15. december 2022
Reklamationsret er den ret forbrugere har til at klage over en vare, der har fejl eller mangler. Vi har her samlet de mest nødvendige informationer til, hvordan du skal forholde dig til reklamationsretten, herunder hvem der har bevisbyrden og forskellen på reklamation og garanti.
Reklamationsret betyder grundlæggende, at du som kunde har ret til at klage, hvis der er en fejl eller mangel ved varen. Butikken, hvor varen er købt, er herefter forpligtet til enten at reparere/udskifte varen eller give dig pengene tilbage.
Du kan som udgangspunkt selv vælge, om du ønsker ombytning, reparation eller pengene tilbage. Butikken kan dog undgå at give pengene tilbage ved at tilbyde en reparation eller ombytning af varen. I visse tilfælde kan butikken også undgå ombytning, men dette er kun, hvis butikken kan dokumentere, at ombytning ville resultere i uforholdsmæssig store omkostninger.
Hvis du ønsker at gøre reklamationsretten gældende, er der fire kriterier, der skal være opfyldt:
Forbrugerens ret til at klage over fejl og mangler ved varen, gælder i 2 år fra tidspunktet, hvor du købte varen - dette er også kaldet reklamationsfristen. Reklamationsfristen på 2 år gælder, når du køber af en forhandler indenfor EUs grænser, uanset om det er online eller i en fysisk butik. Men din ret til at reklamere kan ophøre, før reklamationsfristen er udløbet, hvis varen ikke er beregnet til at holde i to år, såsom fødevarer, eller hvis den som følge af naturligt brug er slidt op inden reklamationsfristens udløb.
Viser din vare sig at være mangelfuld, har du i ifølge købeloven mulighed for at vælge mellem flere løsninger:
Reklamationsret og garanti bliver ofte blandet sammen - også ude i butikkerne. De to ting er dog ikke det samme.
er en ufravigelig ret alle forbrugere har. Det betyder, at det er en ret, bestemt af loven, og som en forhandler/sælger altså ikke kan tage fra dig.
er derimod når en forhandler/sælger frivilligt lover bedre vilkår end den reklamationsret, du har efter loven. En garanti skal altså stille forbrugeren bedre, end den reklamationsret, som du har krav på.
Du skal være opmærksom på, at en forhandlers/sælgers garantier kan indeholde betingelser, der betyder at garantien stiller dig dårligere end reklamationsretten:
Eksempel:
Søren køber en bil af Danmarks Auto A/S, der indsætter en 5 års garanti, men med den betingelse at bilen skal benytte et autoriseret bilværksted 6 gange om året for at tjekke bilens stand og sikkerhed. I dette tilfælde vil garantien være særdeles upraktisk for Søren, da den forpligter Søren til en række vedligeholdelse (som han skal betale for) før garantien på 5 gælder.
Sådanne garantier er lovlige og forholdsvis normale. Så du skal, som forbruger, være opmærksom på, at læse betingelserne for en garanti grundigt igennem før du skriver under. Hvis du ikke kan lide betingelserne for garantien, kan du altid bede om den almindelige reklamationsret.