De fleste virksomheder i Danmark skal registreres for moms. Her kan du læse om, hvad momsregistrering er, og hvordan din virksomhed får et momsnummer. Du kan med Legal Desk også nemt starte din egen virksomhed og lade os stå for momsregistreringen.
Kun 1.749,-
Ekskl. moms
Spar kr. 4.000,-
Ift. traditionel advokat
10 - 15 min.
I reelt tidsforbrug
Selskabsstiftelse
Få dit CVR-nummer nemt og hurtigt
Alt inkluderet – fra start til registrering
Fuld dokumentpakke inkl. ejerbog og vedtægter
Vi bekræfter din selskabskapital
Mere end 60.000 har valgt Legal Desk
Vi stifter 25% af ApS'er i DK
Legal Desk benyttes af over 230.000 virksomheder, selvstændige, private og samarbejdspartnere!
Kun 1.749,-
Ekskl. moms
Spar kr. 4.000,-
Ift. traditionel advokat
10 - 15 min.
I reelt tidsforbrug
Selskabsstiftelse
Få dit CVR-nummer nemt og hurtigt
Alt inkluderet – fra start til registrering
Fuld dokumentpakke inkl. ejerbog og vedtægter
Vi bekræfter din selskabskapital
Mere end 60.000 har valgt Legal Desk
Vi stifter 25% af ApS'er i DK
Når en virksomhed bliver registreret hos Erhvervsstyrelsen, og får tildelt et momsnummer, er der tale om momsregistrering. Moms er en betegnelse for meromsætningsafgift eller merværdiafgift og de fleste virksomheder skal registreres for moms.
Du kan kun få et momsnummer, hvis du har en virksomhed, der bliver momsregistreret. Du kan altså ikke få et momsnummer uden at have en virksomhed. Det er udelukkende Erhvervsstyrelsen, der tildeler momsnumre til virksomheder - enten ved selskabets stiftelse eller ved efterregistrering.
Før du kan indberette moms, skal du være ejer af en virksomhed, som er momsregistreret. Du kan momsregistrere din virksomhed på Virk.dk. Her skal du ændre virksomheden, så den fremover bliver momsregistreret. For at kunne ændre virksomheden, skal du bruge virksomhedens MitID.
Hvis din virksomhed omsætter for over 50.000 kr. inden for en 12-måneders periode, skal virksomheden momsregistreres.
Derudover er det kun få brancher, som er fritaget for moms, og som i stedet skal registreres for lønsumsafgift. Hvis nedenstående er gældende for din virksomhed, skal den sandsynligvis momsregistreres:
Transporterer, opbevarer, fremstiller, bearbejder eller udlejer varer
Vedligeholder, bygger, projekterer eller reparerer fast ejendom
Sælger ydelser i forbindelse med eksempelvis rådgivning, vurdering, rejser, it, servering, reklame, forlystelser eller arbejdsudleje
Hvis ovenstående forhold ikke gælder for din virksomhed, skal virksomheden sandsynligvis registreres for lønsumsafgift i stedet. Ligesom med momsregistrering, tilbyder vi også at registrere din virksomhed for lønsumsafgift, når du opretter din virksomhed gennem Legal Desk.
Når du opretter din virksomhed gennem Legal Desk, sørger vi også for at registrere din virksomhed hos Erhvervsstyrelsen, herunder registrering af moms/lønsum og import/eksport. Ligeledes sørger vi for bekræftelse af selskabskapitalen, hvis du enten stifter et ApS eller et A/S.
Når du har udfyldt formularen og betalt, modtager du dine dokumenter med det samme. Dokumenterne skal underskrives af samtlige ejere (stiftere), hvilket kan gøres med MitID, så der hverken er behov for at printe eller scanne.
Er du i tvivl om, hvilken type selskab du skal stifte, kan du læse mere om de forskellige virksomhedstyper her.