19. januar 2023
Når du har et trademark, betyder det, at du har en beskyttelse af din virksomheds særlige kendetegn, som du eksempelvis bruger i din markedsføring. Der er dog visse betingelser, som skal være opfyldt, før du har et trademark – dem kan du læse om her.
Trademark er det engelske begreb for et varemærke, som kan være alt fra en signaturfarve og logo til et slogan eller navn. Det kan endda også være en særlig lyd. Det er med andre ord noget, der er genkendeligt, og som gør, at et produkt adskiller sig fra andre. Du kan sige, at kernen i et varemærke udgør et produkts goodwill.
Varemærket kan fortælle noget om produktets oprindelse og kvalitet, og det kan være med til at styre markedet ved at skabe en identitet og genkendelighed blandt forbrugerne. På den måde kan du med et trademark positionere dig i forhold til konkurrenterne.
Et særligt kendetegn er eksempelvis adidas’ tre striber eller Nike’s berømte swoosh. Et firma som Louboutin, der laver sko, er kendt for deres røde signatursåler, ligesom Mærsk har eneret på deres særlige lyseblå farve, og Milka pakker deres chokolade ind i lilla emballage.
Med et registreret trademark – eller varemærke – kan du bedre beskytte dit produkt, hvis andre krænker det ved eksempelvis at bruge din virksomheds navn i deres egen markedsføring. Det gælder også, hvis konkurrenter kopierer dit produkts særlige kendetegn.
For at et varemærke kan opnå beskyttelse i Danmark, skal det have særpræg og dermed såkaldt adskillelsesevne fra allerede etablerede brands. Derudover er det altid en god ide at registrere et varemærke. På den måde undgår du bevismæssige udfordringer i forhold til, om du rent faktisk har beskyttelsen.
Der gælder særlige regler i forhold til beskyttelse og registrering af varemærker, som du kan læse mere om i artiklen om varemærke.