15. december 2022
Et regnskab er et overblik over en virksomhed eller forenings økonomiske status. Regnskabet skal indeholde en resultatopgørelse, der enten er artsopdelt eller funktionsopdelt, samt en balance. Men hvad er en resultatopgørelse? Og hvad er en balance? Få svarene i denne artikel.
Et regnskab er et overblik over en virksomhed eller forenings økonomiske status. Et regnskab består af en resultatopgørelse og balance. Overordnet set er et regnskab blot kolonner og tal, der siger noget om driften og strømmen af penge i en virksomhed. Det, der imidlertid kendetegner et regnskab, er, at det giver et overblik over virksomhedens indtægter og udgifter, samtidig med at regnskabet viser virksomhedens overskud/underskud.
Som tidligere nævnt indeholder et regnskab overordnet set resultatopgørelsen og balancen. Disse to poster i regnskabet har dertil adskillige underposter, som hver især bidrager til at give et indblik i virksomhedens økonomiske status.
Resultatopgørelsen udarbejdes i slutningen af regnskabsåret og viser, hvor godt virksomheden har klaret sig økonomisk ved årets afslutning. Resultatopgørelsen illustrerer, hvilke omkostninger virksomheden har haft, og hvor meget virksomheden i øvrigt har omsat for. Hvordan du skal opstille din resultatopgørelse, afhænger i første omgang af, hvorvidt du vælger at udarbejde en artsopdelt resultatopgørelse eller en funktionsopdelt resultatopgørelse – den skal under alle omstændigheder opstilles skematisk.
En artsopdelt resultatopgørelse opstiller de omkostninger, som virksomheden har haft efter art. Det betyder, at omkostningerne inddeles i poster såsom husleje, lønninger, vareforbrug m.v. Det er oftest virksomheder i service- eller handelsbranchen, der vælger at udarbejde artsopdelte resultatopgørelser, der eksempelvis kan se ud på følgende måde:
Nettoomsætning
Vareforbrug
Eksterne omkostninger
Bruttoomsætning
Personaleomkostninger
Resultat før afskrivninger
Resultat af den primære drift
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før skat
Skat af årets resultat
Årets resultat
En funktionsopdelt resultatopgørelse opstiller imidlertid virksomhedens omkostninger efter deres funktion – det vil sige, hvad omkostningerne er blevet anvendt til af virksomheden. Det indebærer, at resultatopgørelsen kommer til at have poster såsom salg, produktion, administration m.v. Ofte vil virksomheder, der har produktion som omdrejningspunkt, udarbejde funktionsopdelte resultatopgørelser. En funktionsopdelt resultatopgørelse kan se ud på følgende måde:
Nettoomsætning
Produktionsomkostninger
Bruttoresultat
Distributionsomkostninger
Administrationsomkostninger
Salgsomkostninger
Resultat før renter
Renteindtægter
Renteomkostninger
Resultat før de ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
Balancen viser, hvad virksomhedens samlede værdi er, idet den viser en oversigt over virksomhedens aktiver (ejendele) og passiver (gæld). Det betyder konkret, at balancen viser, hvad virksomheden ejer af aktiver, og hvor meget gæld virksomheden har. Balancen finder du som regel i slutningen af regnskabet.
Aktiver: Aktiverne er virksomhedens ejendele, og kan eksempelvis være dens kontante beholdninger, bankindestående, faste ejendomme m.v.
Passiver: Passiverne er virksomhedens gæld, og kan eksempelvis være dens bankgæld, leverandørgæld, gæld til det offentlige i form af skat, m.v.
Balancen opstilles som udgangspunkt altid på samme måde, omend punkterne selvfølgelig afhænger af den enkelte virksomheds drift. Det er for eksempel ikke alle virksomheder, der har biler som anlægsaktiv. En balance kan se ud på følgende måde:
Aktiver
Anlægsaktiver
Biler
Driftsmateriel og inventar
Omsætningsaktiver
Varelager
Likvide beholdninger
Varedebitorer
Passiver
Egenkapital
Primo
Ultimo
Gældsforpligtelser
Langfristet lån
Kortfristet lån
Varekreditorer
Øvrig gæld