Support har åbent mandag til fredag kl. 10.00 - 15.00.
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

06. marts 2023

Unique Selling Points

Unique Selling Points – eller USP’er – er en betegnelse for de fordele og salgsargumenter, som får din virksomhed til at skille sig ud fra mængden. I denne artikel kan du læse mere om, hvad USP’er er, og hvordan du definerer dine egne som forretningsdrivende.

Hvad er USP’er?

USP er en forkortelse for Unique Selling Points. I almindelig tale bliver begrebet omtalt som USP’er, og de er, som navnet antyder, en række unikke forhold, der adskiller din virksomhed fra konkurrenterne. Det kan eksempelvis være nogle helt særlige fordele, som kun du kan tilbyde dine kunder. USP’er er med andre ord årsagen til, at kunderne skal vælge lige netop dit produkt frem for andres. 

Eksempler på USP’er kan være eksklusive materialer, der skiller sig ud fra det øvrige udbud, funktionaliteter, unikaprodukter eller måske en garanti ud over det sædvanlige. Det kan også være en særlig ingrediens eller opskrift. Sidstnævnte er eksempelvis Coca-Cola’s USP. En virksomhed som Apple slår derimod på at være innovativ og brugervenlig, mens en streamingtjeneste kan skille sig ud ved at have det største udvalg af film eller TV-serier.

Se, hvordan Legal Desk virker. Artiklen fortsætter under videoen. 

Hvad er USP’er ikke? 

Skal du i gang med at definere din virksomheds USP’er, er det godt at have styr på, hvad der omvendt ikke kan betegnes som USP’er. Eftersom det er de ting, der gør din virksomhed unik, kan du ikke bruge tilbud, såsom 25 procent rabat, god returpolitik, super kundeservice eller lignende til at skille dig ud. Disse kan naturligvis være glimrende salgsargumenter, men de er hverken unikke eller langsigtede, da dine konkurrenter med lethed vil kunne kopiere dem i driften af deres virksomheder. 

Hvordan finder jeg min egen virksomheds USP’er? 

En af fordelene ved at have en eller flere USP’er er, at din virksomhed kan skille sig ud fra mængden. Men hvordan finder du dine USP’er, og hvordan skal de formuleres?

Grib et stykke papir og en kuglepen, eller sæt dig til tasterne. Begynd at skrive, hvad du mener, du kan, som dine konkurrenter ikke kan. Skriv alt det ned, som falder dig ind. Når du efter denne indledende øvelse har skrevet alle dine nedslagspunkter ned, skal du uddybe dem yderligere. 

Hvis du mangler inspiration til at finde frem til din virksomheds USP’er, kan du stille dig selv spørgsmål som:

  • Hvem er mine kernekunder?
  • Hvilke behov har de, og hvordan dækker jeg dem bedre end andre?
  • Hvad er det vigtigste for kunder i min branche – pris, kvalitet, udvalg, eksklusivitet?
  • Kan jeg stille nogen garantier omkring mit produkt, som andre ikke kan?

Det kan også være en god idé at tænke over din virksomheds fremtidsplaner og visioner. Hvad er det for en slags virksomhed, du vil være på sigt? Hvilken plads i markedet ser du dig selv indtage? Hvilken rolle har du sammenlignet med konkurrenterne? På den måde kan du få en mere klar idé om, hvordan du adskiller dig fra andre.

Drømmer du om at starte dit eget selskab?

Med Legal Desk kan du påbegynde oprettelsen af dit selskab allerede i dag. Vi sikrer dig en nem, billig og sikker oprettelse, og vores kundeservice sidder klar til at assistere dig, hvis du har spørgsmål. Det eneste, det kræver af dig er, at du udfylder vores formular, betaler for dokumenterne og underskriver med NemID.

Læs mere og opret dit selskab her