NYHED! Gratis oprettelse af enkeltmandsvirksomhed ved tilmelding til virtuelt kontor
Lige nu kan du oprette din enkeltmandsvirksomhed gratis, når du tilmelder dig virtuelt kontor hos Legal Desk.
Virtuelt kontor er en fordel, hvis du f.eks. driver virksomhed hjemmefra og gerne vil øge din professionelle troværdighed og beskytte din privatadresse.
Med et virtuelt kontor undgår du også at skulle håndtere fysisk post til din virksomhed. Den sendes i stedet til din Legal Desk, hvor vi scanner og sender det hele til din email – to gange om ugen.
Ingen binding eller depositum.
Tilmeld dig i formularen og spar 199 kr. på oprettelsen af din virksomhed.
Hvorfor vælge en enkeltmandsvirksomhed?
Som freelancer kan du enten arbejde som lønmodtager eller du kan være selvstændig med eget CVR-nummer. Hvis du ønsker at være din egen chef og at have 100% indflydelse på de opgaver, du tager, kan det være en god idé at satse på sidstnævnte og oprette din egen virksomhed.
Inden du starter som selvstændig, er det dog vigtigt, at du er bekendt med de muligheder, krav og risici, der er forbundet med den virksomhedstype, du vælger. Så har du det bedste udgangspunkt for at vælge det rette for dig og dit arbejde.
Enkeltmandsvirksomheden er oplagt til freelancers, da det er den mest enkle virksomhedsform at stifte, og uden krav til kapitalindskud. Det betyder, at du kan have din virksomhed med CVR-nummer inden for få dage.
Fordele og muligheder ved enkeltmandsvirksomheden
-
Intet krav til kapitalindskud.
-
Mulighed for senere at omdanne virksomheden til en anden selskabsform.
-
Mulighed for at ansætte medarbejdere.
-
Intet krav til direktion eller bestyrelse - det er alene ejeren, der træffer beslutningerne.
-
Intet krav til årsregnskab, eller at et sådan revideres af revisor.
-
Ejeren kan selv vælge én ud af tre ordninger for, hvordan virksomheden beskattes. Som udgangspunkt benyttes personskattereglerne, og dette kan ændres på et senere tidspunkt, om nødvendigt.
-
Personskattereglerne,
hvor indkomsten beskattes som personlig indkomst.
-
Virksomhedsordningen,
hvor renteudgifter kan fratrækkes i den personlige indkomst og overskuddet opspares i virksomheden mod at betale en foreløbig skat.
-
Kapitalafkastordningen,
der giver nogle af virksomhedsordningens fordele, men som er mere enkel.
Sådan virker Legal Desk
Krav til enkeltmandsvirksomheden
-
Der skal udarbejdes et årligt skatteregnskab, og i øvrigt bogføres i overensstemmelse med Bogføringsloven. Du kan prøve det brugervenlige regnskabsprogram e-conomic gratis i 90 dage her.
-
Som hovedregel skal enkeltmandsvirksomheden registreres for moms, og der vil i nogle tilfælde også skulle registreres for import/eksport. Hvis der bliver udbetalt løn fra virksomheden, skal der betales A-skat, AM-bidrag og ATP.
-
Der kan kun være én ejer.
Risici ved enkeltmandsvirksomheden
-
Du skal være opmærksom på, at ejeren af en enkeltmandsvirksomhed hæfter personligt. Det betyder, at ejeren er ansvarlig for virksomhedens økonomiske forpligtelser, og hæfter med sine personlige ejendele, såsom hus og bil. Ønsker du ikke at hæfte personligt, bør du overveje at stifte et ApS i stedet - her har ejeren begrænset hæftelse.
Sådan får du egen virksomhed
Der er ikke langt fra tanke til selvstændig erhvervsdrivende med Legal Desk. Du skal blot udfylde vores formular og betale, hvorefter du straks modtager dit dokument. Herfra skal du ikke foretage dig mere. Vi håndterer registreringen, inkl. registrering af moms eller lønsum. Erhvervsstyrelsen har en behandlingstid på 2-14 dage. Når Erhvervsstyrelsen har behandlet registreringen, modtager du dit CVR-nummer, og din enkeltmandsvirksomhed er herefter gyldig.
Fra PMV til enkeltmandsvirksomhed
Hvis du allerede ejer en PMV (personligt-ejet mindre virksomhed), og ønsker en enkeltmandsvirksomhed, kræver det, at du omlægger den eksisterende PMV til en enkeltmandsvirksomhed. Årsagen er, at du ikke kan have to virksomheder af denne type på samme tid.
Omlæggelsen laver du hos Erhvervsstyrelsen på Virk.dk. Din virksomhed beholder sit CVR-nummer, og du behøver ikke at betale moms af den omsætning, der har været i virksomheden før omlæggelsen.