Et opsigelsesbrev bør indeholde alle relevante vilkår for opsigelsen og en begrundelse for, hvorfor medarbejderen opsiges. På den måde kan konflikter og misforståelser mindskes eller undgås, og begge parter har et bedre udgangspunkt for at komme godt videre.
Kommer snart
100% tilfredshedsgaranti eller pengene retur
Opsigelse af medarbejder
100% tilfredshedsgaranti eller pengene retur*
Legal Desk benyttes af over 275.000 virksomheder, selvstændige, private og samarbejdspartnere!
Kommer snart
Opsigelse af medarbejder
100% tilfredshedsgaranti eller pengene retur*
Som udgangspunkt står det enhver arbejdsgiver frit for at opsige en medarbejder. Spørgsmålet er blot, hvorvidt opsigelsen vil være “gratis” eller ej. En del lønmodtagere (medarbejdere) er dækket af funktionærloven, og en del er derudover dækket af kollektive overenskomster. Begge beskytter lønmodtagerne på forskellige områder, herunder i forhold til, hvornår en arbejdsgiver kan opsige en medarbejder på et sagligt grundlag. Hvis grundlaget er usagligt, kan det blive dyrt for arbejdsgiveren.
Hvorvidt arbejdsgiver kan risikere, at skulle betale erstatning til en opsagt medarbejder, afhænger altså grundlæggende af, om opsigelsen var saglig eller usaglig. En saglig opsigelse er overordnet begrundet i virksomhedens drift og/eller medarbejderens adfærd.
De fleste årsager til usagligt begrundede opsigelser er lette at huske, men du skal som arbejdsgiver være opmærksom på samtlige love, der beskytter lønmodtagere på arbejdspladsen. Læs mere om usaglig opsigelse her.
Før en medarbejder opsiges, er det særligt vigtigt, at arbejdsgiver har tjek på, om vedkommende er dækket af en overenskomst. I overenskomster kan der gælde særlige regler for opsigelse, og hvis disse afviges, kan det blive en bekostelig affære for virksomheden. En del lønmodtagere er derudover omfattet af funktionærloven, der også kan have indflydelse på, hvilke regler der gælder for opsigelsen af en medarbejder. Blandt andet er det bestemt i funktionærloven, at ansatte beskyttet af denne lov har krav på at modtage en skriftlig advarsel, før disse kan opsiges. Læs mere om skriftlig advarsel længere nede.
Som arbejdsgiver har du uden undtagelser pligt til at begrunde opsigelsen over for den medarbejder, der opsiges. Omvendt har medarbejderen ikke pligt til at oplyse årsagen til opsigelse på arbejdspladsen.
Når vilkår og begrundelse for opsigelsen af en medarbejder ligger klart for begge parter, er der skabt det bedste udgangspunkt for både arbejdsgiver og medarbejder til at komme godt videre. Dokumentet bør omfatte følgende:
Medarbejderen kan have krav på at modtage en skriftlig advarsel, før vedkommende kan opsiges. Eksempelvis hvis han eller hun er omfattet af en overenskomst, hvori det er bestemt, eller hvis vedkommende er dækket af funktionærloven.
En skriftlig advarsel giver som regel kun mening, hvis der er tale om forhold, som medarbejderen har indflydelse på. Det vil sige, at hvis medarbejderen ikke overholder de generelle retningslinjer i ansættelsen, såsom mødetider, vil en skriftlig advarsel være relevant. En skriftlig advarsel vil derimod ikke gøre nogen forskel, hvis det handler om nedskæringer eller omrokeringer på arbejdspladsen, da medarbejderen ikke har reel mulighed for at forbedre sin indsats.
OBS. Du skal ikke foretage dig noget for at få virksomhedstjekket. Det sker automatisk, når du køber et erhvervsprodukt hos Legal Desk.
Som udgangspunkt kan du frit opsige en medarbejder. Dog kan der være regler i funktionærloven eller overenskomster, som skal overholdes, herunder at en opsigelse skal have en saglig begrundelse.
En saglig opsigelse er begrundet i virksomhedens drift eller medarbejderens adfærd. Det kan f.eks. være nedskæringer, manglende opfyldelse af jobkrav, overtrædelser af virksomhedens retningslinjer eller tyveri.
En usaglig opsigelse er uretmæssig og kan f.eks. være baseret på graviditet, orlov, alder, seksualitet eller politisk/religiøs overbevisning.
Som arbejdsgiver har du pligt til at begrunde opsigelsen over for medarbejderen. Hvis medarbejderen selv ønsker at opsige sin stilling, behøver medarbejderen dog ikke at begrunde sin opsigelse.
Et opsigelsesbrev bør indeholde oplysninger om opsigelsestype, opsigelsesvarsel, begrundelse for opsigelsen, evt. tilbagelevering af materiel, evt. afspadsering og feriefridage, mulighed for fratrædelsesaftale og hvordan opsigelsen skal meddeles medarbejderen.
En skriftlig advarsel er en meddelelse, som gives før opsigelsen, så medarbejderen har mulighed for at ændre sit adfærd eller forbedre sin indsats.
Hvis medarbejderen er dækket af funktionærloven, er det et lovkrav, at medarbejderen skal modtage en skriftlig advarsel, før vedkommende afskediges. Det samme kan gælde, hvis medarbejderen er dækket af en overenskomst, som kræver en skriftlig advarsel før afskedigelse.
En skriftlig advarsel er relevant, hvis medarbejderen har mulighed for at forbedre sin indsats. Det giver derfor ikke mening at give medarbejderen en skriftlig advarsel, hvis opsigelsen skyldes nedskæringer eller omrokeringer i virksomheden.
Funktionærloven beskytter medarbejdere, som er funktionærer. Loven indeholder regler for, hvad der skal gælde for opsigelse af en funktionær ansat – den kræver bl.a., at alle funktionæransatte med mere end 12 måneders anciennitet har krav på en saglig opsigelse.
En overenskomst er en aftale mellem arbejdsgiver og fagforening, der kan indeholde særlige regler for opsigelse. Hvis medarbejderen er dækket af en overenskomst, skal en opsigelse som udgangspunkt være saglig efter ni måneders ansættelse.
Nej. En medarbejder har ikke pligt til at oplyse årsagen til sin egen opsigelse.