Support har åbent mandag til fredag kl. 10.00 - 15.00.
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

16. december 2022

Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere

Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere behandler klager over godkendte ejendomsmæglere og ejendomsmæglervirksomheder. Klagerne kan angå en bred vifte af forhold, men det afgørende for, om du kan klage over en ejendomsmægler er, at de er optaget i ejendomsmæglerregistret. Læs mere om Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere og dets klageregler her.

Hvad er Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere?

Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere er et nævn, der behandler klager over godkendte ejendomsmæglere, som er fremsat af forbrugere. Disse klager kan angå forskellige forhold, men vil typisk omhandle overtrædelsen af god ejendomsmæglerskik, ejendomsmæglers manglende opfyldelse af oplysningspligten/undersøgelsespligten, fejl i beregning af salgsprovenu og lignende.

Hvornår kan jeg klage over min ejendomsmægler?

Hvis du ønsker at fremsætte klage over din ejendomsmægler for Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere, skal din ejendomsmægler være optaget i ejendomsmæglerregistret. Ejenomsmæglertitlen er beskyttet, hvorfor det kun er personer, der er optaget i ejendomsmæglerregistret, der kan kalde sig ejendomsmæglere.

Se hvordan Legal Desk virker. Artiklen fortsætter under videoen. 

Sagens behandling

Når klagen er indbragt og sagen skal behandles, vil det som udgangspunkt ske på et skriftligt grundlag – alle sagens oplysninger skal således indgives skriftligt, og der vil ikke være anledning til at høre udtalelser fra parterne. Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere kan heller ikke give udtalelser eller rådgivning om, hvordan den relevante lovgivning eller god ejendomsmæglerskik skal fortolkes. Når sagen skal afgøres, tages der således kun stilling til din konkrete klage, og hvad der skal ske i den pågældende situation.

Sanktioner

Nævnet kan træffe afgørelse om at tildele advarsel eller at pålægge bøde til den ejendomsmægler, som der klages over. Hvis der klages over en ejendomsmæglervirksomhed, kan denne ligeledes tildeles advarsel eller pålægges bøde. En ejendomsmægler kan maksimalt få en bøde på 300.000 kr., mens en ejendomsmæglervirksomhed kan få en bøde på op til 750.000 kr. – betalingen af bøden tilfalder statskassen.

Såfremt ejendomsmægleren/ejendomsmæglervirksomheden har handlet særligt groft, eller der er tale om et gentagelsestilfælde, kan vedkommende begrænses i sin adgang til at udøve ejendomsformidling. En ejendomsmægler kan få frakendt sin godkendelse som ejendomsmægler i mellem 6 måneder og 5 år, afhængig af sagens grovhed. 

Hvad laver Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere i øvrigt?

Nævnet behandler ikke kun forbrugernes klager vedrørende ejendomsmæglere og ejendomsmæglervirksomheder, men medvirker ligeledes til opretholdelsen af god orden, disciplin og forretningsmoral blandt ejendomsmæglere og ejendomsmæglervirksomheder. Dertil kommer, at nævnet også sætter rammerne for, hvad god ejendomsmæglerskik er, hvilket er bestemmende for ejendomsmægleres adfærd under varetagelsen af erhvervet.