08. maj 2024
Når du flytter i ejerbolig, er der allerede mange ting at holde styr på. Udover papirarbejdet og den fysiske flytning af papkasser og inventar, er der dog nogle praktiske ting, som er vigtige at få styr på hurtigst muligt. Vi gennemgår de 9 vigtigste her.
Senest fem dage efter og tidligst fire uger før, at du flytter i ny bolig, skal du anmelde din flytning til folkeregisteret. Det er en pligt at anmelde flytning til de offentlige myndigheder. Du kan anmelde din flytning til folkeregisteret på enten borger.dk eller hjemmesiden for den kommune, som du flytter til. Når du anmelder en flytning, har du mulighed for at gøre det for hele husstanden, således at alle personer flyttes samtidig. Når du har anmeldt flytningen til folkeregisteret, modtager alle offentlige instanser automatisk besked herom, herunder børnehaver og skoler.
Når du anmelder din flytning til folkeregisteret, skal du samtidig tage stilling til valg af ny læge. Hvorvidt du skal vælge ny læge, afhænger dog af hvor langt væk fra din tidligere læge, du flytter. Flytter du mere end 15 km væk fra din nuværende læge, skal du skifte læge. Hvis du bor i Københavns, Frederiksberg, Tårnby eller Dragør kommune, skal du allerede skifte læge, hvis du flytter mere end 5 km væk. Det er gratis at skifte læge i forbindelse med flytning. Du kan læse mere om valg af læge på borger.dk.
Når du anmelder din flytning til folkeregisteret, får postvæsenet automatisk besked om din flytning. Derfor er det vigtigt at overholde tidsfristen for anmeldelse af flytningen (fem dage), hvis du vil være sikker på at modtage din post. I samme forbindelse skal du også huske at ændre navnet på døren og postkassen. Står dit navn ikke angivet på postkassen, vil din post i visse tilfælde ikke kunne blive leveret til dig, og du vil derimod skulle afhente din post på posthuset.
Flytter du også fra en ejerbolig, skal du huske at aflæse målerne for el, vand, varme og gas. I nyere boliger, eller blot boliger med nye målesystemer, foretages målingerne automatisk, men for din egen skyld, er det en god idé stadig at aflæse og notere tallene selv. Når du har aflæst målerne i din gamle bolig, skal du indsende tallene til forsyningsselskaberne, så du kun betaler for dit eget forbrug. Af samme årsag skal du også huske at aflæse målerne for el, vand, varme og gas i den nye bolig ved tilflytning. Målingerne skal typisk sendes til forsyningsselskaberne inden for 3-5 dage. Hvis du er i tvivl om, hvem der leverer de forskellige forsyninger, kan du altid tjekke din betalingsoversigt. Du kan læse mere om elregninger på forbrug.dk.
I forbindelse med aflæsningen af målerne for el, vand, varme og gas i din nye bolig, skal du samtidig melde din nye adresse til forsyningsselskaberne, så forbruget i boligen fremover falder til betaling hos dig. Dette gøres typisk samtidigt med, at du indsender de aflæste tal for den nye bolig til forsyningsselskaberne.
For din egen skyld skal du hurtigst muligt efter flytning kontakte dit forsikringsselskab og informere dem om adresseskiftet og de nye boligforhold. Giver du ikke forsikringsselskabet besked om din flytning, kan du risikere enten at være underforsikret eller overforsikret, hvilket kan være til økonomisk ulempe for dig selv. Flytter du eksempelvis fra en mindre lejlighed til en større villa uden at give besked til forsikringsselskabet, vil din indboforsikring ikke matche det nye indbos værdi. Dermed risikerer du at få væsentligt mindre dækket i tilfælde at tyveri eller brand. Ved at kontakte dit forsikringsselskab har du således mulighed for at få tilpasset din forsikring til din nye bolig, så den dækker bedst muligt.
Når du flytter i en ejerbolig, vil der sandsynligvis ikke automatisk være internet tilgængeligt i din bolig. Du bør derfor undersøge dine muligheder for at få enten bredbånd, kabel eller fibernet – du kan eventuelt også undersøge dine tv-muligheder ved samme lejlighed. Det er dit eget ansvar at sørge for at bestille internet til din nye adresse, hvilket du allerede bør tage stilling til inden overtagelsesdagen, da det kan godt tage flere uger før, at der bliver etableret en internetforbindelse til din bolig.
Det er vigtigt, at du opdaterer din forskudsopgørelse på Skat.dk, hvis din flytning har betydning for dine skattemæssige oplysninger. Dette er eksempelvis relevant, hvis du i din tidligere bolig har haft hjemmekontor eller skal etablere et i den nye bolig. Ligeledes skal du rette i din forskudsopgørelse, hvis du modtager kørselsfradrag og får længere eller kortere til arbejde. Det kan også have betydning for din forskudsopgørelse, hvis flytningen skyldes en skilsmisse, da det påvirker dine indkomstoplysninger.
Det første, du skal gøre, når du overtager boligen er at dokumentere eventuelle skader og mangler. Gennemgå den nye bolig grundigt for at se, om der er nye eller skjulte mangler, som du ikke har haft mulighed for at opdage ved tidligere besøg. Er det aftalt, at der medfølger hårde hvidevare i boligkøbet, skal du huske at tjekke, hvorvidt disse virker efter hensigten. Hvis du har haft en aftale med sælger om, at de skulle foretage visse forbedringer i boligen inden overtagelsesdagen, skal du også kontrollere, at disse forbedringer er udført korrekt og tilstrækkeligt, inden du tager boligen i brug.
Køber du ejerboligen sammen med en anden person – eksempelvis din ægtefælle, samlever, et familiemedlem eller en ven – kan det være til stor gavn at få udarbejdet en samejeoverenskomst, hvis I ikke indskyder det samme beløb til udbetalingen, og/eller hvis I ønsker en anden ejerfordeling end 50/50. Samejeoverenskomsten er dermed med til at skabe klarhed omkring ejerforholdet og jeres individuelle råderet over boligen, så I på forhånd ved, hvordan eventuelle konflikter skal håndteres.
Du kan nemt lave en juridisk gyldig samejeoverenskomst med Legal Desk ved blot at udfylde vores formular, betale og underskrive med NemID. Det koster en brøkdel af advokatprisen og kan klares på få minutter.
Læs mere om, hvordan du laver en samejeoverenskomst med Legal Desk her