18. januar 2023
En salgsaftale er en skriftlig aftale om køb af en fast ejendom, som er bindende for køber og sælger. Den udarbejdes typisk af sælger eller dennes ejendomsmægler. Læs her, hvad salgsaftalen skal indeholde, og hvad du som køber eller sælger skal være opmærksom på.
En salgsaftale er en skriftlig aftale om salg af en fast ejendom. Salgsaftalen er bindende for køber og sælger, og den vil typisk tjene som forventningsafstemning mellem parterne, da den vil indeholde diverse oplysninger omkring de nærmere betingelser for bolighandlen.
Da salgsaftalen er juridisk bindende, og køber og sælger sjældent selv er eksperter på området, vil du typisk skulle søge professionel bistand til at udarbejde salgsaftalen. Salgsaftaler udarbejdes som regel af advokater eller ejendomsmæglere, der har de faglige kompetencer til at kunne lave en salgsaftale, som tager stilling til alle relevante forhold på en hensigtsmæssig måde.
Det kan være forskelligt hvilke forhold, salgsaftaler tager stilling til, da det altid vil bero på en individuel vurdering af, hvad der er relevant for de pågældende parter. Der findes imidlertid en række punkter, der som udgangspunkt altid vil være relevante under en bolighandel, hvorfor følgende punkter næsten altid vil medtages:
Som køber skal du være opmærksom på, at det kan være vanskeligt og uoverskueligt at købe en fast ejendom, hvorfor det ofte vil være en god idé at søge professionel rådgivning fra en boligadvokat. Boligadvokaten bør nærlæse salgsaftalen, inden du underskriver, således at du kan være sikker på, at du ikke overser væsentlige detaljer.
Som køber skal du også være opmærksom på, at du i visse tilfælde har undersøgelsespligt, herunder pligt til at foretage en undersøgelse af ejendommen, inden den endelige indgåelse af aftalen. Undersøgelsespligten bliver først aktuel, hvis sælger reelt har opfordret dig til at undersøge ejendommen.
Hvis du har foretaget en undersøgelse af ejendommen, eller er blevet opfordret hertil uden at gøre det, mister du retten til at påberåbe dig synlige fejl og mangler ved ejendommen – dette forudsætter naturligvis, at du har eller ville have opdaget de pågældende fejl og mangler ved en almindelig undersøgelse.
Det kan være lige så besværligt at sælge en fast ejendom, hvorfor du som sælger også bør søge professionel bistand hos en ejendomsmægler. Ejendomsmægleren sørger for at udarbejde en korrekt salgsopstilling, der medtager alle relevante forhold. Derudover sørger ejendomsmægleren også for at finde en køber til ejendommen.
Du skal som sælger være opmærksom på, at du har loyal oplysningspligt over for køber. Det betyder, at du har pligt til at oplyse køber om alle de fejl og mangler ved ejendommen, som kan være afgørende for købers beslutning om at købe ejendommen. Her skal det dog også bemærkes, at du ikke har pligt til at oplyse køber om mindre væsentlige fejl og mangler, der er af bagatelagtig karakter - herunder mangler, som vil koste mindre end ca. 5.000 kr. at udbedre. Det skyldes, at sådanne forhold ikke kan siges at være afgørende for købers beslutning om at købe ejendommen.
Når du køber en fast ejendom, har du en midlertidig fortrydelsesfrist – det betyder konkret, at du kan fortryde købet af ejendommen, inden fristens udløb, uden at skulle betale den fulde købesum. Fortrydelsesfristen er på 6 hverdage efter, at aftalen om købet af ejendommen er blevet indgået. Hvis du fortryder købet af en fast ejendom, inden fristens udløb, fortryder du dog ikke købet gratis, da du stadigvæk skal betale 1 % af købesummen til sælger som godtgørelse.