05. december 2023
Du kan give dine pårørende mulighed for at handle på dine vegne i en række af de offentlige selvbetjeningsløsninger ved hjælp af en digital fuldmagt. Det kan eksempelvis være en fuldmagt til at læse din sundhedsjournal eller melde en flytning. Her kan du læse mere om, hvordan du laver en digital fuldmagt.
Der kan være forskellige årsager til, at en person har eller får svært ved at betjene de mange digitale selvbetjeningsløsninger, som er nødvendige for at kunne navigere i det offentlige. Uanset årsagen kan du give en pårørende adgang til at overtage den digitale kontakt på dine vegne via digital fuldmagt.
Du bestemmer helt selv, hvem du vil give fuldmagten til. Det kræver blot, at du er over 15 år og i stand til at forstå og overskue konsekvenserne ved at oprette en fuldmagt. Du kan oprette fuldmagter til en lang række offentlige, digitale selvbetjeningsløsninger, men det er dog endnu ikke alle myndigheder, der tilbyder digital fuldmagt. Derfor anbefales det, at du altid undersøger, om der er en løsning til lige netop dit behov.
Du kan oprette en digital fuldmagt på borger.dk på to forskellige måder:
Fuldmagten kan ophøre på en række forskellige måder. Den ophører først og fremmest automatisk, når fuldmagtsgiveren afgår ved døden.
Når fuldmagten bliver oprettet, skal du vælge en udløbsdato. Når udløbsdatoen er passeret, udløber fuldmagten automatisk. Er den oprettet elektronisk, kan fuldmagtsgiver forny den. Er den oprettet på baggrund af fysisk underskrift, skal fuldmagtshaver sende en ny anmodning til fuldmagtsgiver med brevpost.
Derudover kan både fuldmagtsgiver og fuldmagtshaver tilbagekalde fuldmagten online. Er den ikke digital, kan I tilbagekalde den ved henvendelse til kommunens borgerservice.
Hvilke slags fuldmagter findes der, og hvad kan du bruge dem til? Læs mere her