Support har åbent mandag til fredag kl. 10.00 -15.00.
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

19. januar 2023

Forretningsmodel

En forretningsmodel er virksomhedens strategi for, hvordan den skal sælge sine produkter på bedst mulig vis, således at virksomheden opnår det højest mulige økonomiske udbytte. Men hvad bør en forretningsmodel indeholde? Og hvorfor er disse punkter væsentlige? Få svaret i denne artikel, som afklarer, hvad en forretningsmodel er.

Hvad er en forretningsmodel?

En forretningsmodel er en generel strategi for, hvordan en bestemt organisation skal drives. Modellen er et redskab, som virksomheden kan benytte, til at afsætte deres produkt/ydelse på bedst mulig vis, således at de opnår det højest mulige afkast. Helt overordnet, så handler en forretningsmodel om virksomhedens produkt og salget heraf.

Forretningsmodellen beskriver også virksomhedens økonomi og dens organisering. Din forretningsmodel bør således beskrive, hvad virksomheden leverer af værdi, til hvilke kunder, hvordan denne værdi bliver skabt, og hvad virksomheden opnår ved at levere værdien til kunderne.

Har du iværksætterambitioner, kan du starte din egen virksomhed med Legal Desk her.

Hvilket produkt tilbyder din virksomhed?

Det mest centrale i din forretningsmodel er dit produkt eller din ydelse. Din forretningsmodel skal herefter være målrettet og beskrive, hvad produktet har af værdi for dine kunder, og hvorfor dit produkt skal foretrækkes frem for konkurrenternes produkter.

Modellen skal også angive, under hvilket led i købs- og forbrugsprocessen, at kunden vil opleve størst værdi ved produktet. I forlængelse heraf bør det fremhæves, hvordan organisationen vil give kunden mere værdi i processens faser, end konkurrenterne gør. Afslutteligt skal forretningsmodellen angive produktets prisniveau, hvordan dette er sat i forhold til konkurrenternes, og hvilken position virksomheden herefter vil have på markedet.

Se hvordan Legal Desk virker. Artiklen fortsætter under videoen. 

Hvordan vil du sælge produktet?

Din forretningsmodel handler også i høj grad om, hvordan du vil afsætte dit produkt og til hvilke kunder. Den skal derfor angive, hvem dine primære kunder er, så virksomheden kan bruge mest krudt på effektivt at markedsføre over for disse personer.

Det ville også være meget fordelagtigt, hvis din forretningsmodel beskriver, hvordan virksomheden planlægger at skabe, vedligeholde og udvikle relationerne til kunderne. I forbindelse med dette, er det væsentligt at vælge, hvilken kanal du vil bruge til at kommunikere med kunderne. Virksomheden bør vælge den kanal, som dens primære kunder hovedsageligt benytter i dag og sandsynligvis vil benytte fremadrettet. 

Hvordan vil din virksomhed producere produktet?

Når din forretningsmodel har fastslået, hvilket produkt virksomheden sælger, hvilke kunder produktet sælges til, og hvordan dette skal ske, så er det næste trin at angive, hvordan produktet skal produceres. I forretningsmodellen bør det afklares, om virksomheden på egen hånd har midlerne og medarbejderne til at kunne producere produktet, eller om virksomheden skal have en hjælpende hånd af eventuelle samarbejdspartnere.

Før dette kan fastslås, bør du overveje, hvilke ressourcer produktionen af produktet kræver, og om din virksomhed kan udføre nogle af de nødvendige funktioner i produktionsprocessen.

Hvordan vil du skabe profit?

Det sidste led i din forretningsmodel bør omhandle virksomhedens økonomi, og hvordan du planlægger at producere og sælge produktet, så virksomheden får profit. Det skal således afklares, hvilke udgifter, der er forbundet med produktionen af produktet. Derefter skal prisen fastsættes til et fornuftigt niveau, da dette formentlig vil være den primære indtægtskilde for virksomheden.

Der findes flere forskellige måder at fastsætte prisen på, og det bør gøres således, at prisen passer til produktet og kunderne. Under udarbejdelsen af denne del af forretningsmodellen, skal du overveje, hvor meget kunderne er villige til at betale, hvordan kunderne foretrækker at betale for produktet, hvilke forskellige indtægtskilder der er mulige for virksomheden, og hvor meget hver af virksomhedens indtægtskilder bidrager til den samlede omsætning.

Start din egen virksomhed med Legal Desk

Går du med ambitioner om at være din egen chef, kan du nemt, billigt og hurtigt starte din egen virksomhed med Legal Desk. Vi tilbyder både hjælp til oprettelse af enkeltmandsvirksomhed, ApS (anpartsselskab) samt A/S (aktieselskab).

Du udfylder blot vores formular, betaler og underskriver med NemID. Så klarer vi registreringen og vender tilbage til dig, når vi modtager dit CVR-nummer fra Erhvervsstyrelsen.

Du kan læse mere om de forskellige virksomhedstyper her