14. december 2022
Når en virksomhed får en ny idé til et produkt, er det væsentligt at undersøge markedet for produktet, inden det lanceres. En sådan undersøgelse kaldes en markedsanalyse, og der findes forskellige metoder til, hvordan undersøgelsen kan foretages. Denne artikel beskriver disse metoder og afklarer, hvorfor en markedsanalyse altid bør foretages.
En markedsanalyse er et værktøj, som en virksomhed kan benytte til at undersøge markedet. Virksomheden kan igennem markedsanalysen få indsigt i kundernes adfærd og deres behov for det produkt, som virksomheden sælger eller vil sælge. En markedsanalyse giver også et indblik i selve markedet, og hvilke konkurrenter der er.
Det ville være mest fordelagtigt for din virksomhed at foretage en markedsanalyse, inden lanceringen af dit produkt. Gennem en forudgående undersøgelse kan du indsamle alle oplysninger omkring markedet, som er nødvendige for at kunne vurdere, om du vil kunne sælge dit produkt. Dette skal helst ske, inden du bruger for meget tid og mange ressourcer på at udvikle og lancere dit produkt, da du ellers risikerer at tabe penge.
For at få et retvisende billede af markedet, udarbejder virksomheder ofte en kvantitativ markedsanalyse. Med denne analyse forsøger virksomheden at spørge en så bred del af befolkningen som muligt, omkring deres holdninger til et produkt. Formålet er at fastslå udbredelsen af bestemte holdninger hos kunderne, men også at få et indblik i kundernes vaner og forudsætninger omkring et givent produkt. Den kvantitative markedsanalyse bliver ofte foretaget gennem spørgeskemaer over internettet. Det afgørende er, at du får indsamlet så meget data som muligt.
Hvis virksomheden derimod ønsker en mere dybdegående vurdering af deres produkt, så kan de udarbejde en kvalitativ markedsanalyse. Målet for denne analyse er at spørge et mindre antal mulige kunder omkring deres holdninger til produktet og lade dem gå i dybden, når de besvarer spørgsmålene. Den kvalitative markedsanalyse foretages ofte gennem interviews med enkelte mulige kunder eller gennem gruppeinterviews med flere mulige kunder. Analysen kan bruges til at bekræfte eller afkræfte forskellige ideer, som virksomheden har fået omkring produktet gennem en tidligere foretaget kvantitativ analyse. Idéerne kan blandt andet omhandle kundernes holdninger og ønsker til produktet.
Det ideelle for en virksomhed vil således være at foretage begge markedsanalyser, da de sammen giver det mest realistiske billede af markedet og kundernes holdninger.
Inden du foretager en markedsanalyse, bør du overveje, hvad du reelt gerne vil have ud af analysen. Du skal derfor indledningsvis spørge dig selv, hvilken viden du mangler omkring dit produkt, og hvilken viden du således gerne vil opnå. Herefter bør du overveje, hvordan du vil opnå denne viden, og hvilke personer du gerne stille spørgsmål og indsamle viden fra. Inden markedsanalysen foretages skal du også undersøge, hvordan du vil komme i kontakt med de personer, som spørgsmålene skal stilles til.
Efter at du har gjort dette forarbejde, bør du være i stand til at udarbejde nogle gode og relevante spørgsmål. Hvis du vil være sikker på, at spørgsmålene er egnede til det tilsigtede formål, kan du eventuelt teste spørgsmålene på en mindre gruppe mennesker, inden du for alvor tager dem i brug.
En markedsanalyse behøver ikke altid at foretages ved, at en virksomhed aktivt udarbejder spørgeskemaer eller laver interviews med mulige kunder. Analysen kan også bestå i, at virksomheden undersøger, hvilke tilgængelige relevante statistikker og artikler, som findes og på baggrund heraf danne et billede af kundernes holdninger. Virksomheden kan også foretage en undersøgelse af markedet og konkurrenterne ved blot at besøge konkurrenternes hjemmesider. Denne form for analyse kaldes “Desk research”.
Alternativt kan virksomheder ofte også opnå detaljeret viden omkring kundernes præferencer og konkurrenternes forhold ved at besøge et marked fysisk. Under dette besøg kan virksomheden komme i dialog med mulige kunder og eventuelt også tale med konkurrenterne. Dialogen med mulige kunder og potentielle konkurrenter kan også ske telefonisk eller ved, at virksomheden møder disse individer til relevante messer og konferencer. Denne form for analyse kaldes “Field research”.
Hvis du ikke allerede har oprettet en virksomhed og stadig er i gang med de indledende øvelser, kan du hurtigt og billigt gøre det med Legal Desk. Du udfylder blot vores formular, betaler og underskriver dokumentet, som du modtager straks herefter med NemID – det bliver ikke meget nemmere.