velfungerende hjemmeside God økonomi Stort sortiment Bred målgruppe Godt virksomhedskoncept Gode kernekompetencer |
Svagheder Få produkter Dårlig placering (fysisk butik) Snæver målgruppe Vanskelig økonomi Manglende kompetencer Lang leveringstid på produkter |
Eksterne faktorer |
|
Muligheder Interesserede investorer Øget købekraft fra forbrugere Trends peger i virksomhedens retning Mange mulige leverandører Konkurrenter går konkurs Ny teknologi |
Trusler Kriseperioder (ex. Covid-19) Ny teknologi gør dit produkt irrelevant Ændring af lovgivningen Lave indgangsbarriere i branchen Mange konkurrenter Få leverandører |
En SWOT-analyse er en form for sundhedstjek af virksomheden, og tvinger dig til at kigge på virksomheden med kritiske briller. Herigennem tydeliggøres det, hvordan det konkrete øjebliksbillede af virksomhedens interne- og eksterne situation ser ud. At være klar over styrker og svagheder er en force, som er relevant for alle virksomhedsdrivende.
Hvilke områder skal forbedres nu og her?
Hvilke muligheder skal virksomheden forsøge at udnytte?
Hvilke trusler udgør størst fare for virksomheden lige nu?
Ved at lave en SWOT-analyse, kommer du rundt om hele din virksomhed, så at sige. Dette kan hjælpe dig med at udarbejde en solid strategi for virksomhedens fremtidige drift. Viden fra SWOT-analysen kan altså hjælpe dig med at nå virksomhedens mål.
Held og lykke med din forretning!
PS. Skal du til at oprette din virksomhed, kan du nemt og hurtigt gøre det gennem os. Læs mere om virksomhedsoprettelse her.