Support har åbent mandag til fredag kl. 10.00 - 15.00.
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

25. januar 2023

Skift adresse

Hvis du skal flytte, skal du sørge for at melde din flytning og adresseændring til kommunen. Hvornår du skal melde din flytning og hvordan du gør det, forklarer vi mere om her.

Hvordan skifter jeg adresse?

Står du overfor en flytning, eller er du allerede flyttet, har du pligt til at oplyse din nye adresse til kommunens folkeregister. Rent praktisk skal du melde din flytning digitalt på borger.dk, hvor du skal bruge dit NemID. Hvis du ikke har mulighed for at betjene dig selv digitalt, kan du få hjælp til at melde din flytning på kommunens borgerservice.

Når du melder din flytning, skal du også vælge, hvilken læge du ønsker ud fra de læger, der har åbent for nye patienter i den givne kommune, du flytter til. I forbindelse med en flytning er det gratis at skifte læge.

Flytter du til et lejemål, hvor dit navn ikke vil komme til at stå på døren, eksempelvis hvis du flytter ind hos en ejer eller lejer, skal du udfylde feltet c/o-adresse med ejeren/lejeren navn, når du melder din flytning. 

Hvis du ønsker, at få hemmelig adresse, skal du søge om dette i forbindelse med, at du skifter adresse.

Læs mere om, hvad det indebærer at have hemmelig adresse her

Se hvordan Legal Desk virker

Hvornår skal jeg melde min flytning?

Du kan tidligst melde din flytning fire uger før, at du rent faktisk skifter adresse, og senest fem dage efter at du har skiftet adresse. Flyttedatoen er den dag, hvor du flytter ind og overnatter på adressen. Hvis du ikke oplyser din nye adresse, kan du risikere at få en bøde, og kommunen har ret til at ændre din adresse i folkeregisteret, hvis den ikke er opdateret i forhold til den adresse, hvor du rent faktisk bor.

Hvem får besked om min nye adresse?

Når du har anmeldt din flytning i folkeregisteret, får alle offentlige kontorer og institutioner, som har din adresse registreret, besked om dit adresseskift. Det betyder, at du ikke skal gøre noget i forhold til eksempelvis licens, bil og uddannelsesinstitutioner. Typisk vil banker og forsikringsselskaber automatisk også få besked. Det er dog en god ide selv at tjekke op på disse.

Derudover får PostNord også automatisk besked om din nye adresse. Dog vil der gå seks måneder før, at de rent faktisk sender posten direkte til din nye adresse, indtil da vil PostNord sende posten til din gamle adresse og derefter videresende den til din nye adresse. Derfor er det også vigtigt, at du husker at sætte dit navn på din postkasse og eventuelt hoveddør. Bemærk, pakker vil dog ikke videresendes, men derimod returneres til afsenderen de første seks måneder.

Du skal selv sørge for at oplyse dit adresseskift til personer og instanser, såsom:

  • Arbejdsgiver

  • Diverse abonnementer (mobilabonnementer osv.)

  • Tandlæge

  • Fritidsaktiviteter

  • Forsyningsselskaber (vandværk, varmeselskab og el- eller gasleverandør)

  • Læge (hvis du ikke skifter til en ny)

Hvis du tidligere har modtaget boligstøtte, og ønsker at fortsætte med dette, skal du være opmærksom på, at du skal søge på ny, når du skifter adresse. Støtten afhænger nemlig af boligtypen og din indkomst.

Læs mere om boligstøtte her