08. maj 2024
Skal du lave en hjemmeside fra bunden, men er usikker på hvordan du gør, kan du følge denne korte guide til at komme i gang.
Domæneudbydere håndterer kontakten mellem dig og specifikke domæners administratorer eller såkaldte hosts og det er dem, du skal kontakte når du skal købe dit domænenavn. Domæneudbydere tilbyder ofte også andre vigtige services, som du potentielt skal bruge til din hjemmeside, såsom e-mailadresser, der er tilknyttet domænet, osv.
Du kommer til at være afhængig af din domæneudbyder ift. al administration af din hjemmeside, så vælg udbyderen med omhu. Ombestemmer du dig efterfølgende, er det dog altid muligt at skifte udbyder, uden at du mister domænet.
Et domænenavn består som regel af to dele (men kan bestå af flere): navnet på hjemmesiden (eks. legaldesk.dk) efterfulgt af det såkaldte top-level domæne (eks. legaldesk.dk).
Top-level domæner
Top-level domæner er kort fortalt slutningen af dit domænenavn som “.dk” eller “.nu”. Her skal du overveje, hvilken målgruppe, du ønsker skal besøge din hjemmeside. Hvis du primært får besøgende fra Danmark, er det ofte mest hensigtsmæssigt at vælge “.dk”. Satser du på at få mange udenlandske besøgende, vil det omvendt være bedre at vælge “.com” eller “.org”.
Det er særligt vigtigt, at dit domænenavn både er nemt at huske og finde. Det skal give mening. Sælger du altaner i Danmark, vil “altaner.com” sandsynligvis ikke være hensigtsmæssigt, da de fleste umiddelbart vil søge efter og huske “altaner.dk”.
Vær opmærksom på, at du skal registrere domænet på ny, hvis du ønsker at ændre dit top-level domænenavn på et senere tidspunkt.
Registrering af domænenavnet
Når du har besluttet dig for domæneudbyder og domænenavn, skal du ind og vælge dit domænenavn på udbyderens hjemmeside.
For at kunne få tildelt et domænenavn, skal det være ledigt. Idet du skriver domænenavnet ind på udbyderens side, vil du kunne se om det er optaget, og om navnet eventuelt er ledigt på andre top-level domæner:
Er navnet optaget, kan du enten vælge et andet top-level domæne eller være kreativ med første del af domænenavnet. Dit top-level domæne kan også bruges aktivt sammen med første del af dit domænenavn - eks. “blivgift.nu” eller “made-in.dk”.
BEMÆRK! Du er ikke forpligtet til at kalde domænenavnet det samme som din virksomheds navn.
Når du har fundet et ledigt domæne og valgt det, skal du opgive navn, adresse og betalingsoplysninger. Herefter vil du få tilsendt en bekræftelse over brev eller mail fra DK Hostmaster, der administrerer alle .dk-domæner i Danmark.
Tillykke! Du har nu registreret dit domænenavn.
I Danmark gælder en regel om, at alle domænenavne skal leve op til “god domænenavnsskik”. Det betyder, at der er flere ting du ikke må gøre i forbindelse med registrering af domænenavne:
Når du skal opsætte din hjemmeside, kan du med fordel bruge et såkaldt Content Management System (CMS). Et CMS er en digital platform, hvorfra du udgiver og strukturerer indholdet på din hjemmeside. Du behøver ikke nødvendigvis at være skarp til programmering og design, når du bruger et CMS, da der oftest følger skabeloner til opsætning af hjemmesider med. Der er mange gratis tilgængelige CMS’er online, men typisk bruges WordPress, som du finder her.