Support har åbent mandag til fredag kl. 10.00 - 15.00.
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

10. maj 2023

Hvad er HR?

HR er en forkortelse for Human Resources, og en HR-afdeling har blandt andet det administrative ansvar for medarbejderne i en virksomhed. Her kan du læse mere om, hvilke konkrete opgaver en HR-afdeling har, og hvornår en virksomhed har brug for at oprette en HR-afdeling.

Hvad betyder HR?

HR er en forkortelse for Human Resources og henviser dermed til mennesker som en ressource i en virksomhed. HR-afdelingen har typisk ansvaret for alt personale på en arbejdsplads og blev tidligere kaldt personaleafdelingen. En HR-afdeling varetager en lang række forskellige opgaver, der understøtter både medarbejdere og ledelsen i den daglige drift af virksomheden.

Se, hvordan Legal Desk fungerer. Artiklen fortsætter under videoen.

Hvad laver HR-afdelingen?

HR har fokus på mange ting, der berører de ansatte, deres trivsel og forhold på en arbejdsplads. De kan eksempelvis bidrage med:

  • Ansættelse og rekruttering af nye medarbejdere – Typisk kan HR være involveret i udarbejdelsen af stillingsopslag og procedurer for ansættelse. De kan også deltage i jobsamtaler sammen med den relevante leder.
  • Løn- og personaleadministration – HR vil også oftest være ansvarlig for de ansattes timeregistrering, og at medarbejderne bliver aflønnet og belønnet efter gældende ansættelseskontrakt, eventuelle overenskomst og love på området.
  • Udvikling af medarbejdere – HR kan også være involveret i medarbejdernes udvikling ved at facilitere kurser, workshops og mulig efteruddannelse til medarbejderne. HR har ofte også ansvaret for afholdelse af sociale arrangementer og bidrager dermed både til faglig og social udvikling af arbejdspladsen. 
  • Håndtering af konflikter – Opstår der konflikter på arbejdspladsen mellem medarbejdere eller mellem en medarbejder og ledelsen, vil HR ofte spille en rolle i at få løst den pågældende konflikt bedst muligt.

De nævnte punkter er ikke en komplet liste af en HR-afdelings opgaver på en arbejdsplads, men det er nogle af de mere generelle ansvarsområder. Andre forhold, der hører til under HR-afdelingen, tæller alt fra udarbejdelse af personalepolitik til stresshåndtering. Men også fokus på arbejdsmiljø og arbejdsglæde, som er afgørende for fastholdelsen af medarbejdere.

Hvornår har en virksomhed brug for en HR-afdeling?

Man kan ikke sætte formel på, hvornår en virksomhed har brug for ansatte, der varetager en HR-funktion. I helt små virksomheder vil HR-opgaver typisk løftes af ledelsen, men jo større virksomheden er, desto mindre tid vil ledelsen typisk have til at stå for HR-opgaver.

Typisk vil en virksomhed overveje at uddelegere HR-opgaverne, når der er 15-30 medarbejdere ansat, men det varierer efter type og organisering. Virksomheder kan både vælge at ansætte folk til opgaven internt eller hyre ekstern konsulentbistand.

Har du brug for at lave en ansættelseskontrakt?

​​Hvis du skal ansætte en ny medarbejder, skal du lave en ansættelseskontrakt. Heldigvis kan du nemt og gratis udarbejde ansættelseskontrakter med Legal Desk. Du kan både lave ansættelseskontrakter til måneds- og timelønnede og tilpasse dem nøjagtigt efter dine behov.

Det tager typisk 10-15 minutter at lave ansættelseskontrakten, som du modtager med det samme – klar til underskrift med NemID.

Læs mere, og lav din ansættelseskontrakt her.