15. december 2022
E-handelsloven bestemmer reglerne for elektronisk køb af varer på nettet – også kaldet e-handel. Reglernes hensigt er at beskytte forbrugeren og forsyne vedkommende med alle nødvendige oplysninger omkring den virksomhed, som den pågældende køber varer og/eller tjenesteydelser af. Læs mere om e-handelsloven her.
E-handelsloven er den lov, der bestemmer reglerne for e-handel og omfatter alle elektroniske køb af varer på nettet. E-handel foregår i praksis ved, at du besøger en hjemmeside på internettet og vælger de varer, du ønsker at bestille. Herefter betaler du for varerne med Dankort, bankoverførsel eller MobilePay, hvorefter de bliver afsendt.
E-handel er som udgangspunkt al køb af varer og tjenesteydelser på internettet. Der gælder imidlertid en række undtagelser hertil, som ikke er omfattede af loven – herunder køb af levnedsmidler og husholdningsvarer efter aftale om regelmæssig udbringning, køb som led i spil og hasard (lotteri og væddemål), køb af ydelser, såsom indkvartering, forplejning, transport m.v., hvis det fremgår af aftalen, hvornår ydelsen skal udføres, osv.
E-handelsloven bestemmer blandt andet, at virksomheder skal afgive visse oplysninger ved salg af varer og tjenesteydelser på nettet, således at kunder kan være sikre på, at de er klar over, hvem de handler med. Der skal blandt andet afgives følgende oplysninger om virksomheden:
Derudover skal virksomheden også afgive oplysninger omkring varens pris. Denne skal angives klart og tydeligt, ligesom det skal fremgå, om prisen inkluderer leveringsomkostninger og afgifter, eller om disse skal betales i tillæg til det anførte beløb.
Det følger også af e-handelsloven, at kunden har krav på at få tilsendt en ordrebekræftelse uden unødig forsinkelse, efter ordren er blevet placeret. Ordrebekræftelsen er væsentlig af forskellige årsager, herunder af hensyn til kundens mulighed for at udnytte en eventuel fortrydelsesret.
Virksomheden har også pligt til at oplyse kunden om yderligere forhold, herunder om de forskellige tekniske led af kontrakten, som kunden og virksomheden indgår, når kunden køber noget af virksomheden. Her skal kunden oplyses om alle praktiske skridt, som der bliver foretaget, inden aftalen mellem kunden og virksomheden reelt indgås, og der foreligger en kontrakt. Kunden skal også oplyses om, hvorvidt kontrakten opbevares af virksomheden samt om den er tilgængelig for virksomheden.
Inden kunden afgiver en ordre, skal virksomheden sørge for at stille praktiske, tilgængelige og effektive tekniske hjælpeværktøjer til rådighed for kunden. Dette skal hjælpe kunden med at opdage eventuelle indtastningsfejl og kan eksempelvis gøres ved, at kunden mødes af en ordreoversigt, før den endelige bekræftelse af købet. Her vil kunden kunne se alle de indtastede oplysninger og have mulighed for at gå tilbage og korrigere, hvis der er sket en tastefejl.
Derudover skal virksomheden også sørge for, at kontrakt- og salgsbetingelser er tilgængelige for kunden.