Hvis du som arbejdsgiver er utilfreds med en medarbejders sociale- eller faglige adfærd, kan du give en skriftlig advarsel, og på den måde give medarbejderen mulighed for at rette op på sin adfærd.
Kun 199,-
Ekskl. moms
Spar kr. 2.000,-
Ift. traditionel advokat
10 - 15 min.
I reelt tidsforbrug
Skriftlig advarsel
Få styr på papirarbejdet på 10 minutter
Nem oprettelse
Alle dokumenter samlet ét sted
Digital alt-i-en løsning
Benyttet af mere end 60.000 selvstændige
Legal Desk benyttes af over 275.000 virksomheder, selvstændige, private og samarbejdspartnere!
Kun 199,- Ekskl. moms
Spar kr. 2.000,-
Ift. traditionel advokat
10 - 15 min.
I reelt tidsforbrug
Skriftlig advarsel
Få styr på papirarbejdet på 10 minutter
Nem oprettelse
Alle dokumenter samlet ét sted
Digital alt-i-en løsning
Benyttet af mere end 60.000 selvstændige
En advarsel kan gives i tilfælde, hvor en medarbejder gentagende gange har udvist en utilfredsstillende adfærd, enten i forhold til det sociale eller det faglige. Det er en alvorlig sag, hvis man som medarbejder modtager en advarsel, da det i værste fald kan føre til en fyring. Derfor er det også utroligt vigtigt, at du som arbejdsgiver giver en uddybende begrundelse, der retfærdiggør advarslen. Dog er advarslen også til for at give medarbejderen mulighed for at rette op på den utilfredsstillende adfærd inden for en given frist.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at der kan være specifikke procedurer eller regler for, hvordan den enkelte arbejdsplads håndterer advarsler og opsigelse. Hvis medarbejderen eksempelvis er ansat som funktionær, er der et krav om, at medarbejderen skal modtage minimum én skriftlig advarsel inden en opsigelse finder sted, hvis opsigelsen bunder i forhold vedrørende medarbejderen og altså ikke organisatoriske forhold såsom nedskæringer. Derfor skal du som arbejdsgiver undersøge, hvad der gælder for den specifikke medarbejder, herunder om medarbejderen eksempelvis er omfattet af en overenskomst eller af funktionærloven.
I praksis vil arbejdsgiveren typisk tage en snak med medarbejderen om det eller de utilfredsstillende forhold og her give advarslen på skrift. Selvom medarbejderen ikke er omfattet af regler, der gør, at medarbejderen har krav på en skriftlig advarsel, er det altid en god ide at give advarslen både mundtligt og skriftligt, da en advarsel på skrift fungerer som dokumentation. Derfor bør advarslen også underskrives af både arbejdsgiver og medarbejderen som en accept på, at den er modtaget.
En advarsel skal først og fremmest indeholde en uddybende begrundelse for, hvorfor medarbejdere modtager den. Der er forskellige forhold, som kan være årsag til, at en medarbejder modtager en skriftlig advarsel. Hvis en medarbejder udviser en utilfredsstillende adfærd i flere sammenhængende, skal du som arbejdsgiver udarbejde én advarsel for hvert utilfredsstillende forhold. Typisk omhandler en advarsel en af nedenstående forhold:
Manglende kompetencer (medarbejderen er ikke god nok til sit job)
Manglende opfyldelse af aftalte mål (medarbejderen når ikke aftalte salgs-, indkøbs- eller omsætningsmål)
Illoyal adfærd (medarbejderen taler dårligt om virksomheden / kollegaer)
Manglende overholdelse af instrukser (medarbejdere følger ikke de anviste instrukser)
Manglende overholdelse af retningslinjer (medarbejderen overtræder eksempelvis arbejdspladsens rygepolitik, mobbepolitik, internetpolitik osv.)
Manglende overholdelses af arbejdstider (medarbejderen møder for sent, går for tidligt eller udebliver fra sit job)
Samarbejdsvanskeligheder (medarbejderen er svær at arbejde sammen med, har et uacceptabelt sprogbrug, kommer med upassende bemærkninger osv.)
Udover en uddybende begrundelse og en konkret forklaring af, hvad medarbejderen fremadrettet skal ændre, bør advarslen også indeholde:
En tidsfrist, der angiver hvor længe medarbejderen har til at rette op på den utilfredsstillende adfærd.
Hvilke konsekvenser det kan få, hvis medarbejderen ikke retter op på sin adfærd.
Du kan som arbejdsgiver nemt udarbejde en skriftlig advarsel gennem Legal Desk, hvor du kan være sikker på, at den indeholder det, den skal og alt er juridisk korrekt. Det hele foregår online ved at besvare en række spørgsmål. På baggrund af dine svar generes den skriftlige advarsel automatisk, der med det samme er klar til at videregives.