19. januar 2023
En værdikæde bliver brugt til at se, hvor konkurrencedygtig en virksomhed er. I modellen er der fokus på, hvordan primæraktiviteter og støtteaktiviteter arbejder sammen for at gøre processen i virksomheden så problemfri som muligt. Læs her om værdikædens formål og indholdet i de enkelte led.
En værdikæde beskriver en virksomheds primæraktiviteter og støtteaktiviteter, og hvordan de skaber værdi.
Værdikæden består af ni elementer, som beskriver en virksomhed og dens værdiskabende aktiviteter. Opdelingen i de enkelte aktiviteter gør det nemmere at behandle dem isoleret og vurdere deres vigtighed for et produkt eller for en serviceydelse.
Modellen for en værdikæde blev oprindeligt udviklet til at beskrive produktionsvirksomheder, men du kan sagtens anvende den på andre virksomheder, såsom kommunikationsbureauer, advokatfirmaer eller konsulenthuse.
Der er fem grundlæggende elementer, som udgør værdikædens primæraktiviteter:
Derudover er der fire støtteaktiviteter, som koordinerer de fem primæraktiviteter, sådan at forløbet fra start til slut bliver så problemfrit som muligt:
Samspillet mellem primæraktiviteterne og støtteaktiviteterne afgør, hvor konkurrencedygtig en virksomhed er. Modellen for værdikæden er derfor brugbar til at identificere eventuelle områder, hvor virksomheden kan blive bedre. Alle led er vigtige, for at en virksomhed kan køre rundt.
Hvis du går med overvejelser om at stifte din egen virksomhed, kan du nemt og hurtigt komme i gang med Legal Desk. Vi klarer alt papirarbejdet, så processen bliver så nem som muligt for dig.