11. oktober 2024
Nulpunktsomsætning bruges til at beregne, hvordan en virksomhed klarer sig økonomisk. Tallet angiver, hvor stor en omsætning virksomheden skal have for, at regnskabet går i nul. Læs mere om, hvordan du beregner nulpunktsomsætning i denne artikel.
Begrebet omsætning dækker over en organisations samlede indtægt gennem salg af produkter og ydelser i en bestemt periode. Indtægten kan være opnået gennem forskellige former for salg, herunder kontantsalg og fakturerede produkter/ydelser. Omsætningen angiver kun en virksomheds samlede indtægter og siger derfor ikke noget om, hvilke omkostninger virksomheden har, eller hvorvidt den er i underskud.
Du kan læse mere om, hvordan du kan beregne omsætning her
En virksomheds nulpunktsomsætning er et af nøgletallene, som viser, hvordan den pågældende virksomheds økonomiske situation ser ud. Tallet angiver, hvor meget virksomheden skal omsætte for i en given tidsperiode for, at resultatet går i nul. Med dette menes, at omkostningerne og indtægterne udligner hinanden.
Hvis dit resultat ikke går i nul, kan det skyldes, at indtægterne overstiger omkostningerne, således at virksomheden har fået overskud. Det kan imidlertid også skyldes, at omkostningerne overstiger indtægterne, således at virksomheden har fået underskud i perioden. For at kunne finde nulpunktsomsætningen for din virksomhed, skal du kende dens dækningsgrad og kapacitetsomkostninger.
Dækningsgraden er det beløb, som virksomheden har stående fra omsætningen af varerne/ydelserne i perioden, efter de variable omkostninger er blevet trukket fra.
De variable omkostningerer omkostninger, der varierer afhængigt af salgenes størrelse og sammensætning. Det kan eksempelvis være udgiften til fragt, da dette beløb oftest vil være forskelligt, alt efter hvor mange varer, der skal leveres i perioden.
Virksomhedens kapacitetsomkostninger er de faste omkostninger, som virksomheden har i perioden. Det kan eksempelvis være betaling af husleje til leje af lokaler eller betaling af løn til de ansatte. Kapacitetsomkostninger kan godt svinge i perioder, men det, der adskiller dem fra variable omkostninger er, at de ikke er afhængige af salgenes størrelse og sammensætning.
Når du kender de nævnte tal, kan du benytte dem til at beregne virksomhedens nulpunktsomsætning ved hjælp af følgende regnestykke:
Kapacitetsomkostninger x 100 / dækningsgrad
Begrebet sikkerhedsmargin angiver, hvor meget omsætningen i en given periode har oversteget nulpunktsomsætningen. Når virksomheden omsætter for mere end nulpunktsomsætningen, betyder det, at virksomheden har haft overskud i perioden. Dette indebærer, at jo større sikkerhedsmarginen er, jo mere overskud er der, og jo bedre er det for virksomheden.
Virksomhedens sikkerhedsmargin kan beregnes ved hjælp af følgende regnestykke:
(Omsætning - nulpunktsomsætning) / omsætning x 100
Du kan nemt og hurtigt oprette din virksomhed med Legal Desk, uanset om du ønsker at oprette en enkeltmandsvirksomhed, et anpartsselskab (ApS) eller et aktieselskab (A/S). Vi sørger for at bekræfte selskabskapitalen og registrere selskabet hos Erhvervsstyrelsen.
Kom godt i gang ved at læse mere om de forskellige virksomhedstyper her
At drive en virksomhed kræver konstant opmærksomhed på lovgivning, deadlines og juridiske forpligtelser. Små ændringer kan få store konsekvenser, og det, du ikke opdager, kan ende med at koste både tid og penge.
Virksomhedstjekket er en slags assistent, der hjælper dig med at huske alt dette.
Du skal ikke foretage dig noget for at få virksomhedstjekket. Det sker automatisk, når du køber et erhvervsprodukt hos Legal Desk.
Du får automatisk besked om:
Vigtige deadlines – fx. ved indlevering af årsrapport og momsregnskab
Relevante lovændringer – fx. da digitalt regnskabsprogram blev lovpligtig i 2025
Lovpligtige erhvervsprodukter – fx. påkrævet skriftlig dokumentation af aftaler og kontrakter
Andre fordele:
Gratis service: Ingen ekstra omkostninger for opdateringer.
Fleksibilitet: Du kan til enhver tid afmelde opdateringer og stadig beholde oversigten på din profil.