Et etableringsbudget giver overblik over de udgifter, der er forbundet med at etablere en virksomhed. Vi har lavet en oversigt over de økonomiske forhold, du skal kende til, før du starter din egen virksomhed.
Kun 1.749,-
Ekskl. moms
Spar kr. 4.000,-
Ift. traditionel advokat
10 - 15 min.
I reelt tidsforbrug
Selskabsstiftelse
Få dit CVR-nummer nemt og hurtigt
Alt inkluderet – fra start til registrering
Fuld dokumentpakke inkl. ejerbog og vedtægter
Vi bekræfter din selskabskapital
Mere end 60.000 har valgt Legal Desk
Vi stifter 25% af ApS'er i DK
Legal Desk benyttes af over 230.000 virksomheder, selvstændige, private og samarbejdspartnere!
Kun 1.749,-
Ekskl. moms
Spar kr. 4.000,-
Ift. traditionel advokat
10 - 15 min.
I reelt tidsforbrug
Selskabsstiftelse
Få dit CVR-nummer nemt og hurtigt
Alt inkluderet – fra start til registrering
Fuld dokumentpakke inkl. ejerbog og vedtægter
Vi bekræfter din selskabskapital
Mere end 60.000 har valgt Legal Desk
Vi stifter 25% af ApS'er i DK
Før du stifter din virksomhed, er det en god idé at lave et etableringsbudget for virksomheden - det giver et nødvendigt overblik. I etableringsbudgettet vil der typisk være en del større engangsposter. Nedenfor gennemgår vi de udgifter, som mange virksomheder ofte har i forbindelse med opstart.
Lokaler |
Nogle kan arbejde hjemmefra, men de fleste virksomheder har brug for lokaler, hvor forretningen kan drives fra. Denne post bør inkludere husleje, depositum, eventuel udbetaling til køb af lokaler eller virksomhed, goodwill, eventuel indretning og istandsættelse. Derudover er det vigtigt, at der er en lejekontrakt på plads, før du flytter ind. Find mere information om erhvervslejekontrakter her.
|
Produktionsudstyr |
Alt afhængigt af din forretning, kan det være nødvendigt at indregne udgifter til indkøb af produktionsudstyr, såsom maskiner og værktøj.
|
Butiksinventar |
Hvis du planlægger at have en fysisk butik, skal du indregne udgifter til ting som disk, kasseapparat, tilslutning af betalingskort, mv.
|
Lager |
Hvis du planlægger at have en webshop, har du måske brug for et lager til opbevaring af varer. Husk derfor at indregne udgifter til leje eller køb af lagerplads i dit budget.
|
Kontorinventar |
Skal du have et kontor, kan det være nødvendigt at indregne udgifter til møbler og inventar, såsom skrivebord, kontorstol, printer, mv.
|
Vareindkøb |
Mange virksomheder har løbende indkøb af varer. Det kan være almindelige kontorartikler, færdigvarer (lager), råvarer, eller noget helt fjerde. Selv om du ikke planlægger at gøre de store indkøb på denne post, er det en god idé, at indregne udgifterne til dem i budgettet, så der ikke kommer nogen økonomiske overraskelser.
|
Bil |
Har du brug for en bil eller et andet køretøj i kraft af dit arbejde, eksempelvis hvis du leverer varer eller laver kundebesøg, skal du indregne udgifterne til køretøjet her. Det kan være udgifter til udbetaling til bilen, forsikring og vægtafgift, eller andre anskaffelsesomkostninger.
|
Rådgivere |
Afhængigt af, hvilken type virksomhed du skal starte, kan der være forskellige krav til revision og bogholderi. Vær derfor særligt opmærksom på dette. Under denne post skal du indregne udgifter til rådgivere, såsom en revisor, advokat eller bogholder.
|
Markedsføring |
Nærmest alle virksomheder har brug for at markedsføre sig selv, og derfor er dette en vigtig post. Herunder skal du indregne udgifter til ting som hjemmeside, webshop, online markedsføring, visitkort, trykte materialer, mv.
|
Andre udgifter |
Herunder skal du indregne øvrige udgifter, der kan være forbundet med etablering af din virksomhed. Det kan eksempelvis være patent- eller mønsterbeskyttelse.
|
Selskabsstiftelse |
Når du skal oprette din virksomhed, kræver det de rette dokumenter, for at virksomheden kan blive registreret og modtage et CVR-nr. Du kan enten få en advokat til at lave dem for dig for cirka 5.000 kr., eller du kan udfylde dem selv her for bare 1.198 kr.
|
Det er essentielt for en forretnings overlevelse, at der er lagt et fyldestgørende budget for virksomhedens opstart, drift og generelle økonomiske tilstand (likviditet). Når det er sagt, kan du sagtens selv lægge et budget for alle tre dele. Du kan eksempelvis benytte eller lade dig inspirere af Erhvervsstyrelsens budgetskabelon, som kan downloades som pdf nederst på siden.
Allerede inden du stifter din virksomhed, skal du overveje, hvor stort et budget du har. Der er nemlig forskellige krav til selskabskapital afhængigt af hvilken virksomhedstype eller selskabsform, du vælger. Det er derfor vigtigt, at du er bevidst om, hvad der kræves rent økonomisk.
Du kan se en samlet oversigt om fordele og ulemper ved de forskellige selskabsformer og virksomhedstyper her. Kravene til selskabskapital, kan du se nedenfor:
De fleste har dog ikke den slags midler, og hvis det er tilfældet for dig, kan det være en god idé, at stifte et anpartsselskab i stedet. Det er den mest benyttede selskabsform i Danmark, og her er kravet på selskabskapital på 40.000 kr.
Læs mere om anpartsselskab her
OBS! IVS'et blev afskaffet d. 9. april 2019, og kan derfor ikke længere oprettes. Læs mere om dine muligheder fremadrettet her.
Det er gratis at stifte en enkeltmandsvirksomhed. Du skal dog være opmærksom på særlige regler for denne virksomhedstype, såsom at du som ejer hæfter personligt for virksomhedens forpligtelser.
Læs mere om enkeltmandsvirksomhed her
Ønsker du et kapitalselskab med dets fordele, og har du mulighed for at investere minimum 400.000 kr. i selskabet, kan du overveje at starte et aktieselskab.
Skal du lave et etableringsbudget for din virksomhed, kan du med fordel bruge Erhvervsstyrelsens skabelon - den finder du her.
Har du allerede en virksomhed, og mangler du hjælp til budgettering af den daglige drift, finder du information og skabelon til driftsbudget her.
Med Legal Desk kan du nemt og hurtigt komme i gang med din forretning. Du skal blot udfylde vores online formular, hvori vi stiller dig de samme spørgsmål, som en advokat ville stille. Du kan gå frem og tilbage mellem dine svar, og først du er klar til at indsende svarene, kommer du til betaling.
Når du har underskrevet dokumenterne, klarer Legal Desk alle registreringer for dig og bekræfter selskabskapital. Vi sender herefter dit CVR-nummer til dig, når vi modtager det.