Momsnummer
For at drive virksomhed i Danmark skal din virksomhed have et momsnummer. Her kan du læse om, hvordan du får et momsnummer, og hvordan du nemt og hurtigt kan starte din virksomhed gennem Legal Desk.
Pris: 1.749,-
Ekskl. moms
Spar kr. 4.000,-
Ift. traditionel advokat
10-15 min.
I reelt tidsforbrug
Et momsnummer er et identifikationsnummer for virksomheder, lidt ligesom et CPR-nummer er det for borgere. Det er unikt for virksomheden og består af otte cifre. Momsnummeret anvendes typisk ved offentligt registreringer, og når din virksomhed skal indgå aftaler, ligesom at det skal fremgå af dine faktura. Et momsnummer betegnes også ofte som et CVR-nummer.
Langt de fleste virksomheder skal momsregistreres, og til dette skal virksomheden have et momsnummer. Momsregistrering betyder, at virksomheden skal indberette og føre momsregnskab. Moms er en forkortelse for meromsætningsafgift og er en offentlig skat/afgift. Momsen bliver beregnet af varens eller tjenesteydelsens værdi og opkræves af sælgeren.
Din virksomhed skal som hovedregel momsregistreres, hvis
Din virksomhed sælger varer eller tjenesteydelser.
Din virksomheds samlede omsætning overstiger 50.000 kr. om året.
Du skal dog være opmærksom på, at nogle brancher ikke skal momsregistreres, men i stedet betale lønsumsafgift.
Hvis du skal føre momsregnskab, kan du med fordel prøve det brugervenlige regnskabsprogram e-conomic gratis i 90 dage. Læs mere her.
Du kan kun få et momsnummer ved at starte en virksomhed. Uanset om du stifter en enkeltmandsvirksomhed, et anpartsselskab (ApS) eller et aktieselskab (A/S) skal virksomheden have et momsnummer for at være gyldigt. Momsnumre tildeles af Erhvervsstyrelsen, i forbindelse med registreringen af virksomheden. Det betyder, at du først får tildelt et momsnummer, når din virksomhed er registreret på Virk.dk, og din sag er færdigbehandlet. Først da er virksomheden endeligt gyldig.
Længden på sagsbehandlingen afhænger af virksomhedstypen. Hvis der er tale om en enkeltmandsvirksomhed, kan der gå op til to uger før registreringen er færdigbehandlet, og du modtager dit momsnummer. Er der derimod tale om et kapitalselskab (ApS eller A/S) vil du typisk modtage momsnummeret indenfor 24 timer fra tidspunktet, hvor registreringen indsendes.
Med Legal Desk kan du nemt og hurtigt starte din virksomhed. Læs om de forskellige virksomhedstyper og selskabsformer her.
Når du skal starte din virksomhed, skal du blot udfylde vores online formular, hvori vi stiller dig en række spørgsmål. Du kan gå frem og tilbage mellem dine svar, og først når du er klar til at indsende dem, går du videre til betaling. Dine selskabsdokumenter sendes til dig med det samme, klar til underskrift. Du og eventuelle øvrige ejere kan underskrive med NemID - sikkert og hurtigt.
Selskabsdokumenterne skal herefter registreres hos Erhvervsstyrelsen for, at selskabet kan få et CVR-nummer og blive gyldigt. Dette klarer Legal Desk for dig, ligesom vi også sørger for bekræftelse af selskabskapital, hvis du starter et anpartsselskab eller aktieselskab.