15. december 2022
Myndighederne træffer dagligt afgørelser, og det er forvaltningsretten, der sætter rammerne for sagsbehandlingen og forholdet mellem borgeren og myndighederne. Du kan læse mere om forvaltningsret her.
Det vigtigste hensyn i forvaltningsretten er at beskytte borgeren mod overgreb fra forvaltningen, der består af statslige, regionale og kommunale myndigheder. Den omfatter også virksomheders forhold til det offentlige.
Forvaltningsretten går på tværs gennem en række andre retsområder og spiller en rolle, uanset om du skal indhente byggetilladelse til en grund eller har modtaget en skatteopkrævning. Den offentlige sektor er stor og vokser stadig i Danmark, og forvaltningsretten udvikler sig tilsvarende.
Derudover beskæftiger forvaltningsretten sig både med at opkræve skatter og afgifter, men står omvendt også for udbetaling af ydelser som SU og kontanthjælp, ligesom den er inde over tjenesteydelser som ældrepleje og sygebehandling.
Forvaltningen holder også øje med – og justerer – mange af de retsregler, som borgerne er underlagt.
Forvaltningsretten indeholder rettigheder til borgerne i forholdet til myndighederne – og omvendt en masse forpligtelser for myndighederne i hensynet til borgeren. Der er en række grundprincipper, som myndighederne skal følge i deres arbejde.
Derudover skal alle afgørelser fra forvaltningen indeholde en begrundelse for den trufne afgørelse samt oplysninger om klagemuligheder.
Forvaltningsret omhandler primært retsforholdet mellem myndighederne og den enkelte borger. Det retsforhold er defineret gennem afgørelser, der tydeliggør borgerens retsstilling i en given situation.
Er borgeren utilfreds med en afgørelse, er der en række muligheder for at klage. Først og fremmest er der flere ankenævn, som borgeren kan klage til.
Hvis afgørelsen er truffet i kommunalforvaltningen, kan borgeren henvende sig til Kommunaltilsynet, der kan gribe ind.
Derudover kan borgeren klage til Folketingets Ombudsmand, der har pligt til at holde øje med, om forvaltningen begår fejl. Ombudsmanden har ikke pligt til at behandle alle klager, men udvælger de væsentligste. Ombudsmanden kan heller ikke ændre forvaltningens afgørelse, men kun udtale kritik, som forvaltningen dog plejer at rette sig efter.
Sidst men ikke mindst kan forvaltningsafgørelser indbringes for domstolene, der kan annullere eller justere en ulovlig forvaltningshandling.